AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Συμπλέκτης ή Αμπραγιάζ
Ο συμπλέκτης είναι το σύστημα που επιτρέπει στον οδηγό ενός αυτοκινήτου με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων να αλλάζει ταχύτητες.Η ενεργοποίηση του γίνεται πατώντας το αριστερό ποδόπληκτρο (πεντάλ) που βρίσκεται στη θέση του οδηγού.΄Δυο είναι οι κύριες κατηγορίες του συμπλέκτη:
1.Συμπλέκτης με μηχανική ενεργοποίηση
2.Συπλέκτης με υδραυλική ενεργοποίηση
Κύρια μέρη συμπλέκτη
Το συγκρότημα του συμπλέκτη βρίσκεται ενδιάμεσα κινητήρα και μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων περικλειώμενο απο ένα κάλυμμα αλουμινίου που ονομάζεται ¨χελώνα¨ και αποτελεί μέρος του μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων,ο συμπλέκτης αποτελείται απο:
α) Τον δίσκο του συμπλέκτη: Ο δίσκος αυτός είναι μεταλλικός ο οποίος και απο τις δύο πλευρές του έχει καρφωμένους περιμετρικά δύο δίσκους απο υλικό το οποίο είναι ανθεκτικό στην τριβή και την θερμοκρασία (κάποτε ήταν απο αμίαντο ο οποίος έχει πλέον καταργηθεί),ακόμα περιμετρικά φέρει διατεταγμένα ελατήρια τα οποία ονομάζονται ¨σκορτσαδώροι¨ τέλος στο κέντρο του φέρει οπή η οποία είναι στη ουσία ένα ¨θυληκό¨πολύσφηνο
β) Το πλατό: Το πλατό είναι και αυτό ενα μεταλλικό σώμα το οποίο περιέχει εσωτερικά μια στρογγυλή πλάκα η οποία στηρίζεται στο πλατό μέσω ελατηρίων τα οποία είναι διατεταγμένα περιμετρικά απο την εσωτερική πλευρά της πλάκας απο την εξωτερική της πλευρά έχει υποστεί κατεργασία σε εργαλειομηχανές προκειμένου να αποκτήσει λεία επιφάνεια η πλάκα αυτή ονομάζεται πλάκα πιέσεως,ακόμα το πλατό φέρει εναν κοίλο δίσκο ¨χτένια¨ο οποίος συνδέεται και αυτός στην πλάκα πιέσεως μέσω μοχλίσκων οι οποίοι και αυτοί είναι διατεταγμένοι περιμετρικά της εσωτερικής πλευράς της πλάκας πιέσεως.
γ) Το δίχαλο: Το δίχαλο είναι ένα μεταλλικό εξάρτημα το οποίο φέρει στη μέση οπή στην οποία εφαρμόζει το ρουλεμάν του συπλέκτη,το ένα του άκρο αρθρώνεται στη ¨χελώνα¨ ενω το άλλο συνδέεται με τη ντίζα αν ο συμπλέκτης είναι μηχανικός ή το κυλινδράκι του πεντάλ αν ο συμπλέκτης είναι υδραυλικός.
δ) Ρουλεμάν συμπλέκτη: Πρόκειται για ένα αυτολίπαντο ρουλεμάν το οποίο μπορεί να δεχθεί τόσο ακτινικά όσο και αξονικά φορτία.
ε) Το βολάν: Το βολάν είναι ένας μεταλικός δισκος βιδωμένος στην πίσω άκρη του στροφάλου του κινητήρα ο οποίος φέρει και αυτός μια κατεργασμένη επιφάνεια σε εργαλειομηχανές προκειμένου να είναι λεία.Ο ρόλος του βολάν δεν είναι μόνο η λειτουργία του συμπλέκτη.Καθώς φέρει εξωτερική οδόντωση στην οποία εμπλέκεται το γρανάζι της μίζας ωστε να εκκινήσει ο κινητήρας,αποθηκεύει περιστροφική ενέργεια την οποία διοχετεύει στους ¨νεκρούς χρόνους¨ των κυλίδρων και φέρει και έτερη οδόντωση με την οποία μέσω αισθητήρα λειτουργεί η ηλεκτρονική ανάφλεξη κατα την συμπίεση των κυλίδρων (χρονισμός ανάφλεξης)
Λειτουργία συμπλέκτη
Πάνω στην πλάκα του βολάν εφαρμόζει ο δίσκος συμπλέκτη και το πλατό το οποίο βιδώνεται περιμετρικά στο βολάν.Πάνω στον πρωτεύων άξονα εφαρμόζει το ρουλεμάν του συμπλέκτη και στη συνέχεια ο πρωτεύων άξονας του κιβωτίου που φέρει αντίστοιχο στα δόντια ¨αρσενικό¨ πολύσφηνο το οποίο εφαρμόζει στην οπή του δίσκου.Η ¨χελώνα που περικλείει το όλο σύστημα βιδώνεται στον κορμό του κινητήρα.
Εμπλοκή: Οταν ο οδηγός δεν πατάει το πεντάλ με τον κινητήρα σε λειτουργία το βολάν περιστρέφεται λόγω του οτι είναι συνδεμένο στο στρόφαλο το πλατό που είναι βιδωμένο περιμετρικά στο βολάν περιστρέφεται και αυτό πιέζοντας ταυτόχρονα τον δίσκο που βρίσκεται ενδιάμεσα μέσο της πλάκας πιέσεως,ο δίσκος τώρα καθώς περιστρέφεται αναγκάζει σε περιστροφή και τον πρωτεύων άξονα του κιβωτίου μιας και είναι συνδεμένος μαζί του μεσω των πολύσφηνων.
Απεμπλοκή: Πατώντας ο οδηγός το πεντάλ του συμπλέκτη με τον κινητήρα σε λειτουργία έλκει το δίχαλο με το οποίο είναι συνδεμένο το ρουλεμάν,το ρουλεμάν με τη σειρά του πιέζει τον κόιλο δίσκο ¨χτένια¨ ο οποίος υπερνικά την αντίσταση των ελατηρίων
λόγω της μεγαλύτερης δύναμης που ασκείτε στο πεντάλ απο τον οδηγό,αναγκάζοντας την πλάκα πιέσεως να μετακινηθεί προς τα πίσω σταματώντας έτσι την πίεση του δίσκου στο βολάν άρα και την περιστροφή του απεμπλέκοντας έτσι την κίνηση απο τον πρωτεύοντα άξονα του κιβωτίου
Για μεγάλες μεταφορές ιπποδύναμης που θα είχαν σαν αποτέλεσμα την καταστροφή ενός απλόυ συστήματος συμπλέκτη χρησιμοποιούνται εξεζητημένες λύσεις όπως αστεροειδής δίσκοι με ορειχάλκινα τακάκια ή συμπλέκτες με δυο και άνω δίσκους (πολύδισκοι)
Σημείωση:Κατα την αλλαγή του σετ του συμπλέκτη ζητήστε απο τον Τεχνικό να κοιτάξει σε τι κατάσταση είναι το βελονοειδές ρουλεμάν ή ο τριβέας που υπάρχει μέσα στην οπή του βολάν και συγκρατεί το άκρο του προτεύοντος άξονα του κιβωτίου (πριζντιρεκτ),αν αυτό το ρουλεμάν είναι φθαρμένο οι ταλαντώσεις απο τα σκορτσαρίσματα του δίσκου μπορεί να επιφέρουν βλάβη στον άξονα και κατ΄επέκταση στο κιβώτιο