Ελαστικά (Παραγωγή-Τύποι-Πληροφορίες)

Γνωριμία με τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου

Ελαστικά (Παραγωγή-Τύποι-Πληροφορίες)

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Παρ Νοέμ 26, 2010 10:02 am

Λάστιχα,Ελαστικά ή Επίσωτρα,αρκετές ονομασίες για ένα απο τα βασικά,στην επιλογή,παρελκόμενα του αυτοκινήτου και γενικά των οχημάτων.Τα λάστιχα είναι υπεύθυνα για την μεταφορά της ροπής και της υποδύναμης στο οδόστρωμα καθώς το όχημα κινήται.Θα πρέπει να προσφέρουν την μέγιστη δυνατή τριβή με την επιφάνεια του οδοστρώματος ωστε να μήν υπάρχει απώλεια πρόσφυσης,θα πρέπει να μπορούν να απορροφούν τις μικρές ανωμαλίες του οδοστρώματος,ωστε αυτές να μην εισέρχονται στο χώρο επιβατών,καθως αποτελούν εν μέρη στοιχείο της ανάρτησης και φυσικά θα πρέπει να έχουν την στοιχειώση αντοχή ωστε να μήν φθήρονται άμεσα.

Λίγη Ιστορία.....
Η ιδέα κατασκευής έχει ξεκινήσει απο πολύ παλιά.Δερμάτινες λωρίδες τοποθετούνταν περιμετρικά στους ξύλινους τροχούς των κάρων ωστε αυτοί να μην φθήρονται.Αργότερα με την έλευση του καουτσούκ ήρθε και η επανάσταση καθώς κάθε τροχός έφερε στην περιφέρειά του δακτύλιο απο αυτό το υλικό η ανακάληψη του ελαστικού ανάγεται στο 1888 απο τον J.B. Dunlop οποίος ξεκίνησε την παραγωγή τους αρχικά για ποδήλατα ενω το 1890 η Michelin ξεκινάει την παραγωγή στα αυτοκίνητα.Έτσι εταιρίες όπως η Pirelli συνεχίζοντας τη βελτίωση του ελαστικού τοποθέτησαν στα ελαστικά τους μεταλλικούς δακτύλιους ενίσχυσης ενω για μεγαλύτερη αντοχη τοποθετούνταν και πλεγμένα λινά απο βαμβακερό ύφασμα το λάστιχο τότε άντεχε για περίπου 3000 με 4000 χιλιόμετρα πριν καταστραφεί εντελώς απο τις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσονταν.Στις αρχές της δεκαετίας του 1911 η σταυρωτή πλέξη των βαμβακερών λινών αντικαταστάθηκε απο την πλέξη τύπου ¨cord¨ στην οποία τα λινά ήταν παράλληλα και οχι πλεγμένα προσφέροντας μεγαλύτερη αντοχή στο λάστιχο.
Λόγω του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου η δυσκολία παραγωγής και προμήθειας καουστούκ οδήγησε στην εξέλιξη του συνθετικού καουτσούκ το οποίο ήταν φθηνότερο και μπορούσαν να παραχθούν μεγάλες ποσότητες.Στις αρχές του 1930 τα βαμβακερά λινά αντικαταστάθηκαν απο το ¨ρεγιόν¨το οποίο είχε καλύτερα πλεονεκτήματα απο το βαμβάκι ενω το 1950 αναλαλύφθηκαν οι ίνες ¨νάυλον¨ οι οποίες είχαν μεγαλύτερη αντοχή στη σκληρή χρήση ενω το κόστος παραγωγής τους είναι μηδαμινό.

Παραγωγή
Ανάλογα με τον τύπο και τη χρήση κατασκευάζονται λάστιχα με ανάλογα πέλματα και χαρακτηριστικά.Ο τρόπος είναι ο ίδιος όπως παρακάτω

Παραγωγή κατα χιλιάδες.jpg
Παραγωγή κατα χιλιάδες.jpg (116.67 KiB) 7802 προβολές


1) Το λάστιχο απο συνθετικό καουτσούκ (SBR όπως λέγεται) δεν θα μπορούσε απο μόνο του να ανταπεξέλθει στην εξέλιξη της αυτοκίνησης,έτσι μαζί του εισάγωνται προς και πρόσθετα όπως κεριά,θείο,έλαια και αιθάλη τα οποία προδίδουν τα επιθυμητά χαρακτηριστικά.Ολά αυτά τα στοιχεία για να προσμειχθούν εισάγωνται σε έναν αναμίκτη που ονομάζεται Bandury εκεί γίνεται η πρόσμηξη οπου το μείγμα που πλέον ονομάζεται ¨γόμμα¨ θα βγεί με τη μορφή ταινίας.

2) Παράλληλα σε κυλινδρική πρέσσα εισάγωνται τα λινά τα οποία περνούν ενδιάμεσα απο δύο ταινίες γόμμας ωστε να επικοληθεί πάνω τους αυτή η διαδικασία θα επιτρέψει στα λινά να επικοληθούν σωστά πάνω στο λάστιχο χωρίς να έχουν φυσαλλίδες αέρα στο εσωτερικό τους.

3) Καπόπιν παιρνούν απο ένα κύλινδρο στον οποίο υπάρχουν στα άκρα τους χαλύβδινοι δακτύλιοι πάνω στους οποίους τυλίγονται τα λινά και σχηματίζουν έτσι το σκελετό του ελαστικού.

4) Ο σκελετός παιρνάει απο μηχανήματα οπου προσκολούνται επάνω του ζώνες απο ψιλό σύρμα οι οποίες προσφέρουν στο λάστιχο αντοχή και ακαμψία στο πάνω μέρος του τοποθετήται η γόμμα του πέλματος.Το ελαστικό τώρα έχει πάρει κυλιδρικό σχήμα και ονομάζεται ¨ημιέτοιμο ελαστικό¨

5) Βουλκανισμός :
Εδώ το ημιέτοιμο ελαστικό θα εισαχθεί σε πρέσα οπου θα αποκτήσει το πέλμα του και τα ανάγλυφα στοιχεία που αναγράφονται στα πλαινά.

Σύμβολα.jpg


6. Έλεγχος :
Εδω το λάστιχο ελέγχεται απο Η/Υ με ακτίνες ¨χ¨ όσο αφορά τη δομή και τις προσμύξεις του ενω περνάει και απο έλεγχο ζυγοσταθμίας.Η παρουσία φυσαλλίδων αέρα καθιστά το λάστιχο άχρηστο,όπως επίσης και η μη ζυγοστάθμησή του.Τα έτοιμα ελαστικά συσκευάζονται και αποθηκεύονται προκειμένου να πάρουν το δρόμο για την αγορά

Αποθήκευση και αναμονή.jpg
Αποθήκευση και αναμονή.jpg (75.31 KiB) 7802 προβολές


Σταυρωτά ελαστικά :
Τα σταυρωτά ελαστικά έχουν στον σκελετό τους δύο ζευγάρια λινών με συμμετρικές γωνίες οπου πιάνουν στους χαλύβδινους δακτύλιους οι γωνίες αυτές είναι συνήθως 90 μοίρες.

Σταυρωτό Ελαστικό.jpg
Σταυρωτό Ελαστικό.jpg (60.84 KiB) 7802 προβολές


Radial ελαστικά :
Τα Radial ελαστικά έχουν στο σκελετό τους ένα ή περισσότερα λινά (ανάλογα με τον τύπο του ελαστικού) τα οποία δεν διασταυρώνονται αλλά είναι διατεταγμένα ακτινικά ως προς το κέντρο του ελαστικού.

Ελαστικό Radial.gif
Ελαστικό Radial.gif (66.25 KiB) 7802 προβολές


Οι διαφορές των δύο τύπων φαίνονται παρακάτω

Διαφορές Radial και Σταυρωτού.jpg
Διαφορές Radial και Σταυρωτού.jpg (143.3 KiB) 7802 προβολές


Σαμπρέλες και Tubeless:
Τα πρώτα λάστιχα είχαν στο εσωτερικό τους αεροθαλάμους (σαμπρέλες) οι οποίες φούσκωναν και έδιναν στο λάστιχο την απαιτούμενη πίεση αέρα.Αργότερα η χρήση λεπτής επίστρωσης ¨συνθετικού βουτίλιου¨ στο εδωτερικό του ελαστικού επέτρεψε την απ΄ευθείας εισαγωγή αέρα στο ελαστικό χωρίς τη χρήση σαμπρέλας.Με αυτό τον τρόπο μειώθηκε το κόστος αλλά και αυξήθηκε η ασφάλεια μιας και το λάστιχο δεν κλατάρει άμεσα πχ απο την εισαγωγή καρφιού αλλά χάνει τον αέρα του σιγα-σιγά.

Προσοχή σε καμία περίπτωση να μην γίνεται η χρήση σαμπρέλας σε Tubeless ελαστικά η μή ύπαρξη κατάλληλων εγκοπών στο εσωτερικό του ελαστικού θα δημιουργήσει τριβές με αποτέλασμα την καταστροφή και το κλατάρισμά της :!: :!: :!:

Εξεζητημένοι τύποι ελαστικών

Λάστιχο χιονιού: Η ύπαρξη μεταλλικών καρφιών το καθιστά ικανό να γατζώνει στον πάγο σπάζοντας τον στα σημεία που μπαίνουν.Η κίνηση σε στεγνό οδόστρωμα με αυτού του τύπου το ελαστικό,πέραν τις καταστροφής του,είναι και επικίνδυνη λόγω της ολησθηρότητας των μεταλλικών καρφιών στην άσφαλτο.

Λάστιχο χιονιού με καρφιά.jpg
Λάστιχο χιονιού με καρφιά.jpg (135.59 KiB) 7789 προβολές


Λάστιχο slik : Καθαρά για αγωνιστική χρήση σε πίστες το λάστιχο slik δεν φέρει ανάγλυφο πέλμα αλλά είναι εντελως λείο προκειμένου να έχει την μέγιστη δυνατή τριβή με το έδαφος άρα και πρόσφυση.Οι γόμμες σε τέτοια ελαστικά είναι ειδικές προκειμένου να αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες.Η χρήση τέτοιου ελαστικού για καθημερινή χρήση απαγορεύεται ενω σε βρεγμένο οδόστρωμα γίνεται εξερετικά επικύνδινο.

Λάστιχο slik.jpg
Λάστιχο slik.jpg (120.08 KiB) 7789 προβολές


Λάστιχο αμμώδους ερήμου : Το ελαστικό αυτό έχει κυλινδρικό πέλμα προκειμένου να μην βυθύζεται εύκολα στην άμμο,τα αραιά τακούνια του επιτρέπει να γατζώνει καλυτερα στο αμμώδες έδαφος ενω η ύπαρξη τακουνιών και στο πλάι το καθιστά ικανό να κινηθεί στο σαθρό έδαφος της ερήμου.

Λάστιχο για αμμώση έρημο.jpg
Λάστιχο για αμμώση έρημο.jpg (117.28 KiB) 7789 προβολές


Λαστιχο για πετρώδη και λασπώδη εδάφη : Το σχήμα των τακουνιών σε αυτό το λάστιχο το καθιστά ικανό να γατζώνει στις πέτρες και λάσπη,ενώ η απόσταση μεταξύ τους του επιτρέπει να διώχνει να κατάλοιπα.

Λάστιχο για πετρώδη και λασπώδη εδάφη.jpg
Λάστιχο για πετρώδη και λασπώδη εδάφη.jpg (69.96 KiB) 7789 προβολές


Όπως φαίνεται για κάθε έδαφος χρειάζεται και διαφορετικό ελαστικό.Κάτι τέτοιο θα ήταν κοστοβόρο οπότε οι εταιρίες ελαστικών κατασκεύασαν τα ελαστικά All terrain (Α/Τ) τα οποία συγκεντρώνουν κάποια απο τα χαρακτηριστικά των παραπάνω επιτρέποντας στο όχημα να κινηθεί (πάντα στο μέτρο του δυνατού) σε κάθε έδαφος. :wink:
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Λάστιχα Αυτοκινήτου

Δημοσίευσηαπό nick_89 » Τρί Οκτ 04, 2011 3:44 pm

Στο προφίλ των ελαστικών μετά την διάσταση ακολουθεί ένα γράμμα. Αυτό αντιστοιχή στο δείκτη ταχύτητας. Για παράδειγμα εάν ακολουθεί το "Η", με αυτά τα ελαστικά μπορείτε να αναπτύξετε το πολύ 210 χλμ/ώρα.
LASTIXA.png
LASTIXA.png (5.37 KiB) 7817 προβολές

TIPS Για τα ελαστικά
* Μετράμε τις πιέσεις, μόνο όταν είναι κρύα
*Μεγαλύτερο πέλμα σημαίνει καλύτερο κράτημα στο στεγνό, χειρότερο στη βροχή και στο χιόνι
*Τα run flat δεν επιδιορθώνονται
*Όταν το βάθος του πέλματος είναι μικρότερο των 3χιλ, τα λάστιχα θέλουν άλλαγμα

:D :D
Τελευταία επεξεργασία από nick_89 και Παρ Νοέμ 04, 2011 3:26 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά/ες συνολικά

ταξιδιάρα ψυχή..
Vitara Virus
Raptorian
Άβαταρ μέλους
nick_89
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 21797
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 01, 2009 6:26 pm
Τοποθεσία: Αθήνα GR
Λάστιχα: General Grabber AT
Διάσταση ελαστικών: 285/70/ R17
Suspension: Fox Racing
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Scotsman
Name: Νίκος

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό f_tasos » Τρί Οκτ 04, 2011 5:43 pm

Ωραίος ο Νίκος!!! :wink:
Δεν έχουμε ανάγκη από τίποτ άλλο, παρά μονάχα από καθαρή καρδιά.
Άβαταρ μέλους
f_tasos
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 8464
Εγγραφή: Τετ Μαρ 11, 2009 9:27 pm
Λάστιχα: A/T GO12-BF M/T KM2
Suspension: MAD
cb: Ναι
Aka: Τhe corruptor..ή The Goura kid
Name: Τάσος

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό SELECTOR » Τρί Οκτ 04, 2011 6:54 pm

Χρήσιμο !!! :clap: :clap: :clap:
GV 1,6 3d 2005
SELECTOR
4x4 Gold Member
4x4 Gold Member
 
Δημοσιεύσεις: 2154
Εγγραφή: Πέμ Ιαν 21, 2010 8:14 pm
Τοποθεσία: ΜΗΛΟΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ
Λάστιχα: go12
Suspension: Μαμα
cb: Όχι
Name: ΜΑΚΗΣ

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Τρί Οκτ 04, 2011 7:51 pm

Καλό το θέμα :wink:

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό gv2000 » Τρί Οκτ 04, 2011 7:56 pm

:wink:
thank you for the memories GV2000 ! ... I mean it!
(2004-2017)
Άβαταρ μέλους
gv2000
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 7274
Εγγραφή: Τετ Νοέμ 12, 2008 1:15 pm
Λάστιχα: 235/70/16
Suspension: custom
cb: Ναι
Name: Παναγιώτης

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό bill12 » Τρί Οκτ 04, 2011 10:12 pm

:clap: :clap: :clap:
Η ζωή είναι πολύ μικρή απόλαυσέ την.......
Άβαταρ μέλους
bill12
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 3071
Εγγραφή: Κυρ Οκτ 25, 2009 11:14 pm
Τοποθεσία: ΚΑΤΕΡΙΝΗ - ΣΕΛΙ
Λάστιχα: Bridgestone 694
Suspension: MAD ελατήρια
cb: Ναι
Name: ΒΑΣΙΛΗΣ

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό Vasilis » Τρί Οκτ 04, 2011 10:59 pm

Εισαι ωραιος!!! :clap: :clap: :clap:
ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΩΡΑΙΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ
Άβαταρ μέλους
Vasilis
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 10713
Εγγραφή: Δευτ Σεπ 08, 2008 3:23 pm
Τοποθεσία: ΛΟΥΤΡΑΚΙ/ΚΙΑΤΟ
cb: Όχι
Aka: Ρουλετακιας-Ζαρακιας-Texakias
Name: ΒΑΣΙΛΗΣ

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό Tzivitzonis » Τρί Οκτ 04, 2011 11:20 pm

Βασικά και μέχρι το L να μας έβαζες Νίκο... έφτανε! :mrgreen:
Ωραίος! Thanx! :)
Grand Vitara 1.6 3D (2002) ---- GFi LPG system
Ποτέ μην υπερεκτιμάς τις ικανότητες τις δικές σου ή του GV σου!!

Homo homini lupus est
Άβαταρ μέλους
Tzivitzonis
Administrator
Administrator
 
Δημοσιεύσεις: 37837
Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 20, 2008 8:05 pm
Τοποθεσία: ΠΑΤΡΑ
Λάστιχα: Michelin Lat.Cross
Διάσταση ελαστικών: 215/70/16
Suspension: Αποστάτες +3/KYB
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Καλτσόγιαννος-Τζιτζιλόνης-Πατροτζούλης
Name: Τζιβιτζόνης

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό nick_89 » Τετ Οκτ 05, 2011 3:48 am

Tzivitzonis έγραψε:Βασικά και μέχρι το L να μας έβαζες Νίκο... έφτανε! :mrgreen:
Ωραίος! Thanx! :)

:lol: :lol: :lol: ισχύει!! ε... μπορεί κάποιος να έχει κάνα γρήγορο... :whistle: :whistle: :whistle:

ταξιδιάρα ψυχή..
Vitara Virus
Raptorian
Άβαταρ μέλους
nick_89
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 21797
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 01, 2009 6:26 pm
Τοποθεσία: Αθήνα GR
Λάστιχα: General Grabber AT
Διάσταση ελαστικών: 285/70/ R17
Suspension: Fox Racing
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Scotsman
Name: Νίκος

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό RAF » Τετ Οκτ 05, 2011 1:15 pm

:text-goodpost:
Το μέλλον σου εξαρτάται από τα όνειρά σου.
Γι΄αυτό μην χασομεράς, τράβα για ύπνο!!!
Άβαταρ μέλους
RAF
4x4 All Terrain member
4x4 All Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 535
Εγγραφή: Τετ Φεβ 25, 2009 12:13 pm
Τοποθεσία: ΑΡΤΑ
Λάστιχα: BF Goodrich A/T
Suspension: Μαμά
cb: Όχι
Name: Απόστολος

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό xristos13 » Πέμ Οκτ 06, 2011 4:46 pm

αν μπορεις βαλε και ποια ειναι χωματινα ποια ασφαλτινα και ολα τα συναφη...οχι μονο για ταχυτητες...παντως πολυ καλο...! :clap: :clap:
Άβαταρ μέλους
xristos13
4x4 All Terrain member
4x4 All Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 515
Εγγραφή: Πέμ Αύγ 04, 2011 4:43 pm
Τοποθεσία: Mouzaki
Λάστιχα: yokojama
Suspension: kyb
cb: Όχι
Name: xristos

Re: Δείκτες Ταχύτητας Ελαστικών

Δημοσίευσηαπό SAM » Πέμ Οκτ 06, 2011 9:02 pm

:clap: :clap: :clap:
Πάω παντού γιατί μπορώ
Τους σέβομαι όλους δεν φοβάμαι κανέναν
Γειά και χαρά Πάνος
Άβαταρ μέλους
SAM
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 2574
Εγγραφή: Πέμ Απρ 09, 2009 8:21 pm
Τοποθεσία: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Λάστιχα: BF TA MAD KM2
Suspension: MAD + calmini
cb: Ναι
Aka: Σατανικό μπιζέλι ο Ελαφοκυνηγος
Name: Πάνος

Re: Λάστιχα Αυτοκινήτου

Δημοσίευσηαπό nick_89 » Παρ Νοέμ 04, 2011 3:30 am

Είναι πολύ χρήσιμο για όλους τους κατόχους αυτοκινήτων να γνωρίζουν τι ακριβώς σημαίνουν όλοι αυτοί οι αριθμοί και τα γράμματα που υπάρχουν τυπωμένα πάνω στα λάστιχα.
Πολλά μπορούν να εξαχθούν από τη μελέτη αυτών των στοιχείων όπως π.χ. πότε κατασκευάσθηκε το λάστιχο, ποιο είναι το ανώτερο όριο ταχύτητας κ.λπ.

1). ‘Ενδειξη τύπου ελαστικού (π.χ. Ρ185/70 R 13):

Το P σημαίνει Passenger Vehicle (Επιβατικό όχημα)

Ο πρώτος αριθμός 165 είναι το πλάτος ελαστικού σε χιλιοστά.

Ο δεύτερος αριθμός 70 είναι η αναλογία (ο λόγος) του ύψους του προφίλ προς το πλάτος ελαστικού επί τοις εκατό.
(Στο παράδειγμα το ύψος προφίλ = 185 X 70% = 129,5mm)

Το R σημαίνει Radial

(oι 2 βασικοί τύποι ελαστικών είναι τα Radial=ακτινωτά και τα Grossply=συμβατικά).

Ο τρίτος αριθμός 13 είναι η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες.

2). Δίπλα στον τύπο ελαστικού υπάρχουν ένας διψήφιος αριθμός κι ένα γράμμα (π.χ. 65S, 79Τ κ.λπ)

Ο διψήφιος αριθμός είναι ο δείκτης φορτίου ελαστικών (load index) και δείχνει το μέγιστο φορτίο στο οποίο τα ελαστικά αναμένεται να λειτουργήσουν σωστά (π.χ. το 65 σημαίνει μέγιστο βάρος 290kg, ενώ το 79 σημαίνει μέγιστο βάρος 437kg κ.λπ.).
Πολλαπλασιάζοντας το –σε αντιστοιχία- βάρος με το 4 (όσα και τα λάστιχά μας), λαμβάνουμε το μέγιστο μικτό βάρος του οχήματός μας. (π.χ. για ένδειξη 65 -->max. βάρος 290χ4=1.160kg)

Το γράμμα που τον συνοδεύει είναι ο δείκτης ταχύτητας ελαστικών (speed index) και δείχνει τη μέγιστη ταχύτητα οχήματος στην οποία τα ελαστικά αναμένεται να λειτουργήσουν σωστά.(π.χ. το γράμμα Q σημαίνει ταχύτητα 160 km/h, το R σημαίνει ταχ/τα 170km/h, το S σημαίνει ταχ/τα 180km/h, το Τ σημαίνει ταχ/τα 190km/h κ.ο.κ.)

3). Στην εσωτερική (προς τη ζάντα) πλευρά του ελαστικού, βρίσκουμε μια σειρά γραμμάτων & αριθμών (π.χ. DOT AB7C).
Η ένδειξη αυτή αφορά στους κωδικούς των κατασκευαστικών οίκων ελαστικών κατά DOT (Department of Transportation of USA).
Yπάρχουν περίπου 675 κωδικοί κατασκευαστών.
Στο παράδειγμά μας, το ΑΒ αντιστοιχεί στο WEIFANG Rubber Factory και βρίσκεται στην πόλη WEIFANG της επαρχίας SHANDONG στην Κίνα (μην εντυπωσιασθείτε καθόλου, αν λίγο παρακάτω, το λάστιχό σας γράφει MADE IN GERMANY… τέτοιου είδους ασυμφωνίες είναι συχνές στον τομέα κατασκευής-εμπορίας ελαστικών και αποτελούν κίνητρο για περαιτέρω ψάξιμο της υπόθεσης, από πλευράς του αγοραστή, ώστε να μην χρυσοπληρώσει λάστιχα-μαϊμούδες).

4). ‘Ενδειξη ημερομηνίας κατασκευής του ελαστικού:

Στο τέλος της ένδειξης DOT υπάρχουν 4 αριθμοί (π.χ. "3403")
Οι 2 πρώτοι αριθμοί "34" δείχνουν την εβδομάδα κατασκευής του ελαστικού δηλ. η 34η εβδομάδα (34 εβδομάδες διά 4 εβδομάδες ανά μήνα = 8.5 μήνες δηλ. αρχές Σεπτεμβρίου) και οι 2 τελευταίοι "03" το έτος κατασκευής δηλ. το 2003.

(Πριν το έτος 2000 η ένδειξη γινόταν με 3 αριθμούς και στη συνέχεια με ένα πλαγιασμένο τριγωνάκι που σήμαινε ότι το έτος κατασκευής είναι πριν το 2000. Πχ η ημερομηνία κατασκευής "349" σημαίνει 34η εβδομάδα του έτους "9" δηλ. του 1999)

5). Στην εξωτερική (προς το πέλμα) πλευρά του ελαστικού, θα βρείτε τους δείκτες Treadwear - Traction - Temperature (δείκτες φθοράς – έλξης-θερμοκρασίας) και δίπλα στον καθέναν απ’αυτούς έναν αριθμό ή ένα γράμμα.

Treadwear: Ο δείκτης φθοράς πέλματος κυμαίνεται από 60 έως 700, σε βήματα των 20.
‘Οσο πιο μεγάλος είναι ο δείκτης, τόσο μεγαλύτερη είναι η διάρκεια ζωής του πέλματος δηλ. η χρήση του θα διαρκέσει για περισσότερο χρόνο αφού θα καθυστερήσει η φθορά του.

Η διαδικασία ορισμού του δείκτη καθορίζει οτι ο δείκτης αναφοράς 100% είναι για ελαστικό που θα διανύσει 50.000km προτού αχρηστευτεί (π.χ. αν το ελαστικό έχει δείκτη 100, τότε έχει ωφέλιμη ζωή πέλματος για χρήση σε 50.000 km οδήγησης επί αυτοκινητόδρομου. Αν έχει δείκτη 160, τότε το πέλμα θα αντέξει για 80.000km, ενώ αν έχει δείκτη 300, το πέλμα θα αντέξει για 150.000km).

Traction: Ενας υψηλός δείκτης έλξης ελαστικού υποδηλώνει ότι το όχημα θα σταματήσει σε βρεγμένο οδόστρωμα σε μικρότερη απόσταση από ότι ένα άλλο όχημα που φέρει ελαστικά με χαμηλότερο δείκτη έλξης.

Οι δείκτες έλξης είναι οι AA, A, B και C, με καλύτερο τον δείκτη AA ως εξής :

δείκτης "Traction AA" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε άψογα και στις δύο επιφάνειες.
δείκτης "Traction A" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά και στις δύο επιφάνειες.
δείκτης "Traction B" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά σε μια επιφάνεια
δείκτης "Traction C" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε με χαμηλή απόδοση και στις δύο επιφάνειες.

Temperature: Ο δείκτης θερμοκρασίας βαθμονομεί την ικανότητα αντίστασης του ελαστικού στην ανάπτυξη θερμότητας η οποία θερμότητα επηρεάζει την διάρκεια ζωής του ελαστικού.

Η τελική βαθμονόμηση έχει ως εξής :

δείκτης "Temperature A" : Ο μέγιστος (και καλύτερος) δείκτης θερμοκρασίας που δείχνει ότι κατά τον έλεγχο το ελαστικό άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 187 km/h για μισή ώρα.
δείκτης "Temperature B" : Το ελαστικό πέρασε τα 160 km/h για μισή ώρα αλλά όχι τα 187 km/h)
δείκτης "Temperature C" : Ο ελάχιστος (και συνεπώς χειρότερος) δείκτης θερμοκρασίας που δείχνει ότι το ελαστικό δεν άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 160 km/h για μισή ώρα.

Για να κυκλοφορήσει ένα ελαστικό στην αγορά θα πρέπει τουλάχιστον να έχει δείκτη θερμοκρασίας "C".

6). Στην εσωτερική (προς τη ζάντα) πλευρά του ελαστικού, θα βρείτε το γράμμα Ε εντός κύκλου, μαζί μ’έναν αριθμό μονοψήφιο ή διψήφιο.
Αυτή η ένδειξη αφορά τη χώρα που έλεγξε και πιστοποίησε το συγκεκριμένο ελαστικό (π.χ. η ένδειξη Ε1 δείχνει ότι το ελαστικό πιστοποιήθηκε στη Γερμανία, το Ε2 στη Γαλλία, το Ε3 στην Ιταλία, το Ε6 στο Βέλγιο, το Ε9 στην Ισπανία, το Ε42 στην Ε.Ε., το Ε8 στην Τσεχία, το Ε19 στη Ρουμανία κ.λπ).

7). Δείκτης φθοράς ελαστικού (ΤWI- ΤreadWear Indicator):

Κάθε ελαστικό φέρει ένδειξη στην πλευρά του που δείχνει το σημείο του πέλματος στο οποίο υπάρχει ειδικά κατασκευασμένο τμήμα ελαστικού (ενσωματωμένος δείκτης) μέσα στο πέλμα όπου κάποιος μπορεί να δει ότι η φθορά του πέλματος έχει φτάσει στο σημείο που θα πρέπει το ελαστικό να αλλαχθεί αμέσως.
Οι ενσωματωμένοι αυτοί δείκτες μέσα στο πέλμα δείχνουν πότε το πάχος πέλματος έχει φτάσει στα 2/32 της ίντσας ή περίπου στα 1.6mm.
Για λόγους ασφαλείας καλό είναι τα ελαστικά να αλλάζουν όταν το βάθος πέλματος έχει φτάσει στα 3mm.
(Λάβετε υπόψη ότι ένα καινούργιο ελαστικό επιβατικού οχήματος έχει βάθος πέλματος περίπου 8mm).

Αντί του δείκτη TWI μπορεί να υπάρχει τριγωνάκι ένδειξης ή και τα δύο. Στην περίμετρο του ελαστικού συνήθως υπάρχουν 6 δείκτες φθοράς TWI.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
πηγή: http://techteam.gr
Εννοείται πως δεν είμαι τόσο έμπειρος για να τα ξέρω όλα αυτά αλλά ο διαβάζων μαθαίνει και πιστεύω είναι αρκετές οι πληροφορίες που έχω εισπράξει από εδώ και μιας το βρήκα το αρθράκι είπα να το μεταλαμπαδεύσω....

ταξιδιάρα ψυχή..
Vitara Virus
Raptorian
Άβαταρ μέλους
nick_89
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 21797
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 01, 2009 6:26 pm
Τοποθεσία: Αθήνα GR
Λάστιχα: General Grabber AT
Διάσταση ελαστικών: 285/70/ R17
Suspension: Fox Racing
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Scotsman
Name: Νίκος

Re: Λάστιχα Αυτοκινήτου

Δημοσίευσηαπό nick_89 » Παρ Νοέμ 04, 2011 3:47 am

Η δομή του ελαστικού
Tο λάστιχο είναι αρκετά πιο πολύπλοκο απ’ ότι φαίνεται με την πρώτη ματιά. Πρώτο βασικό στοιχείο κάθε ελαστικού είναι ο σκελετός του. Aποτελείται από ίνες που τυλίγονται στις άκρες τους γύρω από δύο δακτυλίους (στεφάνες) που πιάνουν στα χείλη της ζάντας. Mεταξύ των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των ινών αυτών περιλαμβάνονται το βαμβάκι, το ατσάλι, το νάιλον και άλλα, σύνθετα υλικά.

Aπό τον τρόπο με τον οποίο οι ίνες του σκελετού είναι διατεταγμένες στο χώρο, διακρίνουμε δύο κατηγορίες ελαστικών: Tα ακτινικά (ή «ράντιαλ») και τα λάστιχα διαγωνίων λινών, τα οποία πλέον δεν χρησιμοποιούνται. Στα τελευταία, οι ίνες του σκελετού διασταυρώνονται μεταξύ τους και η διεύθυνσή τους δεν συμπίπτει με τη διεύθυνση της ακτίνας του ελαστικού (βλ. σχήμα).

Σήμερα δεν νοείται λάστιχο για επιβατικό αυτοκίνητο -και όχι μόνο- που να μην είναι ράντιαλ. O σκελετός ενός ράντιαλ ελαστικού αποτελείται από μερικές στρώσεις «λινών», που ακολουθούν τη διεύθυνση των (νοητών) ακτίνων του ελαστικού ή έχουν ελάχιστη απόκλιση από αυτές.
RODA.jpg
RODA.jpg (70.02 KiB) 7328 προβολές


Δομή ελαστικού Radial: Η ζώνη αποτελείται από διάφορες στρώσεις (1 & 2) ειδικών ινών. Τα λινά (7) απλώνονται ακτινωτά και δένονται γύρω από τη στεφάνη (3). Η γόμα (5) είναι το υλικό που περιβάλλει το ελαστικό

H γόμα είναι το μαύρο υλικό που εμείς βλέπουμε κοιτώντας το ελαστικό και περιβάλλει τον σκελετό στηριζόμενη σ’ αυτόν. Πρόκειται για διάφορες εκδοχές του καουτσούκ, που περιέχει κάθε φορά προσμίξεις ανάλογες με τις απαιτήσεις που έχουμε από το ελαστικό, αφού οι προσμίξεις επηρεάζουν τη συμπεριφορά της γόμας και κατ’ επέκταση τη συμπεριφορά του ελαστικού.

Στην περιφέρεια του ελαστικού, απλώνεται η ζώνη η οποία αποτελείται και αυτή από στρώσεις λινών (τέσσερις τουλάχιστον) διαφόρων ειδών. H ζώνη σφίγγει κατά κάποιον τρόπο το λάστιχο (η ονομασία της έχει άμεση σχέση με τη μορφή της) και είναι υπεύθυνη για την παραλληλόγραμμη μορφή της τομής του ελαστικού, που σε αντίθετη περίπτωση θα είχε κυκλική μορφή (σαν φουσκωμένη σαμπρέλα), με αποτέλεσμα τη μείωση της επιφάνειας του ελαστικού που έρχεται σε επαφή με το δρόμο.

Tα δύο βασικά πλεονεκτήματα των ακτινικών ελαστικών, οι μειωμένες φθορές και η μικρότερη αντίσταση στην κύλιση, οφείλονται και τα δύο στην ύπαρξη της ζώνης. Aν σε αυτά προσθέσουμε το μεγαλύτερο φορτίο που μπορούν να δεχθούν, την καλύτερη μετάδοση των δυνάμεων (κατά το διαμήκη και τον εγκάρσιο άξονα) και την πιο γρήγορη ανταπόκριση στις εντολές του οδηγού (στο στρίψιμο δηλαδή του τιμονιού), γίνεται κατανοητό γιατί αυτά επικράτησαν στην αγορά.

Tο πέλμα τέλος είναι ένα εξαιρετικά ζωτικό στοιχείο, καθώς είναι αυτό που έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα και από αυτό εξαρτάται, σε πολύ μεγάλο βαθμό, το κατά πόσον το λάστιχο διατηρεί την επαφή του με το δρόμο. Καλύτερη πρόσφυση επιτυγχάνεται όταν το πέλμα είναι τελείως επίπεδο και όσο το δυνατό φαρδύτερο. Aυτό όμως συμβαίνει μόνο στους αγώνες ταχύτητας και μόνο όταν δεν βρέχει, γιατί ένα εντελώς λείο πέλμα εξασφαλίζει πολύ καλή πρόσφυση στο στεγνό, αλλά πολύ κακή στο βρεγμένο. Έτσι το πέλμα ενός σύγχρονου ελαστικού διαθέτει αυλάκια (χάραξη) που καταλαμβάνουν ποσοστό που κυμαίνεται από 25% μέχρι 40% της επιφανείας του.


Goodyear_RunOnFlat.jpg
Goodyear_RunOnFlat.jpg (8.91 KiB) 7328 προβολές

Με το RunOnFlat της GoodYear μπορείτε να κινείστε για 80 χιλιόμετρα με ταχύτητα μέχρι 80 χλμ./ώρα


pax_system.jpg
pax_system.jpg (12.96 KiB) 7328 προβολές

Η δομή του ελαστικού Pax System της Michelin

RunOnFlat_comparison.jpg
RunOnFlat_comparison.jpg (31.26 KiB) 7328 προβολές

Σύγκριση συμβατικού ελαστικού με το ελαστικό RunOnFlat. Η ενισχυμένη δομή των πλαϊνών, αλλά και ειδικά επιθέματα στο εσωτερικό επιτρέπουν τη λειτουργία του ελαστικού ακόμα και χωρίς αέρα

Τύποι ελαστικών
Η εξειδικευμένη χρήση πολλών αυτοκινήτων (π.χ. εκτός δρόμου 4Χ4), οι κλιματολογικές συνθήκες που είναι διαφορετικές από χώρα σε χώρα, οι ιδιαιτερότητες των δρόμων, οι ιδιαιτερότητες κάθε αυτοκινήτου και κάθε οδηγού χωριστά οδήγησαν από σχετικά νωρίς στη δημιουργία εξειδικευμένων τύπων ελαστικών. Στην αγορά υπάρχουν αυτή τη στιγμή λάστιχα ειδικά για χρήση στο χώμα ή στη λάσπη, λάστιχα για χιόνι και λάσπη (χειμερινά λάστιχα), λάστιχα για αυτοκίνητα επιδόσεων κ.ά. Η επιλογή κάθε τύπου πρέπει να γίνεται με βάση τις συνθήκες οδήγησης, το αυτοκίνητο αλλά και τις απαιτήσεις του οδηγού. Στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, όπου οι χιονοπτώσεις και οι παγετοί είναι πολύ συχνότεροι απ’ ότι στην Ελλάδα, πολλοί οδηγοί χρησιμοποιούν άλλα λάστιχα το καλοκαίρι και άλλα το χειμώνα.

Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη για αύξηση της ασφάλειας, αλλά και για την απεξάρτηση από την κλασική ρεζέρβα, ώθησε μεγάλες εταιρίες να εξελίξουν ειδικούς τύπους ελαστικών που επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να συνεχίσει να κινείται ακόμα και αν χάσει όλο τον αέρα (PaxSystem της Michelin, RunOnFlat της GoodYear). Τα λάστιχα αυτά επιτρέπουν στον οδηγό να συνεχίσει την πορεία του ακόμα και μετά από κλατάρισμα.
____________________________________________________________________
πηγή: http://www.auto-internet.gr

ταξιδιάρα ψυχή..
Vitara Virus
Raptorian
Άβαταρ μέλους
nick_89
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 21797
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 01, 2009 6:26 pm
Τοποθεσία: Αθήνα GR
Λάστιχα: General Grabber AT
Διάσταση ελαστικών: 285/70/ R17
Suspension: Fox Racing
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Scotsman
Name: Νίκος

Επόμενο

Επιστροφή στο Μηχανική ορολογία - Τεχνικές Παρουσιάσεις - Μanuals

arahova Πέμ Μαρ 28, 2024 10:04 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:09 am Καλημέρα σας.
Σταύρος 4x4 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:08 am Καλημέρα
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm θα ρωτησω τον υιο :P
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm δεν έχει διήμερη άδεια ρε μάστορα?
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:07 pm Εγώ που θα ερθω Κυριακή πόσες έχω;
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:05 pm 9 και σήμερα!!!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm Μερσύ μποκού!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm αχαχαχαχα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Νουχρίτσααααααααααα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Καλημέρες! Λίγο θέαμα για όλους! viewtopic.php?f=66&t=37146&p=940582#p940582
arahova Τετ Μαρ 27, 2024 12:14 pm Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Μαρ 27, 2024 6:58 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Μαρ 26, 2024 9:36 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Μαρ 26, 2024 7:03 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 10:24 pm Φίλε Θανάση ΘανασηςΖ καλησπέρα.Για να μπορείς να συμμετέχεις στις συζητήσεις μας πρέπει να περάσεις από την ενότητα αυτή και αφού ανοίξεις ένα νέο θέμα να μας πεις δύο λόγια για σένα και το αυτοκίνητο σου από που μας γράφεις και να σε καλωσορίσουμε. Επίσης μπορείς να διαβάσεις θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τη λειτουργία του φόρουμ.
arahova Δευτ Μαρ 25, 2024 11:58 am Καλημέρα σε όλους, καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά.
ΣΤΑΥΡΟΣ Δευτ Μαρ 25, 2024 11:52 am Καλημερα σας Χρονια πολλα,καλη εβδομαδα.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 7:24 am Καλημέρα σας καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά
arahova Κυρ Μαρ 24, 2024 11:39 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Κυρ Μαρ 24, 2024 7:32 am Καλημέρα σας.
arahova Σάβ Μαρ 23, 2024 10:19 am Καλημέρα σε όλους και καλό 3ήμερο.
antonis1627 Σάβ Μαρ 23, 2024 7:29 am Καλημέρα σας.Καλό Σαββατοκύριακο και χρόνια πολλά.
Nikola Tenv Παρ Μαρ 22, 2024 9:19 pm καλησπέρα , καλό τριήμερο και καλές εξορμήσεις στους ...τυχερούς!
arahova Παρ Μαρ 22, 2024 11:38 am Καλημέρα σε όλους και καλό 4ήμερο.
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης