AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Το αυτόματο κιβώτιο CVT (Continuously Variable Transmissiom) είναι ένα κιβώτιο αυτόματης μετάδοσης το οποίο διαφέρει κατα πολύ απο τα κλασικά αυτόματα κιβώτια.Οι σχέσεις μετάδοσης είναι συνεχώς μεταβαλόμενες και θεωριτικά είναι άπειρες,μιας και δεν υπάρχουν γρανάζια αλλά τροχαλίες με μεταβλητό άνοιγμα.
Το κιβώτιο CVT αποτελείται απο:
α) Δύο διαιρούμενες τροχαλίες
β) Εναν πλανητικό μηχανισμό
γ) Μια αντλία λαδιού που πέρνει κίνηση απο τον κινητήρα
δ) Εναν μεταλικό ιμάντα
ε) Δύο πολύδισκους συμπλέκτες βουτυγμένους σε λουτρό ελαίου
στ) Δύο υδραυλικούς μηχανισμούς
ε) Υδραυλικές βαλβίδες ελέγχου και αισθητήρες
ζ) Μικροεπεξεργαστής
Λειτουργία
Οι δύο τροχαλίες είναι συνδεμένες σε δύο παράλληλους άξονες,και όπως προανέφερα είναι διαιρούμενες δηλαδή η κάθε τροχαλία αποτελείται απο δύο κομμάτια που ονομάζονται ημιτροχαλίες.Η μία ημιτροχαλία είναι σταθερά πακτωμένη στον άξονά της ενώ η άλλη είναι συνδεμένη με τον υδαυλικό μηχανισμό και μπορεί να ολισθήσει ελεύθερα κατα μήκος του άξονά της,η σύνδεση των δύο τροχαλιών γίνεται με έναν ιμάντα.Ο ιμάντας αυτός είναι ειδικής κατασκευής,αποτελείται απο χαλύβδινους δακτύλιους που έχουν σαν σκοπό να συγκρατούν τακούνια που είναι κατασκευασμένα απο ένα κράμα χάλυβα υψιλής αντοχής που ονομάζεται maragin και χρησιμοποιείται στην αεροδιαστημική τεχνολογία λόγω των άριστων ιδιοτήτων του στην τριβή και την θερμοκρασία.
Η τροχαλία που παίρνει την κίνηση απο τον κινητήρα ονομάζεται πρωτεύουσα τροχαλία ενω αυτή που παραλαμβάνει την κίνηση και τη μεταδίδει στο διαφορικό/τροχούς ονομάζεται δευτερεύουσα τροχαλία.Στο ρελαντί η πρωτεύουσα τροχαλία είναι ανοιχτή (δηλαδή οι δύο ημιτροχαλίες είναι στη μέγιστη απόσταση) ενω η δευτερεύουσα τροχαλία είναι κλειστή (οι δύο ημιτροχαλίες εφάπτονται),όταν ο οδηγός αρχίσει να πατάει το γκάζι οι αισθητήρες που μετράνε τη θέση του πεντάλ,τις στροφές του κινητήρα και τη θέση της πεταλούδας πληροφορούν ένα μικροεπεξεργαστή ο οποίος με τη σειρά του τροφοδοτεί ή αφαιρεί λάδι απο τους υδραυλικούς μηχανισμούς.Έτσι όσο ο οδηγός πατάει το γκάζι η πρωτεύουσα τροχαλία αρχίζει να κλείνει γιατί ο υδραυλικός μηχανισμός δέχεται λάδι ενω η δευτερεύουσα αρχίζει να ανοίγει γιατί απο τον μηχανισμό της αφαιρείται λάδι.Για να γίνει πιο κατανοητό φανταστίτε οτι στο ρελαντί η σχέση μετάδοσης των τροχαλιών είναι π.χ 10:1 δηλαδή σε 10 περιστροφες την πρωτεύουσας τροχαλίας η δευτερεύουσα περιστρέφεται 1 φορά,όσο πατιέται το γκάζι και στους υδραυλικούς μηχανισμούς προσθαφαιρίται λάδι αυτή η σχέση γίνεται 1:10 δηλαδή σε 1 περιστροφή της πρωτεύουσας τροχαλίας ή δευτερεύουσα τροχαλία κάνει 10 περιστροφές,όσο ο οδηγός αφήνει τώρα το γκάζι ο επεξεργαστής μέσω των υδραυλικών μηχανισμών τύνει να φέρει τις τροχαλίες στις αρχικές τους θέσεις (10:1) έτσι επιτυγχάνεται το ¨κατέβασμα¨.
Όπως και στο αυτόματο έτσι και στο CVT ο επιλογέας έχει θέσεις με λατινικά γράματα και αριθμούς,που εδώ δεν μπλοκάρουν κάποια σχέση μετάδοσης αλλά κρατούν σταθερά την αυξομείωση του μέγεθους των τροχαλιών σε προκαθορισμένες τιμές ωστε να επιτευχθεί ροπή για ρυμούλκηση ή ανάβαση κτλ.
Το kickdown: Το kickdown όπως και στο αυτόματο έτσι και εδώ παρέχει τη χαμηλότερη σχέση μετάδοσης με το απότομο πάτημα του γκαζιού προκειμένου να παραχθεί στιγμιαία ροπή και επιτάχυνση πχ σε ένα προσπέρασμα.
Η όπισθεν επιτυγχάνεται όπως και στο αυτόματο με το πλανητικό σύστημα γραναζιών.Το CVT έχει πανομοιότηπη λειτουργία με το αυτόματο,αλλά είναι πιο μικρο και συμπαγές απο αυτό,το μειωνέκτιμά του είναι το κόστος κατασκευής προκειμένου να δεχθεί μεγάλες ιπποδυνάμεις.Χρησιμοποιήτε σε μικρά οχήματα,μια παροχή του CVT χρησιμοποιήται στα scooter.