Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Γνωριμία με τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου

Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Πέμ Σεπ 30, 2010 6:35 am

Προσθιοκίνηση,πισωκίνηση ή τετρακίνηση τα αιώνια ερωτήματα που βασανίζουν πολλούς αλλά έχουν και πολλούς φανατικούς οπαδούς.Παρακάτω παραθέτονται αναλυτικά τα πλεονεκτήματα και μειωνεκτήματα της κάθε μιας καθώς και αναλυτική περιγραφή των μερών και λειτουργίας.

1. Προσθιοκίνηση: Εδώ οι εμπρός τροχοί εκτός απο κατευθυντήριοι είναι και κινητήριοι.Η προσθιοκίνηση αντιμετώπισε πολλά προβλήματα μέχρι να έρθει στα σημερινά επίπεδα με κύριο την μεταφορά της κίνησης στους κατευθυντήριους τροχούς.Πολλές λύσεις δοκιμάστηκαν χωρίς επιτυχία και αποτέλεσμα μέχρι που ο Α. Rzeppa τελειοποίησε τους σφαιρικούς ομοκινητικούς συνδέσμους λύνοντας έτσι τα όποια προβλήματα της μετάδοσης της κίνησης στους εμπρός τροχούς και δίνοντας το έναυσμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες να ασχολιθούν με την προσθιοκίνηση αλλά και με άλλες εφαρμογές.
Η διάταξη ¨όλα μπροστά¨ περιλαμβάνει τον κινητήρα,το κιβώτιο ταχυτήτων,και το διαφορικό στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου.Ο κινητήρας τοποθετήται εγκάρσια ή καταμήκος στον διαμήκη άξονα του αυτοκινήτου ενω το κιβώτιο και το διαφορικό αποτελούν ενα ενιαιο συγκρότημα.Η κίνηση μεταδίδεται μέσο σφαιρικών ομοκινητικών συνδέσμων οι οποίοι σύνδεσμοι μπορούν να μεταδόσουν την κίνηση στους τροχούς σε ένα μεγάλο εύρος γωνίας αυξομοιώνοντας παράλληλα το μήκος τους λόγω των ταλαντώσεων της ανάρτησης.Παρακάτω αναλύωνται οι σφαιρικοί ομοκινητικοί σύνδεσμοι ωστε να γίνουν κατανοητα τα παραπάνω.

Τομή σφαιρικού ομοκινητικού συνδέσμου.jpg
Ο αριθμός των σφαιριδίων μπορεί να είναι απο τρία έως εννια,τα σφαιρίδια,εκτός απο τη μετάδοση της κίνησης,καθορίζουν και την μέγιστη γωνία που μπορεί να πάρει το ακραξόνιο του ημιαξονίου φτάνοντας και τις 45 μοίρες
Τομή σφαιρικού ομοκινητικού συνδέσμου.jpg (66.06 KiB) 8000 προβολές


(Το ημιαξόνιο συνδέεται με ένα εξάρτημα που ονομάζεται ¨σφαιρικός βολβός¨ και έχει διαμήκης εγκωπές ανάλογα με τον αριθμό των σφαιριδίων που έχει,το ακραξόνιο που συνδέεται με την πλύμνη του τροχού φέρει την ¨μπιλιοθήκη¨ η οποία φέρει και αυτή διαμήκης εγκοπές ανάλογες με αυτές του σφαιρικού βολβού δημιουργόντας έτσι κυλινδρικές εσοχές οπου μέσα ολισθένουν χαλύβδινα σφαιρίδια τα οποία ασφαλίζονται με ενα δακτύλιο που ονομάζεται ¨κλωβός¨.Καθως το διαφορικό περιστρεφει το ημιαξόνιο τα σφαιρίδια μεταδίδουν την κίνηση και στο ακραξόνιο λόγο του συγκοτήματος ¨σφαιρικός βολβός/μπιλιοθήκη),στρίβοντας ο οδηγός το τιμόνι αρα και το συγκρότημα τροχού/πλύμνης το ακραξόνιο αρχίζει να μετακινήται σε γωνία σε σύγκριση με το ημιαξόνιο,τότε τα χαλύβδινα σφαιρίδια μετακινούνται μέσα στις κυλινδρικές εσοχές επιτρέποντας στην μπιλιοθήκη/ακραξόνιο να περιστρέφεται υπο γωνία.Το όλο σύστημα περιβάλεται απο ελαστική φούσκα η οποία το κρατά στεγανό ενώ συγκρατεί το γράσσο λιθίου όπου χρησιμοποιήται ως λιπαντικό )

Πλανίτες ημιαξονίων.jpg
Πλανίτες ημιαξονίων.jpg (59.17 KiB) 8001 προβολές


Επιδή το ημιαξόνιο υπόκειται σε ταλαντώσεις λόγω της ανάρτησης άρα αυξομειώνει το μήκος του,στα αυτοκίνητα δρόμου η σύνδεση τους στο διαφορικό γίνεται ¨με τρίποδο¨ το οποίο επιτρέπει κάμια μετατόπηση κατα μήκος.

Τρίποδος σύνδεσμος.jpg
Τρίποδος σύνδεσμος.jpg (48.77 KiB) 8001 προβολές


Στα τετρακίνητα το ημιαξόνιο φέρει δύο ομοκινητικούς συνδέσμους προκειμένου (λόγο ύψους κυρίος) να μεταφερφεί η κίνηση στον τροχό.Η σύνδεσή του με το διαφορικό γίνεται μέσω γραναζιών που ονομάζονται ¨πλανήτες¨ (πάνω φώτο)

2. Πισωκίνηση: Εδώ είναι η κλασική μετάδοση ¨κινητήρας εμπρός κίνηση πίσω¨ Ο κινητήρας αυστηρά τοποθετημένος κατα μήκος του άξονα του οχήματος και και η μετάδοση μέσω κεντρικού άξονα στους πίσω τροχούς μέσο του διαφορικού ( viewtopic.php?f=72&t=8748&start=0 ) το οποίο μπορεί να είναι ήτε σε γέφυρα ήτε αναρτώμενο στο πλαίσιο του οχήματος στην πρώτη περίπτωση η κίνηση μεταδίδεται μέσω ημιαξονίων τα οποία βρίσκονται στο εσωτερικό της γέφυρας ενω στην δεύτερη μέσο σφαιρικών ομοκινητικών συνδέσμων.Δύο ακόμα κατηγορίες της πισωκίνησησης είναι ο κινητήρας στο κέντρο και η κίνηση πίσω και ο κινητήρας πίσω και η κίνηση πίσω ¨όλα πίσω¨.Αξιοσημείωτη μετάδοση είχε παρουσιάσει η Alfa Romeo στην 75 ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος μπροστα και ο συμπλέκτης,κιβώτιο και διαφορικό ήταν πίσω το αμάξι αυτό παρουσίαζε άριστο ζύγισμα και ισοκατανομή του βάρους στους δύο άξονες.

Ημιαξόνιο διαφορικού.jpg
Το ημιαξόνιο άκαμπτου άξονα χρησιμοποιήται τόσο στα πισωκίνητα όσο και στα τετρακίνητα
Ημιαξόνιο διαφορικού.jpg (13.94 KiB) 8001 προβολές


3. Τετρακίνηση: Όπως λέει και η λέξη κίνηση και στους τέσσερις τροχούς.Η τετρακίνηση ξεκίνησε στα οχήματα εκτός δρόμου ενω απο τα μέσα της δεκαετίας του 80 εφαρμόστηκε και στα αυτοκίνητα δρόμου.Η τετρακίνηση μπορεί να είναι:
α) Κατ΄επιλογή : Ο οδηγός μπορεί να επέμβει και να εμπλέξει και τους δύο άξονες.
β) Αυτόματη : Ο οδηγός δεν μπορεί να επέμβει.Η εμπλοκή της γίνεται βάση στοιχείων που συλλέγει ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου κατα βάση απο τους αισθητήρες του ABS.Οι άξονες στην τετρακίνηση μπορεί να είναι τύπου γέφυρας,με ομοκινηικούς συνδέσμους ή συνδιασμός τον δύο.Σε περίπτωση ¨αξονάτων¨ όπως λέει και ο KON.GV ο μπροστινός άξονες φέρει ημιαξόνια με καρτανικούς συνδέσμους ή ενσωματομένους ομοαξονικούς συνδέσμους προκειμένου να στρίβει.

Ημιαξόνια με καρτανικούς συνδέσμους.jpg
Ημιαξόνια με καρτανικούς συνδέσμους.jpg (58.76 KiB) 8001 προβολές


Σε κάθε άλλη περίπτωση οι ομοκινητικοί σύνδεσμοι είναι μονόδρομος.
:wink:
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Σάβ Νοέμ 06, 2010 8:49 am

Εδώ παρουσιάζεται ένας κατεστραμένος ομοαξονικός σύνδεσμος (μπιλιοφόρος) απο Mercedes.Η ζημιά προκλήθηκε απο την μη ορθή συντήρηση και λίπανση,γι΄αυτό το λόγο κοιτάξτε τις φούσκες των ημιαξονίων :!: :!: :!: Σε κόψιμο ή διαρροή γράσσου άμεση αλλαγή

Η παρακάτω κοιλώτητα γεμίζει με γράσσο απο τάπα που υπάρχει στα αριστερά της,το γράσσο πέρα της λίπανσης λειτουργεί και ως ψυκτικό καθώς ψύχει τα μεταλλικά μέρη που θερμένονται λόγο τριβής.

05112010(002).jpg
Το ¨καρπούζι¨
05112010(002).jpg (67.7 KiB) 7942 προβολές


Η έλλειψη γράσσου υπερθέρμανε και άφησε αλίπαντο τον μπιλιοφόρο με αποτέλεσμα την πλήρη καταστροφή του :!: :!: :!:

05112010(004).jpg
Μπιλιοφόρος
05112010(004).jpg (48.47 KiB) 7942 προβολές
05112010(009).jpg
Μπιλιοφόρος 2
05112010(009).jpg (51.37 KiB) 7942 προβολές


Τα έξι σφαιρίδια του μπιλιοφόρου τα οποία έχουν μέγεθος 20λεπτου παραμορφώθηκαν και έγιναν οβάλ....

05112010(008).jpg
Σφαιρίδια μπιλιοφόρου
05112010(008).jpg (49.78 KiB) 7942 προβολές


Ο πείρος αυτός ενώνει τον άξονα με την πλύμνη στο σημείο του καρπουζιού.Περιστρέφοντας το τιμόνι η πλύμνη γυρίζει πάνω στον πείρο και το όχημα στρίβει,η ύπαρξη του μπιλιοφόρου εξασφαλίζει την μετάδοση της κίνησης υπο γωνία στον εμπρός άξονα

05112010(001).jpg
Πείρος τιμονιού
05112010(001).jpg (72.3 KiB) 7942 προβολές


Και ενημερωτικά παραθέτω έναν κεντρικό άξονα

Αυτού του είδους οι άξονες είναι διαιρούμενοι,αποτελούνται δηλαδή απο δύο κομμάτια.Στα suzuki,τέτοιοι άξονες, αποτελούν μέρος των Samurai φυσικά (γνώμη μου) είναι πολύ καλύτεροι απο τα δικά μας των Vitara μιας και παίρνουν καλύτερες γωνίες μετάδοσης,ενώ το βοηθιτηκό κιβώτιο είναι ΄¨κλειστό¨ καθώς συνδέωνται εξωτερικά σε αυτό και όχι μέσα όπως στα Vitara.Η χρήση αποστάτη στον κεντρικό άξονα μειώνεται καθώς η αυξομείωση του μήκους του είναι μεγάλη

05112010(011).jpg
Τα δύο κομμάτια ενός διαιρούμενου άξονα.Κάθε κομμάτι φέρει στα άκρα του καρτανικούς συνδέσμους για τη σύνδεσή του με το διαφορικό και το βοηθιτηκό κιβώτιο αντίστοιχα
05112010(011).jpg (59.46 KiB) 7942 προβολές
05112010(012).jpg
Το έξω
05112010(012).jpg (58.66 KiB) 7942 προβολές
05112010(013).jpg
και το μέσα
05112010(013).jpg (57.21 KiB) 7942 προβολές


Οι καρτανικοί σύνδεσμοι (σταυροί) φέρουν γρασσαδόρουν για τη λίπανση ενώ ένας επιπλέων γρασσαδόρος υπάρχει για το γρασσάρισμα του πολύσφηνου της ένωσης των δύο κομματιών.

05112010(014).jpg
Άρθρωση κεντρικού άξονα με καρτανικό σύνδεσμο
05112010(014).jpg (45.74 KiB) 7942 προβολές


Αυτά.... :wink:
Τελευταία επεξεργασία από Mastergunner και Κυρ Νοέμ 07, 2010 8:28 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά/ες συνολικά
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό pantelis » Σάβ Νοέμ 06, 2010 6:43 pm

Ωραίος Γιώργο! :clap: :clap: :clap: Ξεφτέρια θα μας κάνεις εδώ μέσα! :D
"Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is the best..."
Frank Zappa 1940-1993
Άβαταρ μέλους
pantelis
4x4 Gold Member
4x4 Gold Member
 
Δημοσιεύσεις: 1613
Εγγραφή: Τρί Φεβ 24, 2009 4:40 pm
Τοποθεσία: Αργυρούπολη - Πόρτο Ράφτη
Λάστιχα: G012 225/65R17
Suspension: Rocky Road
cb: Ναι
Name: Παντελής

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό kaliakouda » Σάβ Νοέμ 06, 2010 8:37 pm

ΕΥΓΕ Γεώργιε, για πολλούς από εμάς είναι θησαυρός τα θέματά σου :!:
Φωτιά και Καρκίνο στους Εμπρηστές!!!

http://www.youtube.com/user/kaliakoud

http://www.youtube.com/user/kaliakouda1400
Άβαταρ μέλους
kaliakouda
Founding Member
Founding Member
 
Δημοσιεύσεις: 32406
Εγγραφή: Τετ Απρ 23, 2008 4:17 pm
Τοποθεσία: Ο Θεός αγαπάει όσους ταξιδεύουν!!
Λάστιχα: Malatesta Κobra
Διάσταση ελαστικών: -
Suspension: Rocky Road+1
cb: Ναι
Aka: Αμετανόητος Μοτοσυκλετιστής!
Name: Γιώργος

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό alexisgon » Κυρ Νοέμ 07, 2010 4:29 pm

Ευχαριστούμε Γιώργο!!! Όλα τα θέματά σου πολύ χρήσιμα! :clap: :clap: :clap: :clap:
Σίγουρα υπάρχει λύση,συνεπώς και αποτέλεσμα!
LPG Zavoli -> GV '99 - 5D,Πλύμνες Μile Μarker,Midland Alan 248
It only works for mud... |
alexisgon
4x4 Gold Member
4x4 Gold Member
 
Δημοσιεύσεις: 2065
Εγγραφή: Κυρ Μαρ 08, 2009 12:32 am
Λάστιχα: BF 225/70/16 AT
cb: Ναι
Name: Αλέξης

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό (HUNTER-7) » Πέμ Μαρ 24, 2011 5:17 pm

Ωραιος ο γιωργης,να σαι καλα για τις γνωσεις που μας μεταδιδεις!!
Άβαταρ μέλους
(HUNTER-7)
4x4 Trial Race Member
4x4 Trial Race Member
 
Δημοσιεύσεις: 1057
Εγγραφή: Τρί Μαρ 15, 2011 10:08 pm
Τοποθεσία: ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Λάστιχα: Cordiant
Διάσταση ελαστικών: 225/75/16
Suspension: MAD, KAYABA
cb: Ναι
Εργάτης: Ναι
Name: ΑΝΤΩΝΗΣ

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Κυρ Μαρ 27, 2011 10:05 pm

To club προσφέρει γνώσεις

Εγω απλά είμαι μέλος και γράφω οτι ξέρω :wink:
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό nikos 1975 » Δευτ Μαρ 28, 2011 12:10 am

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
μπραβο πολυ ωραιο το θεμα κ ενδιαφερον
Άβαταρ μέλους
nikos 1975
4x4 Xtreme member
4x4 Xtreme member
 
Δημοσιεύσεις: 266
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 09, 2010 12:05 pm
Τοποθεσία: Χανια Κρητης
Λάστιχα: 215/75/15BFGoodrich
Suspension: μπιλσταιν
cb: Όχι
Name: Nικολαος

Re: Ημιαξόνια και τύποι μετάδοσης κίνησης

Δημοσίευσηαπό black_hawk » Πέμ Νοέμ 12, 2015 1:08 am

:bravo: :bravo:
Soyons realistes,demandons l'impossible!!
Άβαταρ μέλους
black_hawk
4x4 Grand member
4x4 Grand member
 
Δημοσιεύσεις: 134
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 17, 2008 10:16 am
Τοποθεσία: ΚΕΡΚΥΡΑ
Λάστιχα: 225-65-17
cb: Όχι
Name: Θανασης


Επιστροφή στο Μηχανική ορολογία - Τεχνικές Παρουσιάσεις - Μanuals

arahova Πέμ Μαρ 28, 2024 10:04 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:09 am Καλημέρα σας.
Σταύρος 4x4 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:08 am Καλημέρα
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm θα ρωτησω τον υιο :P
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm δεν έχει διήμερη άδεια ρε μάστορα?
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:07 pm Εγώ που θα ερθω Κυριακή πόσες έχω;
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:05 pm 9 και σήμερα!!!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm Μερσύ μποκού!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm αχαχαχαχα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Νουχρίτσααααααααααα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Καλημέρες! Λίγο θέαμα για όλους! viewtopic.php?f=66&t=37146&p=940582#p940582
arahova Τετ Μαρ 27, 2024 12:14 pm Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Μαρ 27, 2024 6:58 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Μαρ 26, 2024 9:36 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Μαρ 26, 2024 7:03 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 10:24 pm Φίλε Θανάση ΘανασηςΖ καλησπέρα.Για να μπορείς να συμμετέχεις στις συζητήσεις μας πρέπει να περάσεις από την ενότητα αυτή και αφού ανοίξεις ένα νέο θέμα να μας πεις δύο λόγια για σένα και το αυτοκίνητο σου από που μας γράφεις και να σε καλωσορίσουμε. Επίσης μπορείς να διαβάσεις θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τη λειτουργία του φόρουμ.
arahova Δευτ Μαρ 25, 2024 11:58 am Καλημέρα σε όλους, καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά.
ΣΤΑΥΡΟΣ Δευτ Μαρ 25, 2024 11:52 am Καλημερα σας Χρονια πολλα,καλη εβδομαδα.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 7:24 am Καλημέρα σας καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά
arahova Κυρ Μαρ 24, 2024 11:39 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Κυρ Μαρ 24, 2024 7:32 am Καλημέρα σας.
arahova Σάβ Μαρ 23, 2024 10:19 am Καλημέρα σε όλους και καλό 3ήμερο.
antonis1627 Σάβ Μαρ 23, 2024 7:29 am Καλημέρα σας.Καλό Σαββατοκύριακο και χρόνια πολλά.
Nikola Tenv Παρ Μαρ 22, 2024 9:19 pm καλησπέρα , καλό τριήμερο και καλές εξορμήσεις στους ...τυχερούς!
arahova Παρ Μαρ 22, 2024 11:38 am Καλημέρα σε όλους και καλό 4ήμερο.
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης