AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Κατα καιρούς διαβάζουμε και ακούμε τη λέξη ¨βήμα¨ αναφερώμενοι σε -συνήθως- διαφορικά.
Τι είναι στη πραγματικότητα όμως το βήμα.Κατα την μηχανολογία βήμα καλείται το μήκος του τόξου απο δόντι σε δόντι ενός γραναζιού σε συγκεκριμένο σημείο.
Για να μπορέσουν δύο γρανάζια να εμπλακούν πρέπει να έχουν ακριβώς το ίδιο βήμα αλλά και την ίδια διαμόρφωση των δοντιών τους,αλλιώς η επλοκή τους είναι αδύνατη.
Τι θέλει να πεί ο ποιητής....
Διαβάζοντας βήμα 8/41 αναφερώμαστε στον αριθμό των δοντιών.Ο αριθμός των δοντιών των δύο εμπλεκόμενων γραναζιών δίνει την σχέση μετάδοσης.
Η σχέση μετάδοσης είναι αυτή που καθορίζει τη ταχύτητα περιστροφής των γραναζιών και κατ΄επέκταση των αξόνων που είναι συνδεμένα.Η σχέση μετάδοσης προκείπτει απο τον τύπο : i = n2/n1 όπου
i Η σχέση μετάδοσης
n2 Ο αριθμός των στροφών του κινούμενου γραναζιού
n1 Ο αριθμός των στροφών του κινητήριου γραναζιού
Έτσι αν για παράδειγμα σε ένα διαφορικό έχουμε μια κορώνα 41 δόντια και ένα πηνίο με 8, η σχέση μετάδοσης που προκύπτει είναι: i = 41/8 i = 5,125
Δηλαδή για μία περιστροφή της κορώνας απετούνται 5,125 περιστροφές του πηνίου.
Το ίδιο ισχύει και στο κιβώτιο ταχυτήτων,οπου κάθε ζεύγος γραναζιών των ταχυτήτων έχει διαφορετική σχέση μετάδοσης.
Σε τι εξυπηρετεί η σχέση μετάδοσης....
Η σχέση μεταδοσης των γραναζιών χρειάζεται για να κινήται το όχημα.Όσο μεγαλύτερη είναι η σχέση μετάδοσης τόσο μεγαλύτερη ροπή (δύναμη) παράγεται.Αυτό γίνεται εις βάρος της ταχύτητας περιστροφής οπου η τελική ταχύτητα του οχήματος μειώνεται.Αντίθετα,όσο η σχέση μετάδοσης πλησιάζει το 1:1 (δηλαδή τα γρανάζια να έχουν το ίδιο αριθμό δοντιών) η τελική ταχύτητα του οχήματος αυξάνει αλλά η ροπή πέφτει σε δραματικά επίπεδα.
Για τους λόγους αυτούς στα κιβώτια ταχυτήτων υπάρχουν οι ταχύτητες.Η εμπλοκή δηλαδή γραναζιών με διαφορετικη σχέση μετάδοσης κατ΄επιλογή του οδηγού ανάλογα των συνθηκών και ανάγκης κίνησης (ανηφόρα,έλξη,Ε.Ο,κτλ).
Η μετατροπή της ροπής σε ταχύτητα και αντίστροφα,μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων,πρέπει να γίνεται ομαλά.Δηλαδή δεν γίνεται η *2η ταχύτητα να έχει σχέση μετάδοσης 4.3 ενω η 3η ταχύτητα 2.1 σε αυτή την περίπτωση,κατα την αλλάγή,θα παρουσιαζόταν ¨κρέμασμα¨ (το οχημα δεν θα τραβούσε).Η ορθή κατανομή των σχέσεων μετάδοσης στις ταχύτητες ονομάζεται κλιμάκωση.
Δείξε μου τα δόντια σου να σου πω ποιος είσαι...
Μένωντας στα οχήματα και στη χρήση τους,όσο αφορά το Club οπου προταρχικό ρόλο παίζει η ροπή και οχι η τελικές, χρειαζόμαστε ροπή,άρα η σχέση μετάδοσης πρέπει να είναι μεγάλη.Η λύση είναι η αλλαγή της σχέσης μετάδοσης στο διαφορικό με την αλλαγή της κορώνας και του πηνίου (υπάρχουν σχετικά post στο forum).
Η σχέση μετάδοσης διαφορικού (η κατα κόσμο τελική σχέση διαφορικού) ειναι η τελευταία μετροπη που δέχεται η ροπή προς τους κινητήριους τροχούς.
αυξάνοντας την σχέση μετάδοσης του διαφορικού έχουμε μεγαλύτερη ροπή στρέψης (εις βάρος της τελικής ταχυτητας).
Για τους πιο ψαγμένους υπάρχει και το πείραγμα και άλλων γραναζιών (βοηθιτικής ή σασμάν) για ακόμα μεγαλύτερης ροπής.
* Δεν γίνεται αναφορά στη 1η ταχύτητα καθώς στο παρελθόν υπήρχαν οχήματα με πολύ κοντή 1η (Μ151 κτλ) οπου ήταν τα ¨κοντά¨ του οχήματος .