AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Το μυαλό του αυτοκινήτου.....
Ο κινητήρας και τα περιφερειακά του μέρη έχουν ένα φύλακα-άγγελο, ο οποίος ανά πάσα ώρα και στιγμή επεξεργάζεται και ρυθμίζει τη λειτουργία του. Ένα μυαλό που δουλεύει, όταν γυρίσετε το κλειδί της μίζας…
Τι είναι ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου και τι κάνει;
Η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (Εngine Contron Unit - ECU) είναι ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου. Ο εγκέφαλος είναι ένας μικροϋπολογιστής, ο οποίος αναγνωρίζει -μέσω εγκατεστημένου από τον κατασκευαστή προγράμματος- όλες τις μεταβλητές του κινητήρα για την καλύτερη καύση του. Με απλά λόγια, εφαρμόζει πλακέτα με μικροϋπολογιστές, που είναι υπεύθυνοι για τη λειτουργία του κινητήρα. Ο εγκέφαλος λαμβάνει πληροφορίες από τον αισθητήρα λάμδα "λ", από τις στροφές του κινητήρα, τη θερμοκρασία του, την πυκνότητα του αέρα εισαγωγής, το καύσιμο και ρυθμίζει αναλόγως την πεταλούδα εισαγωγής.
Και προστάτης του κινητήρα
Ο εγκέφαλος είναι σε θέση να διαγνώσει οποιοδήποτε πρόβλημα στον κινητήρα (π.χ. κακή ποιότητα βενζίνης, δυσλειτουργία κάποιου συστήματος) και εκείνη τη στιγμή αλλάζει τις μεταβλητές του και ρυθμίζει τον κινητήρα σε κατάσταση safe mode. O κινητήρας, σε αυτήν την περίπτωση, ανακτά αυθαίρετες τιμές για τους αισθητήρες, οι οποίοι αγνοούνται και υπάρχει έτοιμο πρόγραμμα γι αυτές τις τιμές, όπου καθορίζεται μέσα σε φυσιολογικά όρια η λειτουργία του κινητήρα, έτσι ώστε να μην ακινητοποιηθεί. Όπως είναι φυσικό σε αυτή την περίπτωση, ο κινητήρας δεν αποδίδει τα αναμενόμενα, κάτι που είναι αισθητό, ενώ σε πολλές περιπτώσεις υποδηλώνεται η βλάβη μέσω της λυχνίας του κινητήρα (φωτό).
Τι γίνεται σε περίπτωση προβλήματος;
Ο εγκέφαλος προσφέρει πρόσβαση στον κατασκευαστή του οχήματος μέσω της θύρας OBD από το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Σε εκείνη εφαρμόζει με ειδική φύσα το μηχάνημα διάγνωσης προβλημάτων και έτσι ο μηχανικός είναι σε θέση να δει, τι βλάβη "κράτησε" στη μνήμη του ο εγκέφαλος και το λόγο που άναψε η Check Engine λυχνία. Κατά τη διάρκεια των service, το αυτοκίνητο συνδέεται με τον εγκέφαλο, ακόμη και αν δεν υπάρχει βλάβη και ελέγχονται έτσι μερικά επιμέρους στοιχεία του.
Τι είναι το Update του εγκεφάλου;
Ο εγκέφαλος ως Η/Υ, με εγκατεστημένο το πρόγραμμα λειτουργίας του κινητήρα, ενδέχεται να παρουσιάσει κάποια προβλήματα, τα οποία ωστόσο λύνονται με το πέρασμα νέων χαρτών (περνάνε νέο αντίστοιχο πρόγραμμα) από την αντιπροσωπεία. Αυτό ονομάζεται "update" και επιστρατεύεται ακόμη και αν έχει βγει μια εξελιγμένη έκδοση του εργοστασιακού προγράμματος.
Τι είναι το "πείραγμα" του εγκεφάλου;
Η ανάγκη για βελτίωση δεν μπορεί να αφήσει αμέτοχο τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου. Η διαχείριση των επιμέρους συστημάτων αύξησης της απόδοσης (φίλτρα αέρος, εξατμίσεις κλπ) γίνονται με αλλαγές στο πρόγραμμα του εγκεφάλου, ώστε να μπορεί εκείνος να δουλέψει σωστά, σύμφωνα με τις νέες συνθήκες.
Βελτίωση ΕCU -Προγραμματισμός εγκεφάλου
Ανάλογα με τον τύπο του κινητήρα (υπερτροφοδοτούμενος ή ατμοσφαιρικός), η βελτίωση του εγκεφάλου μπορεί να αυξήσει αρκετά την ιπποδύναμή του. Αν υπάρχουν και περιφερειακές αλλαγές μάλιστα, ο εγκέφαλος χρειάζεται να βελτιωθεί, ώστε ν' αποδώσουν τα μέγιστα.
Τι είναι το πρόγραμμα;
Κάθε αυτοκίνητο έχει εργοστασιακό set up εγκεφάλου, έτσι ώστε όλες οι παράμετροι να ελέγχονται και να ρυθμίζονται αυτόματα, ώστε να αποδίδει τα μέγιστα και να εξασφαλιστεί η σωστή καύση του. Αν εμείς έχουμε προχωρήσει στη βελτίωση των περιφερειακών του (π.χ. φίλτρο και εξάτμιση), ο εγκέφαλος δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την αύξηση του αέρα εισαγωγής, παρέχοντάς του και το ανάλογο καύσιμο, αφού ο λόγος αέρα-καυσίμου έχει αλλάξει. Έτσι, εκτός του ότι το αυτοκίνητο δε θα αποδίδει τα αναμενόμενα (μπορεί και να χάσει σε απόδοση), ενδέχεται να παρουσιάσει και πρόβλημα προανάφλεξης (φτωχό μείγμα). Χρειάζεται, δηλαδή, ν' αλλάξει το πρόγραμμα του κινητήρα.
Πόσα είδη βελτίωσης εγκεφάλου υπάρχουν;
Τα είδη βελτίωσης του εγκεφάλου είναι τρία και επιλέγονται ανάλογα με τα κριτήρια βελτίωσης που έχει θέσει ο κάτοχος του αυτοκινήτου. Έτσι, εκείνοι που απλά θέλουν να βελτιώσουν την απόδοσή του με δεδομένο κάποιες περιφερειακές βελτιώσεις, θα χρειαστούν "τσιπάρισμα" (επαναπρογραμματισμός), το οποίο θ' αλλάξει τις συντεταγμένες του προγράμματος. Από κει και ύστερα, ανάλογα με τη βελτίωση και αν η ανάγκη μας είναι αρκετή αύξηση της ιπποδύναμης, τότε ένας παράλληλος εγκέφαλος ή κάποιο πρόγραμμα που θα τοποθετηθεί πάνω από το υπάρχον, είναι η λύση.
Κόστος
Ο επαναπρογραμματισμός του εργοστασιακού εγκεφάλου (εφ' όσον επιτρέπει) κοστίζει από 350 ευρώ περίπου, ενώ ένας παράλληλος εγκέφαλος άγραφος κοστίζει περίπου 8.000 ευρώ. Ένα τυποποιημένο πρόγραμμα διαχείρισης για συγκεκριμένο αυτοκίνητο κοστίζει 900 με 1.000 ευρώ περίπου..
Πόσο κερδίζω με πρόγραμμα;
Mε τη βελτίωση του εγκεφάλου σε υπερτροφοδοτούμενο αυτοκίνητο, μπορούμε να έχουμε αύξηση της απόδοσης κατά 20-30%, ενώ σε ένα ατμοσφαιρικό, αυτή η αύξηση κατά μέσο όρο υπολογίζεται στα 8-15%. Αυτά τα ποσοστά μπορεί να είναι και μεγαλύτερα, αν η βελτίωση του εγκεφάλου συνδυάζεται με άλλες βελτιώσεις.
ΤIPS
• Στην αγορά after market κυκλοφορούν έτοιμα προγράμματα για αρκετά αυτοκίνητα, τα οποία τοποθετούνται εύκολα μέσω της EOBD θύρας και αλλάζουν τη χαρτογράφηση του εργοστασιακού εγκεφάλου. Εκείνες οι προτάσεις είναι μελετημένες και φυσικά αξιόπιστες.
• Ως μηχανική παρέμβαση, η βελτίωση του εγκεφάλου αποσύρει την εργοστασιακή εγγύηση του οχήματός σας.
Τι μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον εγκέφαλο του κινητήρα;
• Η υγρασία είναι ένας από τους βασικούς εχθρούς του εγκεφάλου.
• Η αυξημένη παροχή ρεύματος από τον εναλλάκτη μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στον εγκέφαλο.
• Μια μπαταρία σε κακή κατάσταση (οξείδωση στους πόλους) ή ανάποδη πολικότητα κατά τη διαδικασία μεταφοράς ρεύματος είναι δύο ακόμα αιτίες δημιουργίας προβλήματος στον εγκέφαλο.
• Η φυσιολογική φθορά κυρίως λόγω της θερμοκρασίας μπορεί να κάψει κάποιους από τους επεξεργαστές του εγκεφάλου.
Συνέπειες δυσλειτουργίας εγκεφάλου κινητήρα
• Η υγρασία -κυρίως στις επαφές- προκαλεί προβλήματα στη συνδεσμολογία με αποτέλεσμα οι αισθητήρες να μην παρέχουν σωστές πληροφορίες, επομένως και οι αντιδράσεις του εγκεφάλου να μην είναι οι πρέπουσες. Τα προβλήματα μπορεί να εμφανιστούν σε όλη την γκάμα λειτουργιών του εγκεφάλου.
• Η αυξημένη παροχή ρεύματος λόγω προβλήματος στον εναλλάκτη, προβληματικής μπαταρίας ή ανάποδης πολικότητας κατά τη μεταφορά ρεύματος είναι πολύ πιθανό να κάψουν τον εγκέφαλο που χρειάζεται συγκεκριμένο ρεύμα (14 Volt) για να λειτουργήσει. Σε αυτή την περίπτωση ο κινητήρας δεν παίρνει καν εμπρός. Σε άλλη περίπτωση με την ίδια αιτία, αν ο εγκέφαλος δεν καεί, έχει προβληματική λειτουργία.
• Η φυσιολογική φθορά ανάλογα με την περίπτωση μπορεί να αναστείλει πλήρως τη λειτουργία του εγκεφάλου ή ο εγκέφαλος να εμφανίζει λανθασμένη λειτουργία.
Μέριμνα - Κόστος
Η θέση των εγκεφάλων του κινητήρα ποικίλει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο. Πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά το πλύσιμο καθώς δεν είναι δύσκολο η υγρασία να δημιουργήσει πρόβλημα κυρίως στη συνδεσμολογία αφού το σώμα του εγκεφάλου στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι καλά στεγανοποιημένο. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή και όταν παρέχετε ρεύμα στην μπαταρία άλλου αυτοκινήτου καθώς η λάθος πολικότητα μπορεί να κάψει τον εγκέφαλο. Οι εγκέφαλοι ανάλογα με τον τύπο του κινητήρα κοστίζουν από 700 έως 1.500 ευρώ όταν χρειαστεί να αντικατασταθούν συν 60 ευρώ εργασία.
Πηγή: http://www.autotriti.gr