AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Όπως πολύ σωστά έχει αναφέρει ο Κώστας (KON.GV) στα post του σημασία στα ¨ψηλώματα¨ παίζει η σωστή γεωμετρία και αυτό προσπαθώ να εξηγήσω παρακάτω με όσο το δυνατό απλά λόγια.
Στο μπροστινό σύστημα του αυτοκινήτου πριν το ψήλωμα,τα στοιχεία που αποτελούν την ανάρτηση συνυπάρχουν αρμονικά μάζι.Οι νοητοί άξονες του ελατηρίου,αμορτισέρ αλλά και των βάσεων στήρίξεως του αμορτισέρ με την πλύμνη είναι παράλληλοι (σχήμα 1).Αυτό επιτρέπει την ταυτόχρονη ταλάντωση των στοιχείων ομαλά και την ισοκατανομή των δυνάμεων.
Σε περίπτωση ¨ψηλώματος¨ τώρα χωρίς σωστή μελέτη και χρησιμοποίηση σωστών παρελκομένων και ανταλακτικών το σύστημα γίνεται αναποτελεσματικό και ίσως μερικές φορές επικύνδυνο.Στο σχήμα 2 φαίνεται μια μέθοδο ¨ψηλώματος¨ με τοποθέτηση μακρύτερου ελατηρίου και αμορτισέρ,τα υπόλοιπα παραμένουν τα ίδια και σε αυτό το σημείο ξεκινούν τα προβλήματα.Καθώς το μακρύτερο ελατήριο τοποθετήται στις βάσεις του μεταξύ του σασί και του ψαλιδιού σπρώχνει το ψαλίδι μεγαλώνοντας την γωνία του σε σχέση με το σημείο προσδεσής του στο σασί αυτό έχει σαν αποτέλεσμα δύο πράγματα α) την μείωση του μετατρόχιου με αποτέλεσμα οι μπροστινοί τροχοί να μπούν πιο μέσα πράγμα που σε συνδιασμό με το ύψος επιρεάζει την ευστάθεια του οχήματος και β) το ελατήριο να φαίνεται ¨στραβό¨ η απόσβεσή του πλέον είναι αναποτελεσματική καθώς η εσωτερική πλευρά του ελατηρίου σχήμα 2 -Γ΄) βρίσκεται μονίμως υπο τάση καθώς το ελατήριο τήνει να έρθει ομοαξονικά,πέραν της προβληματικής απόσβεσης όμως κατά την επαναφορά του συστήματος μετά απο ένα εμπόδιο το ελατήριο σπρώχνει βιαία το ψαλίδι προς τα κάτω λόγω της προαναφερώμενης συσσώρευσης ενέργειας που έχει.Παράλληλα λόγω του ύψους η γωνία camper του τροχου σε σύγκριση με το έδαφος μεταβάλεται και με την χρήση ¨οβάλ τρύπας¨ στο πάνω σημείο του αμορτισέρ τα πράγματα μπορεί να γίνουν επικύνδινα.Όπως φαίνεται στο σχήμα 1 ο νοητός άξονας των τρυπών του αμορτισέρ για την πλύμνη και ο άξονας του αμορτισέρ είναι παράλληλοι κατα την διάνηξη οβάλ τρύπας ο νοητός άξονας των τρυπών τίνει να τέμνει τον άξονα του αμορτισέρ πάνω απο τον θόλο δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο στον άξονα του αμορτισέρ δυνάμεις κάμψης (σχήμα 2),επιπλέων το ελαστικό στοιχείο στήριξης του αμορτισέρ στο θόλο (top-mound) καταπονήται επίσης απο δυνάμεις κάμψεις που κάποια στιγμή θα το καταστρέψουν.Παράλληλα με τα παραπάνω και ο σφαιρικός σύνδεσμος (balljoind) που συνδέει την πλύμνη με το ψαλίδι ( σχήμα 1 & 2- Ε) ενώ σε κανονικές συνθήκες είναι κάθετος στον άξονα του και πέρνει τις όποιες μετατοπίσεις της πλύμνης με την διόρθωση της camber μέσο ¨οβάλ οπής¨ μετατοπίζεται αριστερά τερματίζοντας στην βάση του μη μπορώντας έτσι να δεχτεί τις εγκάρσιες μετατοπίσεις.
Η θεραπεία στην παραπάνω κατάσταση είναι η χρήση όλων εκείνων των παρελκομένων και ανταλλακτικών που θα αποκαταστήσει τη σωστή γεωμετρία του μπροστινού συστήματος το οποίο παρόλο το ύψος που θα έχει δώσει στο αμάξι θα τηρεί τα στοιχεία στις τιμές του κατασκευαστή.Έτσι η χρήση μακρύτερων ψαλιδιών για την διόρθωση του μετατροχίου αλλά και την ομοαξονική τοποθέτηση του ελατηρίου κρίνεται απαραίτητη όπως επίσης και η χρήση των περιβόητων ¨καμπερόπλακων¨ ωστε η γωνία camper¨ να είναι η σωστή χωρίς να πειραχτεί ο παραλληλησμός των τρυπών με τον άξονα του αμορτισέρ.Το όλο σύστημα θα δουλεύει σωστά και ο καταμερισμός των δυνάμεων θα γίνεται ομοιόμορφα,επίσης λόγω των προαναφερόμενων παράλληλων στοιχείων η ταλάντωση θα είναι ομαλή χωρίς απότομα τινάγματα και χτυπήματα.
To be continue......