Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Γνωριμία με τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου

Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό riverman » Κυρ Φεβ 27, 2011 5:07 am

Ένας πολύ χρήσιμος σύνδεσμος που μας δίνει στοιχεία των χρησιμοποιούμενων λιπαντικών για όλα τα οχήματα :!:
Για να μπούμε πατάμε το κουμπί παρακάτω και επιλέγουμε το όχημα που μας ενδιαφέρει!
Καλά ψαξίματα :!:

:idea: :idea:

:idea:
Τελευταία επεξεργασία από riverman και Παρ Σεπ 13, 2019 8:43 am, έχει επεξεργασθεί 19 φορά/ες συνολικά
Άβαταρ μέλους
riverman
4x4 All Terrain member
4x4 All Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 481
Εγγραφή: Τετ Φεβ 17, 2010 9:27 pm
Τοποθεσία: Πάτρα
Λάστιχα: Michelin Lat. Cross
Διάσταση ελαστικών: 225/65/17
Suspension: mama mia
cb: Ναι
Name: Αντώνης

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Κυρ Φεβ 27, 2011 8:22 am

Καλό φίλε :handgestures-thumbupright: :handgestures-thumbupright: :handgestures-thumbupright:
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό Tzivitzonis » Κυρ Φεβ 27, 2011 12:27 pm

Αντώνη σου διόρθωσα το παραπάνω link για να βγαίνει κατευθείαν στα ελληνικά! :wink:
Grand Vitara 1.6 3D (2002) ---- GFi LPG system
Ποτέ μην υπερεκτιμάς τις ικανότητες τις δικές σου ή του GV σου!!

Homo homini lupus est
Άβαταρ μέλους
Tzivitzonis
Administrator
Administrator
 
Δημοσιεύσεις: 37837
Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 20, 2008 8:05 pm
Τοποθεσία: ΠΑΤΡΑ
Λάστιχα: Michelin Lat.Cross
Διάσταση ελαστικών: 215/70/16
Suspension: Αποστάτες +3/KYB
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Καλτσόγιαννος-Τζιτζιλόνης-Πατροτζούλης
Name: Τζιβιτζόνης

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό jon t » Κυρ Φεβ 27, 2011 1:18 pm

Το τσεκαρα λίγο για την Honda Varadero μου και δίνει ως "best" επιλογή ενα Full συνθετικό λάδι, δεύτερη επιλογή ένα απλό συνθετικό και τρίτη επιλογή το ημισυνθετικό που χρησιμοποιεί η πλειοψηφία των αναβατών σε όλο των κόσμο μιας και μηλαμέ για μοτοσυκλέτα on-off.

Παρόμοια και για τα αυτοκίνητα.

Απλά νομίζω οτι το συγκεκριμένο site παραθέτει τις δυνατότητες επιλογής που υπάρχουν στα λιπαντικά της εταιρίας αρχίζοντας από τα ακριβότερα, χωρίς όμως να προτείνει να ενδεδειγμένο κάθε φορά (που πολλές φορές δεν είναι και το ακριβότερο).
jon t
4x4 Regular member
4x4 Regular member
 
Δημοσιεύσεις: 88
Εγγραφή: Παρ Φεβ 11, 2011 4:30 pm
Name: Γιαννης

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό scriptalex » Κυρ Φεβ 27, 2011 4:56 pm

εμενα μου βγαζει λαδι Καλαματας......... :lol: :lol: :lol: :lol:
ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΤΣΕΚΟΥΡΙ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΕΝΟΥΣ...
Άβαταρ μέλους
scriptalex
4x4 All Terrain member
4x4 All Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 465
Εγγραφή: Τρί Δεκ 22, 2009 9:20 pm
Τοποθεσία: ΑΓΡΙΝΙΟ-NIKAIA
Λάστιχα: michelen AT
Suspension: oxi akoma
cb: Όχι
Name: alexis

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό pantelis » Κυρ Φεβ 27, 2011 5:03 pm

scriptalex έγραψε:εμενα μου βγαζει λαδι Καλαματας......... :lol: :lol: :lol: :lol:


Πολιτικός είσαι; :lol: :lol: :lol:
"Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is the best..."
Frank Zappa 1940-1993
Άβαταρ μέλους
pantelis
4x4 Gold Member
4x4 Gold Member
 
Δημοσιεύσεις: 1613
Εγγραφή: Τρί Φεβ 24, 2009 4:40 pm
Τοποθεσία: Αργυρούπολη - Πόρτο Ράφτη
Λάστιχα: G012 225/65R17
Suspension: Rocky Road
cb: Ναι
Name: Παντελής

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό haritak » Κυρ Φεβ 27, 2011 5:05 pm

πολύ καλό!
nGV 1.9 DDiS ESP TCS -- June 2009
King Spring + Kayaba / XMC front shield / LLumar
8.5lt/100km, 180.000 km
http://ych.gr
Άβαταρ μέλους
haritak
4x4 Mud Terrain member
4x4 Mud Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 962
Εγγραφή: Σάβ Ιαν 24, 2009 11:28 am
Τοποθεσία: Κρήτη
Λάστιχα: Michellen Latitude c
Suspension: King Springs
cb: Όχι
Name: Γιάννης

Τα πάντα γύρω από τα λιπαντικά

Δημοσίευσηαπό gi@nn@kis » Τρί Δεκ 04, 2012 9:51 am

Η σημασία της σωστής λίπανσης


Ένας κινητήρας για να λειτουργεί σωστά και να «ζήσει» αρκετά χρόνια, πρέπει να λιπαίνεται σωστά. Η επιλογή του σωστού λιπαντικού είναι μείζονος σημασίας.

Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης αποτελείται από πολλά μηχανικά μέρη, τα οποία με τη χρήση καταπονούνται αρκετά. Κάθε φορά που εμείς βυθίζουμε το γκάζι, όλο και περισσότερο αυξάνονται οι στροφές λειτουργίας του κινητήρα, και αυτά τα μέρη κινούνται όλο και περισσότερο, με αποτέλεσμα ανάμεσα τους να αναπτύσσονται τριβές, άρα και υψηλές θερμοκρασίες. Σε αυτό το σημείο ακριβώς υπεισέρχεται το λιπαντικό. Ο ρόλος του είναι πολυδιάστατος, μιας και εντός του κινητήρα κάνει διαφορετικές εργασίες. Το λιπαντικό εισχωρεί ανάμεσα στα μηχανικά μέρη για να μειώσει τις τριβές, άρα και να εμποδίσει την επικίνδυνη αύξηση της θερμοκρασίας, ενώ παράλληλα μειώνει και το θόρυβο από την επαφή των κινούμενων μερών.

Η κυκλοφορία του ζωτικού λαδιού του κινητήρα επιτυγχάνεται από μια τρόμπα που κινείται από τους ιμάντες του κινητήρα. Να έχετε υπόψη σας όμως ότι, δεν κάνουν όλα τα λιπαντικά για όλους τους τύπους κινητήρων και πως κάθε λάδι πληροί ορισμένα standards τα οποία και πρέπει να τα γνωρίζουμε, όταν θα προβούμε σε αλλαγή λαδιών.

Η διάρκεια ζωής του κάθε λιπαντικού είναι ορισμένη και ορίζεται από τον κατασκευαστή του και στη συνέχεια από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου, ο οποίος γνωρίζει τις αντοχές και τις καταπονήσεις που δέχεται το μηχανικό σύνολο. Ακόμα μια σημαντική λειτουργία του λιπαντικού είναι ότι, λόγω των ειδικών καθαριστικών συστατικών που διαθέτει, φροντίζει και απομακρύνει τα διάφορα υπολείμματα καύσης που δημιουργούνται.

Προσοχή στους τούρμπο κινητήρες
Οι νέοι τούρμπο κινητήρες είναι λίγο πιο απαιτητικοί στο λιπαντικό συγκριτικά με τους συμβατικούς κινητήρες, ώστε να παρουσιάζουν αυξημένη απόδοση και υψηλή αξιοπιστία. Η διαφορά των συνθετικών λιπαντικών έναντι των «απλών» είναι πως, μολονότι έχουν μικρό ιξώδες, εντούτοις, χάρη στη προσθήκη διαφόρων συστατικών, έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής! Για αυτό και όλα τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας μπορούν να διανύσουν έως και 30.000 χλμ, μέχρι να χρειαστούν αντικατάσταση λαδιών.


Οι βασικές κατηγορίες

Ορυκτέλαια
Σε αυτού του τύπου τα λιπαντικά, τα μόρια διαφέρουν σε μέγεθος και σύνδεση, με αποτέλεσμα να καταπονούνται περισσότερο και σε μικρότερο χρονικό διάστημα κατά τη χρήση. Η κατεργασία που δέχονται αυτά τα λιπαντικά, δεν αφαιρεί όλα τα ανεπιθύμητα χημικά, που μπορεί να επηρεάζουν το μέγεθος και τη δομική διάταξη των μορίων. Έτσι, οι μοριακές αλυσίδες μπορεί να σπάσουν, υποβαθμίζοντας το ιξώδες του λαδιού, το οποίο, λόγω αυτού, δυσκολεύεται να λιπάνει σωστά όλα τα μηχανικά μέρη του κινητήρα. Οι σύγχρονοι κινητήρες κατασκευάζονται με ακραίες ανοχές, με αποτέλεσμα το ορυκτέλαιο να μην μπορεί να τους παράσχει την ανάλογη λίπανση.

Συνθετικά
Τα συνθετικά λιπαντικά κατασκευάζονται μέσα από μία ειδική εργαστηριακή επεξεργασία για την προσθήκη ειδικών χημικών. Βέβαια, η διαδικασία αυτή είναι πολυέξοδη, όπως και οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται και ως εκ τούτου τα λιπαντικά αυτά κοστίζουν περισσότερο σε σχέση με τα ορυκτέλαια, όταν φτάνουν στα χέρια του καταναλωτή. Το βασικότερο χαρακτηριστικό αυτών των προϊόντων είναι ότι διατηρούν σταθερές τις μοριακές αλυσίδες σε αρκετά υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες. Έτσι, το ιξώδες τους παραμένει σταθερό, ώστε να λιπαίνουν σωστά τον κινητήρα σε κάθε περίσταση. Επίσης, τα συνθετικά λιπαντικά περιέχουν καθαριστικά, προκειμένου κατά τη λειτουργία τους να «απορροφούν» τα υπολείμματα του κινητήρα και να τα κατευθύνουν προς το φίλτρο λαδιού.

Ημισυνθετικά
Τα ημισυνθετικά λιπαντικά είναι μείγματα συνθετικών και ορυκτελαίων και οι επιδόσεις τους είναι υψηλότερες από εκείνες των ορυκτέλαιων. Θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να μην αναμειγνύονται ορυκτέλαια και
συνθετικά λιπαντικά.

Aνακυκλωμένα
(Ο βαθμός απόδοσής τους φτάνει το 70% σε σχέση με τα μη ανακυκλωμένα).

Τι σημαίνει ο όρος «ιξώδες»
Με τον όρο «ιξώδες» χαρακτηρίζουμε μία από τις ιδιότητες της ύλης ιδίως των υγρών και των αερίων, να παρουσιάζουν αντίσταση κατά τη ροής τους. Όλοι μας θα έχουμε παρατηρήσει ότι το λάδι ρέει δυσκολότερα από ό,τι το νερό, κάτι που σημαίνει ότι έχει μεγαλύτερο ιξώδες. Η αντίσταση που παρουσιάζει το λιπαντικό προέρχεται από τη σύστασή του και οφείλεται σε εσωτερικές τριβές των μορίων από δυνάμεις συνοχής, σε τέτοιο βαθμό που το ίδιο το ιξώδες να αποτελεί μέτρο αντίστασης του υγρού στη ροή.

Πηγή: Autotriti.gr

http://www.newsbeast.gr/car/arthro/453197/ta-pada-guro-apo-ta-lipadika/
:ngv:
Άβαταρ μέλους
gi@nn@kis
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 4545
Εγγραφή: Παρ Μάιος 01, 2009 7:06 pm
Λάστιχα: yoko A/T-s
Διάσταση ελαστικών: 225/65-17
Suspension: μαμά
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Name: Γιάννης

Re: Τα πάντα γύρω από τα λιπαντικά

Δημοσίευσηαπό Kalavritara » Τρί Δεκ 04, 2012 12:12 pm

Λιτό και περιεκτικό Γιάννη ;-)

Αυτό που πρέπει όλοι μας να γνωρίζουμε είναι ότι από την στιγμή που το οποιοδήποτε λιπαντικό μπεί μέσα στον κινητήρα, έχει διάρκεια ζωής απο ένα έως ενάμισυ χρόνο μαξιμουμ, ακόμα και αν το αυτοκίνητο χρησιμοποιηθεί ελάχιστα, γιατί οξειδώνονται τα πρόσθετα του λαδιού από την επαφή τους με τον αέρα και χάνουν εντελώς την αποτελεσματικότητά τους :!:
"Vitara 1.6 1997 16v και New Vitara 1600 Diesel Allgrip Auto , παππούς και εγγονός στο ίδιο garage "
Άβαταρ μέλους
Kalavritara
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6919
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 02, 2012 1:15 am
Τοποθεσία: Στο βουνό περιμένοντας τα χιόνια
Λάστιχα: Viking
Διάσταση ελαστικών: 215/55/17
Suspension: normal
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Name: Takis

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό riverman » Τρί Οκτ 14, 2014 6:22 am

Καλημέρα σε όλους!
Ο παλιός σύνδεσμος δεν λειτουργούσε, οπότε πλέον ψάχνουμε για τα λιπαντικά μας εδώ:

Επίσης διορθώθηκε και η αρχική δημοσιέυση!
Καλά ψαξίματα :whistle:
Άβαταρ μέλους
riverman
4x4 All Terrain member
4x4 All Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 481
Εγγραφή: Τετ Φεβ 17, 2010 9:27 pm
Τοποθεσία: Πάτρα
Λάστιχα: Michelin Lat. Cross
Διάσταση ελαστικών: 225/65/17
Suspension: mama mia
cb: Ναι
Name: Αντώνης

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό gv2000 » Τρί Οκτ 14, 2014 7:14 pm

ωραίο!! ευχαριστούμε! :clap: :clap: :clap:
thank you for the memories GV2000 ! ... I mean it!
(2004-2017)
Άβαταρ μέλους
gv2000
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 7274
Εγγραφή: Τετ Νοέμ 12, 2008 1:15 pm
Λάστιχα: 235/70/16
Suspension: custom
cb: Ναι
Name: Παναγιώτης

Re: ερώτηση για λαδια

Δημοσίευσηαπό theo_ts » Τρί Απρ 14, 2015 10:30 am

Όλα όσο πρέπει να ξέρετε για τα λάδια!

Κάθε λιπαντικό που καλύπτει ή υπερβαίνει τις προδιαγραφές του κατασκευαστή για το συγκεκριμένο όχημα, είναι κατάλληλο για τον κινητήρα του οχήματος. Τα όσα ακούγονται είναι απλώς λόγια συμφέροντος προς συγκεκριμένα προϊόντα ή ακόμη και άγνοια σε θέματα λιπαντικών.

Τύποι Λιπαντικών

Τα λιπαντικά αυτοκινήτων χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες: μονότυπα και πολύτυπα. Μονότυπα, ονομάζονται τα λιπαντικά απλής ρευστότητας και απευθύνονται σε αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας. Πολύτυπα ονομάζονται τα λιπαντικά πολλαπλής ρευστότητας και απευθύνονται σε αυτοκίνητα νεότερης τεχνολογίας. Τα πολύτυπα λιπαντικά διακρίνονται σε ορυκτής βάσης, σε ημισυνθετικά και συνθετικά. Τα ορυκτής βάσης ή ορυκτέλαια (mineral), κατασκευάζονται από το ακατέργαστο πετρέλαιο που έχει υποβληθεί σε ποικιλία σύνθετων διαδικασιών χωρισμού (διύλιση). Έχουν αρκετά συχνή χρήση, στα αυτοκίνητα και στις βιομηχανικές εφαρμογές. Τα ημισυνθετικά (Semi-Synthetic) είναι μίξη δύο τύπων βάσης λιπαντικού (συνήθως 70-80% ορυκτέλαιου και 20-30% συνθετικού λιπαντικού). Είναι καλύτερης ποιότητας από τα ορυκτέλαια. Τα συνθετικά (synthetic) είναι προϊόντα που έχουν δημιουργηθεί μέσω χημικής επεξεργασίας διαφόρων συστατικών. Είναι ότι καλύτερο διαθέτει σήμερα η τεχνολογία των λιπαντικών. Οι δύο κύριες οικογένειες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή τους είναι: • Εστέρες • συνθετικοί υδρογονάνθρακες, polyalphaolefins κατασκευασμένες από αιθυλένιο του ακατέργαστου πετρελαίου. Τα συνθετικά λιπαντικά, έχουν εξαιρετικές φυσικές ιδιότητες και εξαιρετική θερμική σταθερότητα. Εξαιτίας της επεξεργασίας τους, είναι ακριβότερα και αναμφίβολα προσφέρουν μέγιστη προστασία στον κινητήρα. Όλες οι εταιρίες, πάνω στη βάση του λιπαντικού, βάζουν διάφορα πρόσθετα (15-25%) για να ενισχύσουν τις ιδιότητες της λιπαντικής βάσης ή να δώσουν στην λιπαντική βάση, ιδιότητες που φυσικώς δεν τις έχει. Τα λάδια εκτός των τύπων τους σε ορυκτέλαια-ημισυνθετικά-συνθετικά, τα χωρίζουμε και σε διάφορες ομάδες (group): • Group I/II (ορυκτέλαια) • Group III (ημισυνθετικά) • Group IV/V (100% συνθετικά) • Και Group VI (100% συνθετικά)
Η παραπάνω κατηγοριοποίηση των λαδιών σε Group, δεν είναι απολύτως διακριτή, γιατί αναλόγως της σύνθεσης και των χαρακτηριστικών, υπάρχουν πολλά λάδια που είναι ενδιάμεσης κατηγορίας δηλ. Group III-IV κ.ο.κ Στην κατηγορία Group IV ανήκουν μόνο τα συνθετικά λιπαντικά που κατασκευάζονται από πολυαλφαολεφίνες (polyalphaolefins, PAO).
Στην κατηγορία Group V ανήκουν τα συνθετικά λιπαντικά που προέρχονται από εστέρες. Οι εστέρες δεν προέρχονται απαραίτητα από παράγωγα του πετρελαίου, συχνά προέρχονται και από καρπούς της γης (πχ καρυδέλαιο, λαχανέλαιο). Οι εστέρες προσδίδουν στο λιπαντικό με σαφήνεια τις ιδιότητες που επιθυμεί ο παρασκευαστής του. Τα λιπαντικά με εστέρες είναι αδύνατον να σταθούν χωρίς λιπαντική βάση που σημαίνει ότι πρέπει να περιέχουν σεβαστή ποσότητα ορυκτελαίου (Group I/II/III) ή PAO (Group IV). Τα κορυφαία εστερικά λιπαντικά περιέχουν τουλάχιστον 50% GrIV ή GrIII/IV ή GrIII (την κατηγορία της βάσης την γνωρίζουν μόνο οι παρασκευαστές τους). Επίσης δεν υπάρχει λιπαντικό 100% Group IV καθότι δεν μπορεί να σταθεί πάνω στα μέταλλα λόγω αντίθετης πολικότητας με αυτά. Γι αυτόν τον λόγο χρησιμοποιούνται εστέρες. Έτσι στην πραγματικότητα τα 100% πραγματικά συνθετικά, είτε Group IV είτε Group V είναι πάντα Group IV/V. Στην Ευρώπη ο χαρακτηρισμός συνθετικό λιπαντικό (synthetic) απαιτεί τη χρήση 100% συνθετικής βάσης (100% synthetic), σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, όπου βάση νομοθεσίας και ένα λιπαντικό GroupIII μπορεί να χαρακτηρισθεί 100% synthetic. Προσοχή επίσης, στην αναγραφή "συνθετική βάση - synthetic base", διότι ένα ποστοστό συνθετικής βάσης έχουν και τα ημισυνθετικά λιπαντικά. Με λίγα λόγια εάν θέλετε πλήρως συνθετικό λάδι, εξασφαλίστε την αναγραφή "πλήρως συνθετικό-Full synthetic" ή το "100% συνθετικό-100% synthetic". Το "συνθετικής βάσης-synthetic base" είναι συνήθως τα ημισυνθετικά λάδια

ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ

• HTHS, Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού (150oC) = όσο μεγαλύτερη τιμή τόσο το λιπαντικό φιλμ κατά την άσκηση υψηλής πίεσης μεταξύ δύο μεταλλικών επιφανειών παραμένει παχύτερο σε ένα λιπαντικό (ακόμη κι αν είναι χαμηλότερου ιξώδους). • Viscosity Index, VI - Δείκτης Ιξώδους = περιγράφει την αντίσταση του λαδιού στη μεταβολή του ιξώδους του με την αύξηση της θερμοκρασίας. Όσο πιο μικρός είναι αυτός ο αριθμός τόσο πιο ευαίσθητο είναι το ιξώδες του με τη θερμοκρασία • Flash Point, FP - Σημείο Ανάφλεξης = είναι η θερμοκρασία στην οποία το λιπαντικό παράγει ατμούς που μπορούν στιγμιαία να αναφλεχθούν υπό την παρουσία φλόγας ή και αέρα. Σε χρησιμοποιημένο λιπαντικό το σημείο ανάφλεξης υποβαθμίζεται, για αυτό και (πιθανόν) να εξατμίζονται ευκολότερα. Όταν η ανάφλεξη των ατμών διαρκέσει πάνω από 5 sec., τότε μιλάμε για σημείο Καύσης Λιπαντικού(Fire Point. FP) το οποίο βρίσκεται θερμοκρασιακά υψηλότερα από το σημείο ανάφλεξης. Στο σημείο που το λιπαντικό καίγεται παρουσία αέρα χωρίς φλόγα καθορίζει κα το σημείο Αυτανάφλεξης. • Pour Point, PP - Σημείο Ροής & Σημείο Θόλωσης = Το σημείο ροής είναι ηκατώτατη θερμοκρασία όπου το λιπαντικό ρέει υπό την επίδραση του βάρους του. Το σημείο θόλωσης είναι η θερμοκρασία που, λόγω χημικών «ανακατατάξεων», το λάδι καθίσταται θολό. Το σημείο θόλωσης είναι ανώτερο του σημείου ροής. • Αντοχή στην οξείδωση = δείκτης αντοχής του λιπαντικού στην οξείδωση λόγω υψηλών θερμοκρασιών και παρουσίας αέρα. Συνήθως το λάδι σκουραίνει με την οξείδωση (δεν είναι βέβαια ο μοναδικός λόγος). Η υπερβολική οξείδωση μπορεί να αυξήσει το ιξώδες. • TAN, Total Acid Number - Οξύτητα = ποσότητα σε mgr ΚΟΗ (καυστικού καλίου-ποτάσας) για την εξουδετέρωση της οξύτητας του λιπαντικού και μετατροπή του σε ουδέτερο pH. • TBN, Total Base Number - Αλκαλικότητα = ποσότητα κατάλληλου προσθέτου για την εξουδετέρωση της αλκαλικότητας του λιπαντικού και μετατροπή του σε διάλυμα με ουδέτερο pH. ¨Οσο πιο μικρός αριθμός τόσο πιο λίγα είναι τα πρόσθετα του λαδιού. Με τη χρήση του λιπαντικού παρατηρείται πτώση του TBN. • Sulfated Ash - Τέφρα = δημιουργείται από μεταλλικά στοιχεία που υπάρχουν στα πρόσθετα του λιπαντικού και από τα κατάλοιπα (οξείδια, σκόνη, μεταλλικά τεμάχια) που δημιουργούνται κατά τη χρήση των λαδιών.

ΠΡΟΣΘΕΤΑ

• Βελτιωτές ιξώδους = αυξάνουν το δείκτη ιξώδους (VI) • Πρόσθετα υψηλής πίεσης = παρέχουν προστασία όταν «σπάει» το φιλμ λαδιού, δημιουργώντας ένα φιλμ στερεού λιπαντικού το οποίο έχει πολύ καλή πρόσφυση με τα μεταλλικά εξαρτήματα. • Αντιοξειδωτικά = προστατεύουν το λιπαντικό από την οξείδωση • Απορρυπαντικά και διασκορπιστικά πρόσθετα = αποτρέπουν την δημιουργία λάσπης (sludge) στο κάρτερ, δεσμεύοντας την υγρασία που παράγεται από την καύση και διαρρέει προς το λιπαντικό. • Πρόσθετα για την περαιτέρω μείωση του σημείου ροής = μειώνουν την κατώτερη θερμοκρασία στην οποία το λάδι εξακολουθεί φυσικά να ρέει. • Αντιδιαβρωτικά = προστατεύουν τα μεταλλικά εξαρτήματα του κινητήρα από την ηλεκτροχημική διάβρωση. • Αντιαφριστικά πρόσθετα = μειώνουν τη διάρκεια ζωής των φυσαλίδων και συντελούν στην ένωση πολλών μικρών σε μεγαλύτερες φυσαλίδες, ώστε αυτές να διαλύονται εύκολα. • Λιπαρά πρόσθετα (αντιτριβικά) = βελτιώνουν την προστασία του λιπαντικού σε περίπτωση οριακής λίπανσης.

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ - ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ

Κάθε λιπαντικό, στο κουτί του αναγράφει ένα σύνολο πληροφοριών που είναι αρκετά χρήσιμα για την αναγνώρισή του. • Viscosity = Ιξώδες Λιπαντικού Ενδείξεις όπως: SAE 0W-30, SAE 5W-40, SAE 10W-40, SAE 10W-60 κ.α., είναι δείγματα αναγραφής ιξώδους. Η SAE είναι η προδιαγραφή μέτρησης του ιξώδους. Γενικά, το ιξώδες είναι η συμπεριφορά του λαδιού το χειμώνα και το καλοκαίρι. Η ένδειξη για παράδειγμα 10W, μας δείχνει τη συμπεριφορά του λιπαντικού ως προς το ιξώδες του το χειμώνα (W=Winter=Χειμώνας) και η ένδειξη 40, τη συμπεριφορά του λιπαντικού ως προς το ιξώδες του το καλοκαίρι. Γενικά αναφέρεται, ότι όσο πιο χαμηλό ιξώδες έχει το λιπαντικό, τόσο πιο λεπτόρευστο είναι. Για παράδειγμα το λιπαντικό 0W-20 είναι πιο λεπτόρευστο από το λιπαντικό με 10W-40 τόσο στο κρύο όσο και στη ζέστη. Η διαφορά μεταξύ δύο λιπαντικών 0W-40 και 10W-40 είναι μόνο ως προς το χειμώνα, όπου το πρώτο (0W) ρέει πολύ πιο εύκολα από το δεύτερο (10W). Στο καλοκαίρι όμως παρουσιάζουν παρόμοια ή ίδια συμεριφορά (δείκτης 40) Τέλος, όταν η διαφορά μεγαλώνει αρκετά μεταξύ του δείκτη που αφορά το χειμώνα και το καλοκαίρι (π.χ λιπαντικό 10W-60), φανερώνεται η παρουσία μεγάλης ποσότητας πρόσθετων ενίσχυσης ιξώδους στο λιπαντικό με σκοπό την αυξημένη δυνατότητα διακύμανσης του ιξώδους σε μεγάλο θερμοκρασιακό φάσμα. Με λίγα λόγια, εάν δεν υπήρχαν πάρα πολλά ενισχυτικά ιξώδους στο 10W-60, αυτό θα ήταν 10W-30 ή 10W-40. Το μειονέκτημα στην χρήση πολλών ενισχυτικών ιξώδους, είναι ότι με την χρήση καταστρέφονται και το λιπαντικό υποβαθμίζεται από 60άρι σε χαμηλότερο δείκτη ιξώδους. Αντιθέτως, όταν δεν χρησιμοποιούνται πολλά πρόσθετα ενίσχυσης ιξώδους (όπως συμβαίνει σε λάδια GroupIV/V), η αντοχή του ανοίγματος ιξώδους σε βάθος χρόνου αυξάνει. Σε αυτά τα λάδια η "αντοχή" τους επιτυγχάνεται από την ποιοτική συνθετική τους βάση, με αποτέλεσμα την αντοχή σε χρόνο και χρήση. • Base Oil = Λιπαντική Βάση Η απόδοση και τα χαρακτηριστικά διαφέρουν μεταξύ των λιπαντικών. Το μόνο κοινό χαρακτηριστικό τους είναι ότι προέρχονατι από μία «λιπαντική βάση», η οποία καλύπτει το 75-85% του λιπαντικού και μπορεί να είναι πετρελαϊκή (mineral) ή γνήσια συνθετική.

• Type of Engine = Τύπος Κινητήρα Ένδειξη για ποιον τύπο χρήσης κινητήρα αρμόζει (βενζίνης ή πετρελαίου ή και τα δύο) • Manufacturer Certification = Πιστοποιητικά Κατασκευαστών Αναφορά για το ποια πιστοποιητικά κατασκευαστών αυτοκινήτων, καλύπτει το συγκεκριμένο λιπαντικό. Μερικοί κατασκευαστές έχουν θεσπίσει και δικά τους πιστοποιητικά προδιαγραφών λιπαντικών. • Norms = Κανόνες API & ACEA Τα αρχικά ACEA είναι ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, όπου έχει θεσπίσει προδιαγραφές για τα λάδια και τα αρχικά API είναι το Αμερικάνικο Πετρελαϊκό Ινστιτούτο που και αυτό με τη σειρά του έχει θεσπίσει προδιαγραφές λιπαντικών. Οι προδιαγραφές ACEA & API είναι απόλυτα αποδεκτές από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις εταιρίες κατασκευής λιπαντικών. Οι κανόνες της ACEA χωρίζονται σε κατηγορίες: A-B-C-E • A = βενζινοκινητήρες • Β = ντιζελοκινητήρες • C = βενζινοκινητήρες / πετρελαιοκινητήρες με κατακράτηση σωματιδίων • E = ντιζελοκινητήρες εμπορικών οχημάτων και φορτηγών Η κάθε κατηγορία περιλαμβάνει αρκετά επίπεδα απόδοσης, όπου περιγράφονται με ένα νούμερο (1,2,3 κ.λ.π), ακολουθούμενο από ένα διψήφιο νούμερο που είναι η χρονολογία που εισήχθει η νόρμα. Για παράδειγμα οι τυποποιήσεις ACEA του 1996, που εφαρμόστηκαν στους βενζινοκινητήρες ήταν: Α1-96 = λιπαντικά χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας A2-96 = λιπαντικά κανονικής χρήσης Α3-96 = λιπαντικά για χρήση σε δύσκολες συνθήκες Οι αντίστοιχες τυποποιήσεις ACEA για το 2008 θα είναι: A = βενζινοκινητήρες / Β = ντιζελοκινητήρες Α1/Β1-08 Α3/Β3-08 Α3/Β4-08 Α5/Β5-08 C= βενζινοκινητήρες / πετρελαιοκινητήρες με κατακράτηση σωματιδίων C1-08 C2-08 C3-08 C4-08 E = ντιζελοκινητήρες E4-08 E6-08 E7-08 E9-08 Οι κανόνες του API χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: S & C • S = βενζινοκινητήρες – 2011 SN • C = ντιζελοκινητήρες – 2011 CJ4 Η κάθε κατηγορία περιλαμβάνει αρκετά επίπεδα απόδοσης, όπου περιγράφονται με γράμματα είτε για τους βενζινοκινητήρες (D, E, F, G, H, J) είτε για τους ντιζελοκινητήρες (C, DI, DII, E, F, G, H) Για παράδειγμα η SJ σημαίνει ότι αφορά βενζινοκινητήρα (S) με επίπεδα απόδοσης που καθορίζει το J επίπεδο απόδοσης κατά API. Ορολογία • Fuel Economy= Οικονομία στο καύσιμο • Oxidative Thickening = Ποσότητα αντιοξειδωτικών για την προστασία της οξείδωσης του λιπαντικού • Piston Deposits = Εναποθέσεις στα πιστόνια κατάλοιπων καύσης • Sludge = Λάσπη • Wear = Φθορά • Soot Thickening = Μικρά αιωρούμενα σωματίδια στο λιπαντικό που προέρχονται από υπολείματα καύσης και επηρρεάζουν το ιξώδες • Aftertreatment Compatibility = η συμβατότητα για μείωση διαφόρων κατάλοιπων καύσης που επηρρεάζουν τα συστήματα κατακράτησης ρύπων (καταλύτες κ.λ.π) Δεν είναι εύκολο να προτείνεις μία συγκεκριμένη εταιρία και τύπο λιπαντικού για όλους τους κινητήρες. Ακόμη και σε έναν τύπο κινητήρα, το ιδανικό συγκεκριμένο λιπαντικό είναι αποτέλεσμα δοκιμών και συγκρίσεων, γιατί οι κινητήρες μας διαφέρουν λόγω των διαφορετικών συνθηκών που έχουν δουλέψει, την διαφορετική συντήρηση που τυχόν έχουμε κάνει, το κατά πόσο το "στίβουμε" στην καθημερινή μας οδήγηση και άλλα πολλά. Οι "ανοχές" με λίγα λόγια διαφέρουν από κινητήρα σε κινητήρα και βάση αυτών θα πρέπει να επιλεχθεί το σωστό λιπαντικό. Άλλωστε, σκοπός δεν είναι να βάλουμε το καλύτερο λιπαντικό της αγοράς αλλά το σωστότερο για τις ανοχές του κινητήρα μας. Ας προσπαθήσουμε να ξεκαθαρίσουμε μερικά σημεία, για μια σωστότερη επιλογή λιπαντικού. Όταν πρόκειται να συγκρίνουμε διάφορα λιπαντικά για χρήση στο αυτοκινητό μας, πρέπει να ανατρέξουμε στις τεχνικές προδιαγραφές των λιπαντικών και να τα συγκρίνουμε σε ομάδες ίδιου ιξώδους. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του λιπαντικού δεν θα τα βρούμε πάνω στο κουτί, αλλά σε αρχεία pdf (συνήθως), που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο από τις εταιρίες. Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος, για να μπορέσουμε να επιλέξουμε εκείνο το λιπαντικό με τις καλύτερες προδιαγραφές προστασίας και απόδοσης. Από όλα τα αναγραφόμενα τεχνικά χαρακτηριστικά, υπάρχουν μερικά που πρέπει να προσέξουμε ιδιαιτέρως, αν και μερικοί κατασκευαστές λιπαντικών δεν δίνουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζονται για την απευθείας σύγκριση. Οι συγκρίσεις μπορεί να είναι δύσκολες χωρίς την πλήρη εικόνα των χαρακτηριστικών, αλλά όχι αδύνατη.

Παρακάτω, δίνονται τα πιο βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να αναζητήσουμε στην απευθείας σύγκριση των λιπαντικών.

• Κινηματικό Ιξώδες στους 100 βαθμούς Κελσίου • Κινηματικό Ιξώδες στους 40 βαθμούς Κελσίου • Δείκτης Ιξώδους (VI) • Σημείο Ροής (Pour Point) • Σημείο Ανάφλεξης (Flash Point) • Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού ή HTHS Από τα παραπάνω τα πιο σημαντικά είναι ο Δείκτης Ιξώδους (VI) και ο Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού (HTHS - High Temperature/High Sheer Viscosity). Ένα λιπαντικό με μεγαλύτερο δείκτη ιξώδους, έχει καλύτερη ικανότητα να διατηρεί το ιξώδες του σε ένα μεγάλο εύρος θερμοκρασίας. Είναι πολύ σημαντικό να διατηρείται σταθερό το ιξώδες του λιπαντικού τόσο στο κρύο, όσο και στη ζέστη χωρίς να επηρεάζεται. Φυσικά, αυτός ο δείκτης ισχύει όσο το λιπαντικό είναι καινούργιο και δεν μας λέει τίποτα, για το πόσο θα διατηρηθεί ο δείκτης ιξώδους κατά τη χρήση του λιπαντικού και τη γήρανσή του. Αυτή την πληροφόρηση μας τη δίνει ο Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού (HTHS). Γενικά, τα ορυκτέλαια και τα ημισυνθετικά τείνουν να χάνουν πιο γρήγορα τον δείκτη ιξώδους κατά την χρήση, σε σχέση με τα συνθετικά λιπαντικά. Τα συνθετικά λιπαντικά έχουν πολύ μικρότερες ανάγκες ενισχυτικών ιξώδους, τα οποία ως γνωστό «σπάνε» γρηγορότερα κατά τη χρήση του λιπαντικού. Υπό συνθήκες υψηλής πίεσης όπου εμφανίζεται η φθορά στα κινητά μέρη του κινητήρα, τα ενισχυτικά του Δείκτη Ιξώδους (πολυμερή) καταρρέουν. Όταν συμβαίνει αυτό, το ιξώδες του λιπαντικού μειώνεται. Αυτό είναι ουσιαστικά που μετρά το τεστ, HTHS. O HTHS δείκτης μετράτε σε Centipoise (cP) και θα πρέπει να παραμένει υψηλός. Σε κάθε SAE ιξώδους, υπάρχει ένα κατώτερο όριο για την τιμή HTHS. Εάν ένα πολύτυπο λιπαντικό δεν μπορεί να πετύχει μια τιμή HTHS πάνω από το όριο που έχει θεσπιστεί, δεν μπορεί να πιστοποιηθεί για αυτό το ιξώδες. Για παράδειγμα, ένα λιπαντικό για να ανήκει στην κατηγορία SAE 15W-40, θα πρέπει να έχει HTHS τουλάχιστον 3.7 Όσο πιο λεπτόρευστο είναι το λιπαντικό (δείκτης SAE), τόσο πιο χαμηλό είναι το όριο της τιμής HTHS που πρέπει να έχει. Βέβαια το όσο το δυνατόν υψηλότερο HTHS δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Ο κάθε κινητήρας έχει ένα "όριο" HTHS που μπορεί να δεχθεί χωρίς να μειωθεί το "στροφάρισμα". Αυτό το όριο δεν μπορείτε να το βρείτε πουθενά παρά μόνο με συνεχείς δοκιμές με διάφορα λιπαντικά.

Τι συμβαίνει στο λιπαντικό και πρέπει να αλλάζω τα λάδια νωρίτερα όταν κυκλοφορώ σε πόλη;

Οταν έχουμε καύση μέσα στο θάλαμο καύσης (χώρος ανάφλεξης της βενζίνης/αέρα μέσω των μπουζί), έχουμε μεταξύ άλλων και παραγωγή όξινων ουσιών και υδρατμών. Αυτά μέσω των διαφόρων ανοχών του κινητήρα και του σχεδιασμού του (οδηγοί βαλβίδων, διάφορα καπελότα κ.α) οδηγούνται στο εσωτερικό της κυλινδροκεφαλής. Η κυλινδροκεφαλή, ως γνωστό λιπαίνεται με το λιπαντικό του κινητήρα μας. Ενώνεται λοιπόν αυτό το λάδι με τους υδρατμούς που προαναφέρθηκαν και θα πρέπει είτε να τους αδρανοποιήσει, αναλόγως των προσθέτων που διαθέτει ή να τους οδηγήσει μέσω του συστήματος αναθυμιάσεων, ξανά προς καύση, όταν η θερμοκρασία ανέβει αρκετά υψηλά. Το χειρότερο, στην λειτουργία του λιπαντικού είναι όταν δουλεύει με κρύο κινητήρα (σύντομες διαδρομές μέσα σε πόλη), όπου το λιπαντικό δεν μπορεί να αποβάλλει όλους αυτούς τους υδρατμούς. Από ένα σημείο και μετά οι υδρατμοί αυτοί κατακάθονται ως ίζημα (λάσπη-sludge) στο κάτω μέρος του κάρτερ. Αυτή η λάσπη είναι ότι χειρότερο για το λιπαντικό και κυρίως για τον κινητήρα που τον προσβάλλει χημικά. Αυτός είναι και ένας από τους βασικότερους λόγους που τα αυτοκίνητα της πόλης, είναι πιο ευπαθή σε αυτόν τον τομέα. Αργούν να "πιάσουν" την απαιτούμενη θερμοκρασία (όσο πιο γρήγορα έρθει το αυτοκίνητο σε αυτήν την θερμοκρασία τόσο καλύτερα). Το μποτιλιάρισμα, ή η συνεχής λειτουργία σε πολύ χαμηλές στροφές δεν βοηθά σε αυτό. Τα αυτοκίνητα που κινούνται κυρίως μέσα στην πόλη απαιτούν συχνότερη αλλαγή του λιπαντικού.

Γιατί πρέπει να προτιμήσω τα συνθετικά από τα ορυκτελαικά ή ημισυνθετικά;

Γενικά, τα συνθετικά λιπαντικά λόγω της σύνθεσής τους, παρέχουν υψηλότερα τεχνικά χαρακτηριστικά από οποιαδήποτε μη συνθετικό λιπαντικό. Αυτές τις "ανώτερες" ιδιότητες τείνουν να τις κρατούν ασύγκριτα περισσότερο από τα μη συνθετικά λιπαντικά, με αποτέλεσμα η λίπανση να είναι ανώτερη. Για παράδειγμα ένα λιπαντικό ορυκτελαϊκής βάσης με ιξώδες 10W40, στην κανονική λειτουργία συμπεριφέρεται σαν SAE40. Σε καταστάσεις όμως υψηλών ταχυτήτων ή υψηλών στροφών σε διάφορα σημεία του κινητήρα, όπως τα έδρανα, επικρατούν τάσεις υψηλής πίεσης και το παραπάνω ορυκτέλαιο θα χάσει το SAE40 και θα συμπεριφερθεί ως SAE20. Ένα συνθετικό 5W40 για παράδειγμα στις ίδιες συνθήκες θα παραμείνει ως SAE40 παρέχοντας την προστασία που έχει ανάγκη ο κινητήρας. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας των συνθετικών, είναι ότι παράγουν πολύ μικρό ποσοστό λάσπης (sludge) που ως γνωστό καταστρέφει τον κινητήρα με την πάροδο των χρόνων.

Γιατί να μη βάλω λιπαντικά Group V, αγωνιστικών προδιαγραφών?

Όλα αυτά τα λάδια έχουν ειδικά πρόσθετα, αντιτριβιδικά, αλλά δεν έχουν καθόλου πρόσθετα καθαριστικά, αντιοξειδωτικά κ.α που είναι απαραίτητα για τα αυτοκίνητα καθημερινής χρήσης που διανύουν χιλιόμετρα διαφορετικών συνθηκών από τα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Μπορείτε να βάλετε, ζημιά δεν θα κάνετε! Απλά να γνωρίζεται, ότι δεν μπορείτε να τα αφήσετε για μεγάλο χρονικό διάστημα ή να βγάλετε αρκετά χιλιόμετρα ειδικά εάν "πιέζετε" το αυτοκινητό σας συνεχώς. Αρκετοί αναφέρουν ότι τα 3500Km ή τρεις μήνες είναι όριο για αυτά τα λιπαντικά. O Κινητήρας μου καταναλώνει λιπαντικό, τι πρέπει να κάνω; Εξαρτάται από το επίπεδο κατανάλωσης. Οι περισσότεροι κινητήρες όταν πιεστούν καταναλώνουν ένα μέρος λιπαντικού. Η κατανάλωση επίσης έχει σχέση και με το σχεδιασμό του κινητήρα. Δεν καταναλώνουν όλοι οι κινητήρες την ίδια ποσότητα λιπαντικού ακόμη και μεταξύ κινητήρων του ίδιου κατασκευαστή (είπαμε ότι έχει σχέση ο σχεδιασμός). Οι 8-βάλβιδοι κινητήρες κατανάλωναν γενικά μικρότερες ποσότητες λιπαντικού σε σχέση με τους σημερινούς 16-βάλβιδους. Επίσης όσα περισσότερα κινητά μέρη έχει ένας κινητήρας (που σημαίνει ανάγκες για περισσότερη λίπανση) τόσο αυξάνεται το ποσοστό κατανάλωσης του λιπαντικού. Εάν τώρα ο κινητήρας καταναλώνει συνεχώς μεγάλες ποσότητες λιπαντικού (για παράδειγμα 0.5 λίτρο/1000Km), υποδηλώνει ανοχές ή κατεστραμμένες τσιμούχες βαλβίδων και θέλει οπωσδήποτε επισκευή. Σε μικρές καταναλώσεις της τάξης των 0,2 lit/1.000Km μπορούμε να μειώσουμε την κατανάλωση τουλάχιστον στο μισό με "καταλληλότερο" λάδι, "παίζοντας" με τον δείκτη HTHS και τα κινηματικά ιξώδες στους 100 & 130 βαθμούς Κελσίου (θέτουμε λίγο μεγαλύτερο HTHS και κοιτάμε το λάδι να είναι λίγο περισσότερο παχύτερο σε υψηλές θερμοκρασίες).

Αυτή η λύση είναι προτιμότερη από την παλαιότερη λύση, χρησιμοποίησης λιπαντικού με μεγάλο εύρος ιξώδους, για παράδειγμα 10W-60. Τα λιπαντικά με μεγάλο εύρος ιξώδους, έχουν πολλά πρόσθετα για να ανταπεξέλθουν σε αυτό το μεγάλο εύρος απαιτήσεων. Αυτά είναι και αρκετά χοντρότερα στις υψηλές θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα τη σταδιακή αύξηση των ανοχών του κινητήρα στο ιξώδες τους. Ήταν μια λύση που προσφερόταν για κινητήρες με κατανάλωση την περασμένη δεκαετία. Ένας σύγχρονος κινητήρας (που δεν έχει υποστεί μετατροπές) με μικρές ανοχές και μικρές διόδους λαδιού, έχει απαιτήσεις λαδιού με μικρό εύρος ιξώδους. Όταν ο κινητήρας σας, καταναλώσει μια μικρή ποσότητα λαδιού, μη βιαστείτε να συμπληρώσετε λάδι μέχρι το μέγιστο. Απλά παρακολουθήστε το για να δείτε την πορεία του. Εξαίρεση εδώ αποτελούν οι κινητήρες με μεταβλητό χρονισμό, όπου όταν έχουμε πτώση της στάθμης του λιπαντικού και η βαλβίδα του μεταβλητού έχει ήδη φθάσει στο όριο ζωής της, να προκαλείται θόρυβος κατά την εκκίνηση του κινητήρα. Σε αυτήν την περίπτωση συμπληρώνοντας λιπαντικό στο max. ο θόρυβος μειώνεται αισθητά. Θα πρέπει να συμπληρώνω λάδι αμέσως μόλις η στάθμη του λαδιού πέφτει κάτω από το max; Όχι. Οι δείκτες λαδιού έχουν μία ελάχιστη και μία μέγιστη σήμανση. Όσο το λάδι παραμένει ανάμεσα σε αυτή την περιοχή, υπάρχει με ασφάλεια παροχή λαδιού από την τρόμπα λαδιού και το σύστημα διατηρεί τη σωστή πίεση λαδιού. Μεγάλη σημασία δώστε στο να μη ξεπερνάτε την μέγιστη στάθμη του λιπαντικού, διότι υποχρεώνεται το σύστημα να αυξάνει την πίεση του λαδιού, το λάδι να αφρίζει και να αναθυμιάζει υπερβολικά (και φυσικά να καταναλώνεται αμέσως). Εξαίρεση οι κινητήρες με μεταβλητό χρονισμό όπου όπως αναφέρθηκε στην προηγούμενη ερώτηση, είναι καλύτερα να συμπληρώνεται αμέσως το λιπαντικό που έχει καταναλωθεί. Η σημασία του ιξώδους του λαδιού στο μεταβλητό χρονισμό. Η φθορά του μεταβλητού χρονισμού, γίνεται κυρίως στο ξεκίνημα του κινητήρα, εκεί κυρίως που υπάρχει έλλειψη του λιπαντικού από το εσωτερικό της βαλβίδας του μεταβλητού. Είναι σημαντικό για τη βαλβίδα, να λιπανθεί γρήγορα κατά το ξεκίνημα. Εάν λοιπόν κατοικείται σε περιοχές που ο χειμώνας είναι συνήθως βαρύς (0-5°C), προτιμήστε ένα λιπαντικό 5W-40, διαφορετικά ένα λιπαντικό 10W-40 είναι υπεραρκετό.

Πώς μετράω τη στάθμη του λαδιού;

Ο δείκτης του λαδιού, έχει μια μέγιστη και μία ελάχιστη ένδειξη στάθμης. Αυτή η διαφορά συνήθως είναι 1 λίτρο λάδι. Να μη ξεπεράσετε ποτέ τη μέγιστη στάθμη, έστω και από αμέλεια σας! Εάν χρειαστείτε συμπλήρωμα, προσέξτε να μην ξεπεράσετε τη μέγιστη τιμή του δείκτη. Καλύτερα να έχετε λίγο λιγότερο λάδι, παρά περισσότερο. Σε περισσότερο λάδι το σύστημα αυξάνει την πίεση του λαδιού, το αυτοκίνητο δεν "τραβά" σωστά, το λάδι αφρίζει εύκολα με αποτέλεσμα η αντλία λαδιού να στέλνει φυσαλίδες λαδιού! Σε ζεστό καιρό μάλιστα, αυξάνονται αρκετά οι αναθυμιάσεις του λαδιού με αποτέλεσμα να απομακρύνονται μεγαλύτερες ποσότητες βρασμένου λαδιού από το σωλήνα αναθυμιάσεων και να λερώνεται υπερβολικά η πεταλούδα γκαζιού μαζί με τον αισθητήρα όγκου αέρα (MAF). Επίσης έχει παρατηρηθεί, κινητήρας που ήταν "ποτισμένος" λάδι, μετά από πίεση σε ζεστό καιρό να χάσει λάδια από τις τσιμούχες του, λόγω υπερβολικής εσωτερικής πίεσης!
πηγή:oilplus.gr


•Τα όρια της ζωή σου ειναι απλως επινοήσεις του εαυτού σου.
•Εξερεύνησε, Ονειρέψου, Ανακάλυψε.
•Ακολούθησε τον δρόμο σου ως την άκρη. Η αξία του δρόμου είναι να μην σταματήσεις.
Άβαταρ μέλους
theo_ts
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 16485
Εγγραφή: Παρ Απρ 02, 2010 4:03 pm
Τοποθεσία: Στη Γενέτειρα του Ευριπίδη
Λάστιχα: Mickey Thompson MTZ
Διάσταση ελαστικών: 35x12.5/17
Suspension: Air Suspension
cb: Ναι
Εργάτης: Ναι
Aka: Τεο
Name: ΘΟΔΩΡΗΣ

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό riverman » Παρ Μάιος 08, 2015 11:50 pm

Ενημερώθηκε ο σύνδεσμος στη πρώτη δημοσίευση :violin:
Άβαταρ μέλους
riverman
4x4 All Terrain member
4x4 All Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 481
Εγγραφή: Τετ Φεβ 17, 2010 9:27 pm
Τοποθεσία: Πάτρα
Λάστιχα: Michelin Lat. Cross
Διάσταση ελαστικών: 225/65/17
Suspension: mama mia
cb: Ναι
Name: Αντώνης

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό riverman » Σάβ Ιουν 16, 2018 3:14 pm

Ενημερώθηκαν τα Link
Άβαταρ μέλους
riverman
4x4 All Terrain member
4x4 All Terrain member
 
Δημοσιεύσεις: 481
Εγγραφή: Τετ Φεβ 17, 2010 9:27 pm
Τοποθεσία: Πάτρα
Λάστιχα: Michelin Lat. Cross
Διάσταση ελαστικών: 225/65/17
Suspension: mama mia
cb: Ναι
Name: Αντώνης

Re: Στοιχεία Λιπαντικών Οχημάτων

Δημοσίευσηαπό kaliakouda » Δευτ Ιουν 18, 2018 10:26 pm

Εύγε Αντώνη!!!!! :clap:
Φωτιά και Καρκίνο στους Εμπρηστές!!!

http://www.youtube.com/user/kaliakoud

http://www.youtube.com/user/kaliakouda1400
Άβαταρ μέλους
kaliakouda
Founding Member
Founding Member
 
Δημοσιεύσεις: 32406
Εγγραφή: Τετ Απρ 23, 2008 4:17 pm
Τοποθεσία: Ο Θεός αγαπάει όσους ταξιδεύουν!!
Λάστιχα: Malatesta Κobra
Διάσταση ελαστικών: -
Suspension: Rocky Road+1
cb: Ναι
Aka: Αμετανόητος Μοτοσυκλετιστής!
Name: Γιώργος

Επόμενο

Επιστροφή στο Μηχανική ορολογία - Τεχνικές Παρουσιάσεις - Μanuals

arahova Πέμ Μαρ 28, 2024 10:04 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:09 am Καλημέρα σας.
Σταύρος 4x4 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:08 am Καλημέρα
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm θα ρωτησω τον υιο :P
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm δεν έχει διήμερη άδεια ρε μάστορα?
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:07 pm Εγώ που θα ερθω Κυριακή πόσες έχω;
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:05 pm 9 και σήμερα!!!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm Μερσύ μποκού!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm αχαχαχαχα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Νουχρίτσααααααααααα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Καλημέρες! Λίγο θέαμα για όλους! viewtopic.php?f=66&t=37146&p=940582#p940582
arahova Τετ Μαρ 27, 2024 12:14 pm Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Μαρ 27, 2024 6:58 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Μαρ 26, 2024 9:36 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Μαρ 26, 2024 7:03 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 10:24 pm Φίλε Θανάση ΘανασηςΖ καλησπέρα.Για να μπορείς να συμμετέχεις στις συζητήσεις μας πρέπει να περάσεις από την ενότητα αυτή και αφού ανοίξεις ένα νέο θέμα να μας πεις δύο λόγια για σένα και το αυτοκίνητο σου από που μας γράφεις και να σε καλωσορίσουμε. Επίσης μπορείς να διαβάσεις θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τη λειτουργία του φόρουμ.
arahova Δευτ Μαρ 25, 2024 11:58 am Καλημέρα σε όλους, καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά.
ΣΤΑΥΡΟΣ Δευτ Μαρ 25, 2024 11:52 am Καλημερα σας Χρονια πολλα,καλη εβδομαδα.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 7:24 am Καλημέρα σας καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά
arahova Κυρ Μαρ 24, 2024 11:39 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Κυρ Μαρ 24, 2024 7:32 am Καλημέρα σας.
arahova Σάβ Μαρ 23, 2024 10:19 am Καλημέρα σε όλους και καλό 3ήμερο.
antonis1627 Σάβ Μαρ 23, 2024 7:29 am Καλημέρα σας.Καλό Σαββατοκύριακο και χρόνια πολλά.
Nikola Tenv Παρ Μαρ 22, 2024 9:19 pm καλησπέρα , καλό τριήμερο και καλές εξορμήσεις στους ...τυχερούς!
arahova Παρ Μαρ 22, 2024 11:38 am Καλημέρα σε όλους και καλό 4ήμερο.
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες