AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Α. Ο χάλυβας (ατσάλι) : Ο χάλυβας είναι κράμα σιδήρου και άνθρακα.Η τελική μορφοποίησή τους γίνεται μετά απο τη χύτευση του ημιτελούς προιόντως σε μήτρες χαλκού.Κατόπιν διαμορφώνεται σε έλαστρα (κυλίνδρους ή πρέσσες) όπου και παίρνει την τελική του μορφή.
α) Στράτζα : Η στράτζα είναι η πιο διαδεδομένη μορφή σιδήρου.Η διατομή της είναι τετράγωνη ή παραλληλόγραμμη με ραφή σε στάνταρ διαστάσεις (mm) ενω ανάλογα με το πάχος της διακρίνεται σε απλή (1.4mm),ενισχυμένη (1.6mm) και βαρέως τύπου (1.8mm).
β) Κοιλοδοκός : Ο κοιλοδοκός είναι παρόμοιος με τη στράτζα αλλά τα πάχη του κυμαίνονται απο 2mm και άνω και δεν φέρει ραφή.Οι διατομές του είναι παρόμοιες με αυτές της στράτζας (mm).
γ) Μορφοσίδηρος : Ο μορφοσίδηρος παράγεται σε καλούπια σε διάφορα σχήματα με πιο διαδεδομένα τη γωνιά,το Τ,το Η και το Π.Ο μορφοσίδηρος έχει ποικοίλα πάχη τα οποία είναι ανάλογα με τις διαστάσεις του (mm).
δ) Σωλήνες : Οι σωλήνες παράγωνται σε μήτρες και είναι σε δύο κατηγορίες με ράφή ή χωρίς ραφή.Το πάχος των σωλήνων ποικηλή ενώ η διάμετρός τους είναι πάντα σε ίντζες.
ε) Λαμαρίνες : Οι λαμαρίνες παράγονται σε πρέσες,οι διαστάσεις τους είναι στάνταρ με πιο διαδεδομένη την 2m x 1m το πάχος ποικηλή απο 1/2mm έως 12mm.
Όλα τα παραπάνω παράγωγα του χάλυβα υπάρχουν (ανάλογα με την επεξεργασία και τα κράμματα) σε
Γαλβανιζέ
Το γαλβάνισμα είναι η επικάλυψη του χάλυβα με ψευδάργυρο η οποία γίνεται με δύο τρόπους
α) Το ψυχρό γαλβάνισμα : Εμβάπτιση του χάλυβα σε ψευδάργυρο και άμεση ψύξη.
β) Γαλβάνισμα με ηλεκτρόλυση : Με σύνδεση του χάλυβα ως αρνητικό στοιχείο και ψευδάργυρο ως θετικό σε ένα δοχείο με απεσταγμένο νερό δίνεται ρεύμα.Λόγω της ηλεκτρόλυσης τα θετικά ιόντα (ψευδάργυρος) επικολούνται στο αρνητικό στοιχείο (χάλυβα)
Inox
Oι inox χάλυβες πέραν του σιδήρου και του άνθρακα έχουν στα κράμματα τους το χρώμιο Εκτός από χρώμιο, οι ανοξείδωτοι χάλυβες μπορεί να περιέχουν και άλλα κραματικά στοιχεία, όπως νικέλιο, μολυβδαίνιο, μαγγάνιο, κ.λπ.Οι ανοξείδωτοι χάλυβες παράγονται σε ηλεκτρικές καμίνους με ανάτηξη παλαιοσιδήρου. Χρησιμοποιούνται ευρέως σε πολλές εφαρμογές που απαιτούν αντοχή στην διάβρωση.
Β. Ο χυτοσίδηρος (μαντέμι) : Ο χυτοσίδηρος είναι κράμα σιδήρου με άνθρακα. Στην πραγματικότητα με τον όρο «χυτοσίδηρος» εννοείται μία οικογένεια κραμάτων τα οποία εκτός από άνθρακα, μπορεί να περιέχουν και άλλα στοιχεία όπως πυρίτιο, κ.λπ. Οι χυτοσίδηροι είναι εύθραυστοι σε σύγκριση με τον χάλυβα, αλλά παρουσιάζουν πιο καλή αντίσταση στην τριβή και την διάβρωση.
Οι κύριοι τύποι χυτοσίδηρου που χρησιμοποιούνται στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι οι:
Φαιός χυτοσίδηρος : Η προσθήκη πυριτίου αυξάνει την αντοχή στη διάβρωση και στη καταπόνηση απο θερμοκρασία και τριβή ενώ κάνει το κράμμα πιο εύθραστο.Απο φαιό χυτοσίδηρο είναι οι δισκόπλακες των φρένων.
Όλκιμος χυτοσίδηρος : Η προσθήκη μαγνησίου στο φαιό χυτοσίδηρο δίνει τον όλκιμο χυτοσίδηρο.Με τα ίδια χαρακτηρίστηκά αλλά με μεγαλύτερη αντοχή απο τον φαιό,ο όλκιμος χυτοσίδηρος χρησιμοποιήται σε μπλόκ,διαφορικά, και σε όλα τα μηχνικά μερή ενός αυτοκινήτου (όπου απαιτήται).
Γ.Αλουμίνιο : Το αλουμίνιο είναι παράγωγο ύστερα απο τον καθαρισμό του μετάλλου Βωξίτη.Σαν τελικό προιόν φέρει προσμίξεις και απο άλλά μέταλλα (πυρίτιο,χαλκό ή σίδηρο) ανάλογα τη χρήση του.Το μικρότερο βάρος του αλλά και η μεγάλη του αντίσταση στη διάβρωση το κάνουν να πλεονεκτεί σε σχέση με το σίδηρο.Απο την άλλη το μεγάλο κόστος παραγωγής του καθιστούν το τελικό προιόν ακριβό.Έτσι με αλουμίνιο μπορεί κανείς να κατασκευάσει υλικά τα οποία ερχονται σε επαφή με το νερό ή να φτιάξει κατασκευές με το ελάχιστο δυνατό βάρος (π.χ ποδιές).
Το πάντρεμα.....Κάποιος θα αναρρωτηθεί γιατί τόσα πολλά διαφορετικά είδη σιδήρου και όχι ένα!Η απάντηση είναι ότι ανάλογα με τις καταπονήσεις που δέχεται ένα εξάρτημα χρησιμοποιήται και το ανάλογο μέταλλο.Ένα απλό παράδειγμα που φαίνεται είναι ο πίσω άξονας του Vitara,εκεί ο άξονας είναι απο χάλυβα ενώ το γκρούπ απο χυτοσίδηρο.Αυτό συμβαίνει γιατί καθώς ο άξονας αποτελεί μέρος τις ανάρτησης υπόκειται σε καταπονήσεις που απαιτούν ελαστικότητα αν κατασκευάζόταν απο χυτοσίδηρο στο πρώτο χτύπημα της ανάρτησης θα έσπαγε.Αντίθετα το γκρούπ το οποίο πρέπει να είναι συμπαγές και χωρίς ελαστικότητα αν κατασκευαζόταν απο χάλυβα λόγω των καταπονήσεων που δέχεται απο την εμπλοκή των γραναζιών θα στράβωνε με ολέθρια αποτελέσματα.Αντίθετα ο μπροστινός άξονας του vitara που δέν αποτελεί μέρος της αναρτησης επιζητήται να είναι απο χυτοσίδηρο ωστε να είναι πιο ανθεκτικός απο το αλουμίνιο.
ΕΡΓΑΛΕΙΟΜΗΧΑΝΕΣ ΚΑΤΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η μορφοποίηση και η κατασκευή ερξαρτημάτων γίνεται απο εργαλειομηχανές με κυριότερες τις:
1) Τόρνος : Ό τόρνος αποτελεί την καθεαυτού εργαλειομηχανή σε μια κυλινδρική ή κώνικη κατασκευή.Επίσης με το τόρνο μπορούν να γίνουν και σπειρώματα.Ο τόρνος μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για τη μερική λείανση επιφανειών (μιλάμε για δέκατα ή εικοστά του χιλιοστού) όπως επιφάνεις δισκόπλακων,πλατό κτλ
2) Φρέζα : Η φρέζα μπορεί να λειάνει ή να κόψει κυλινδρικές επιφάνειες σε οποιδήποτε εξάρτημα ή μέταλλο.Μπορεί επίσης να φτιάξει γρανάζια.Με φρέζα διανοίγονται οι κύλινδροι σε αλουμινένιο μπλόκ πριν την τελική τους κατεργασία.
3) Ρεκτιφιέ με πλάνη : Εδώ σε αυτή την εργαλειομηχανή γίνεται η λείανση και ο καθαρισμός εξαρτημάτων που απαιτούν τέλεια αρμογή.Οι ανοχές περιορίζονται σε μίκρο του χιλιοστού.Τέτοια εξαρτήματα είναι χιτώνια κυλίνδρων,κύλινδροι,καπάκια κινητήρων,αυλοί βαλβίδων κτλ.
CNC
Οι εργαλειομηχανές cnc,αντίθετα με τις πιό πάνω,ελέγχονται απο ηλεκτρονικό υπολογιστή.Ο χειρηστής πλέον (και όχι τορναδόρος) απλά εισάγει το σχέδιο και το υλικό κατεργασίας και ο υπολογιστής αναλαμβάνει τα υπόλοιπα.Οι εργαλειομηχανές cnc χρησιμοποιούνται στη μαζική παραγωγή εξαρτημάτων λόγω του ελάχιστου χρόνου εργασίας/κομμάτι.Η κορυφαία και σύγχρονη εργαλειομηχανή είναι η
4) Υδροκοπή : Το κόψιμο του μετάλλου με πίεση νερού απο μπέκ σε ότι σχέδιο και διαστάσεις ζητηθούν
ΕΡΓΑΛΕΙΟΜΗΧΑΝΕΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ
1) Η στράτζα : Η στράτζα είναι η εργαλειομηχανή η οποία μπορεί να γωνιάσει λαμαρίνα σε οποιδήποτε πάχος και γωνία σε μοίρες (έως 90).Μπορεί να είναι ηλεκτρική ή χειροκίνητη.
2) Ψαλίδι : Το ψαλίδι,όπως το λέει και η λέξη,μπορεί να κόψει τη λαμαρίνα σε επιθυμητή διάσταση ακριβώς.Συνήθως ενσωματωνεται με την στράτζα όπου και έχουμε το στρατζοψάλιδο.
3) Καλουπότορνος διάβρωσης : Η ηλεκτροδιάβρωση αποτελεί μια αντιπροσωπευτική μη συμβατική μέθοδο κατεργασίας θερμικού χαρακτήρα. Η ιδιαίτερη σημασία της έγκειται στη δυνατότητα κατεργασίας ασυνήθιστασκληρών αγώγιμων υλικών και εξαιρετικά πολύπλοκων γεωμετρικών μορφών. Η θεωρητική της βάση απαιτεί περαιτέρω ανάπτυξη, ενώ οι τεχνολογικές της παράμετροι, όπως ο ρυθμός αφαίρεσης υλικού και ηομοιομορφία επιφάνειας, δεν έχουν διερευνηθεί σε βάθος. Στην παρούσα εργασία γίνεται κατ’ αρχήν μια αναφορά στη δυνατότητα αφαίρεσης υλικού μεταλλικών αντικειμένων χρησιμοποιώντας τον ηλεκτρισμό. Τουπό κατεργασία αντικείμενο τοποθετείται σε λουτρό ελαίου και η αφαίρεση υλικού επιτυγχάνεται με τη δημιουργία ηλεκτρικού τόξου ανάμεσα στο αντικείμενο και στο ηλεκτρόδιο χαλκού (ή γραφίτη, ή άλλουυλικού), το οποίο βρίσκεται σε μικρή απόσταση από την κατεργαζόμενη επιφάνεια. Αποτέλεσμα αυτού είναι η αφαίρεση μετάλλου από την επιφάνεια του υλικού. Η διαδικασία αν και είναι μικρής ταχύτητας,επιτρέπει την κοπή μεταλλικών αντικειμένων με ακρίβεια, ή αντικειμένων που είναι αδύνατον να κατεργασθούν με άλλους τρόπους λόγω της σκληρότητάς τους, ή άλλων μηχανικών ιδιοτήτων τους, ή ακόμη καιλόγω του μικρού μεγέθους τους. Η μέθοδος επιτρέπει, επίσης, τη δημιουργία ασυνήθιστων σχημάτων και εγκοπών, όπως για παράδειγμα την κατασκευή ρωγμών σε δοκίμια κόπωσης. Επίσης παρουσιάζεται η
δυνατότητα επιφανειακής σκλήρυνσης/κραμάτωσης εργαλειοχαλύβων με τη χρήση κατεργασίας ηλεκτροδιάβρωσης. Με αυτήν την τεχνική λαμβάνει χώρα μεταφορά υλικού από το ηλεκτρόδιο εργασίας στο χαλύβδινο υπόστρωμα, οδηγώντας στο σχηματισμό ενός επιφανειακού κραματωμένου στρώματος, το οποίο συνίσταται από αντιτριβικά συστατικά (όπως αδιάλυτα καρβίδια), με μεγάλεςδυνατότητες βιομηχανικής εφαρμογής.
(Εργαλειομηχανή που ανέφερε ο φίλος Γιώργος "daemonhook¨ )
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΠΛΑΣΤΙΚΑ
Πέρα των μετάλλων για την κατασκευή εξαρτημάτων,στην αυτοκινητοβιομηχανία έχουν εισέλθει και τα βιομηχανικά πλαστικά,τα οποία έχουν άριστες μηχανικές ιδιότητες ενω πλεονεκτούν,λόγο βάρους,απο αντίστοιχα μεταλλικά έτσι έχουμε τα παρακάτω:
1) Τεφλόν (Πολυτετραφθοροαιθυλένιο ή PTFE)
Γενικές ιδιότητες
Εξαιρετική χημική αντίσταση, πολύ χαμηλή απορρόφηση υγρασίας, πολύ υψηλή θερμοκρασία λειτουργίας, εξαιρετικές ιδιότητες ολίσθησης, μη τοξικό, δεν καίγεται, εξαιρετικές ηλεκτρικές ιδιότητες
Παραδείγματα εφαρμογών
Έδρανα ολίσθησης, δακτύλιοι στεγανότητας, γλυσιέρες, εξαρτήματα ηλεκτρονικής, χημικών βιομηχανιών, ιατρικής
2) Ερταλόν (Πολυαμίδιο 6 (PA6, PA6G)
Γενικές ιδιότητες
Σκληρό, ελαστικό ακόμα και σε χαμηλές θερμοκρασίες, εξαιρετική δυσθραυστότητα, καλή αντοχή σε φθορά, υψηλή απορρόφηση υγρασίας, καλή χημική αντίσταση
Παραδείγματα εφαρμογών
Οδοντωτοί τροχοί, έδρανα ολίσθησης, ράουλα, κοχλίες, εξαρτήματα απορρόφησης κραδασμών, διάφορα εξαρτήματα για γενική χρήση
3) Πολυουρεθάνη (PUR)
Γενικές ιδιότητες
Εκπληκτικές ελαστικές ιδιότητες, εξαιρετική αντίσταση σε παραμόρφωση, χαμηλή απορρόφηση υγρασίας, εξαιρετική ελαστική επαναφορά σε συμπίεση
Παραδείγματα εφαρμογών
Υδραυλικά συστήματα, δακτύλιοι στεγανότητας, πλήμνες, κόπλερ, ράουλα, τροχοί, ελατήρια.
4) Σιλικόνη (SI)
Γενικές ιδιότητες
Εξαιρετική σταθερότητα σε μεγάλες θερμοκρασίες, δεν καίγεται, χαμηλή απορρόφηση υγρασίας, καλή ελαστικότητα
Παραδείγματα εφαρμογών
Θερμικά συστήματα
Η επεξεργασία των βιομηχανικών πλαστικών,στην αυτοκινητοβιομηχανία,γίνεται ακριβώς όπως των μετάλλων δηλαδή σε εργαλειομηχανές ή με χύτευση τους σε μήτρες.
Το ερταλόν είναι σκληρότερο απο το τεφλόν γι΄αυτό το λόγο είναι κατάλληλο για εφρμογές όπως οι αποστάτες ελατηρίων