Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Γνωριμία με τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου

Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Πέμ Ιούλ 22, 2010 7:03 pm

Α.Η Κεφαλή : Η κεφαλή βρίσκεται στο πάνω μέρος του κορμού του κινητήρα.Είναι κατασκευασμένη από κράμα αλουμινίου με προσμίξεις άλλων υλικών που την καθιστούν ανθεκτική στις πιέσεις και θερμοκρασίες κατα τη λειτουργία του κινητήρα.Φυσικά υπάρχουν και κεφαλές απο χυτοσίδηρο (μαντέμι) αλλά τείνουν να εκλείψουν λόγω του βάρους και της κακής τους αγωγημώτητας στις θερμοκρασίες.Γύρο απο το σημείο επαφής τους με τους κυλίνδρους οι κεφαλές φέρουν δακτύλιο απο κράμα νικελίου,βαναδίου ή απλού χιτοσιδήρου το οποίο δεν επιτρέπει την διαστολή της κεφαλής λόγω των θερμοκρασιών.Οι κεφαλές φέρουν διόδους λαδιού για τη λίπανση και εν μέρη την απορρόφηση θερμοκρασίας των κινούμενων μερών,διόδους νερού (αντιψυκτικού) για την αποβολή της θερμοκρασίας.Φέρουν επίσης τους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής,τις βαλβίδες και τον εκκεντροφόρο (επι κεφαλής) ή αν ο εκκεντροφόρος δεν είναι στη κεφαλή φέρουν τα ζύγωθρα (κοκκοράκια) και τον άξονα ζυγόθρων (πιανόλα) όπως επίσεις και τα ωστήρια κίνησης των βαλβίδων.
Διάταξη με ωστήρια.jpg
Διάταξη με ωστήρια.jpg (148.31 KiB) 5554 προβολές
Διχαλωτά κοκοράκια.jpg
Διχαλωτά κοκοράκια.jpg (121.08 KiB) 5554 προβολές
Διπλοί εκκεντροφόροι επι κεφαλής.jpg
Διπλοί εκκεντροφόροι επι κεφαλής.jpg (122.58 KiB) 5554 προβολές



Οι κεφαλές ανάλογα με τον τύπο θαλάμων καύσης διακρίνονται σε:
α) Επίπεδες κεφαλές τύπου Heron (ο θάλαμος καύσεως είναι διαμορφωμένος στην κεφαλή του εμβόλου συνήθως σε πετρελαιοκινητήρες)
Κεφαλή με δύο βαλβίδες.jpg
Παρατηρήστε οτι η κεφαλή είναι εντελώς επίπεδη,ο θάλαμος καύσης είναι διαμορφωμένος στο στέμμα του εμβόλου
Κεφαλή με δύο βαλβίδες.jpg (53.9 KiB) 5554 προβολές

β) Κεφαλές με σφαιροειδείς θαλάμους καύσεως
Ημισφαιρικός θάλαμος καύσης με δύο βαλβίδες και δύο μπουζί.jpg
Ημισφαιρικός θάλαμος καύσης με δύο βαλβίδες και δύο μπουζί.jpg (20.92 KiB) 5554 προβολές

γ) Κεφαλές με σφηνοειδής θαλάμους κάυσεως
Θάλαμος καύσης με 4 βαλβίδες.jpg
Θάλαμος καύσης με 4 βαλβίδες.jpg (49.35 KiB) 5554 προβολές

Για τις κεφαλές με 2 βαλβίδες ανα κύλινδρο υπάρχουν δύο επιπλέων κατηγορίες:
1. Uniflow όταν οι αυλοί εισαγωγής και εξαγωγής βρίσκονται στην ίδια πλευρά της κεφαλής
2. Crossflow οταν οι αυλοί εισαγωγής και εξαγωγής βρίσκονται και στις δύο πλευρές της κεφαλής
Επίσης μπορεί να ονομάζονται και ανάλογα με τον αριθμό των βαλβίδων που φέρουν για το σύνολο των κυλίνδρων του κινητήρα
π.χ Οκταβάλβιδες (4 κύλιδροι με 2 βαλβίδες ανα κύλινδρο) ή Δεκαεξαβάλβιδες (4 κύλινδροι με 4 βαλβίδες ανα κύλινδρο) κτλ.
Κεφαλή με τρεις βαλβίδες.jpg
Κεφαλή με τρεις βαλβίδες.jpg (45.23 KiB) 5554 προβολές
Κεφαλή με τέσσερις βαλβίδες ανα κύλινδρο.jpg
Κεφαλή με τέσσερις βαλβίδες ανα κύλινδρο.jpg (48.17 KiB) 5554 προβολές
Κεφαλή με πέντε βαλβίδες ανα κύλινδρο.png
Μια κεφαλή με πέντε βαλβίδες ανα κύλινδρο.Όπως καταλαβαίνετε σε έναν τετρακύλίνδο θα υπάρχουν είκοσι βαλβίδες
Κεφαλή με πέντε βαλβίδες ανα κύλινδρο.png (36.15 KiB) 5554 προβολές


Β.Επιμέρους στοιχεία (κεφαλή με εκκεντροφόρο επι κεφαλής)
1. Εκκεντροφόρος : Ο εκκεντροφόρος είναι ένας άξονας ο οποίος φέρει αυγοειδής μάζες σιδήρου (έκκεντρα) με επεξεργασμένες λείες επιφάνειες οι οποίες είναι υπεύθυνες για το άνοιγμα των βαλβίδων,παίρνει κίνηση απο τον στροφαλοφόρο άξονα μέσω ιμάντα ή μέσω αλυσίδας (καδένας) μία πλήρη στροφή του εκκεντροφόρου άξονα αντιστοιχεί σε δύο πλήρεις στροφές του στροφαλοφόρου άξονα.
Ενας εκκεντροφόρος.jpg
Ενας εκκεντροφόρος.jpg (31.9 KiB) 5554 προβολές


2.Βαλβίδες : Οι βαλβίδες είναι εξαρτήματα με σχήμα μανιταριού,τοποθετούνται στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής με την εξαγωγής να είναι μεγαλύτερη.Κατασκευάζονται απο ατσάλι υψιλής αντοχής ενω δύναται (είδικά η εξαγωγής) να φέρουν στο στέλεχος τους (κορμό) Νάτριο για την καλύτερη ψύξη τους.Το κλείσιμό τους επιτυγχάνεται μέσο κατεργασμένων και προφορτισμένων ελατηρίων επαναφοράς ενω το σύστημα βαλβίδας/ελατηρίου ασφαλίζεται με δισκοειδείς ροδέλες και ημικυλινδρικές ασφάλειες,το στέλεχος της βαλβίδας τοποθετήται στον οδηγό της βαλβίδας που βρίσκεται σταθερά προσαρμοσμένος στο σώμα της κεφαλής,για την αποφυγή εισρροής λαδιού απο την κεφαλή στον κύλινδρο φροντίζει μια τσιμούχα στεγάνωσης.Επιδή το έκκεντρο φέρει ειδικά κατεργασμένη επιφάνεια για το άνοιγμα της βαλβίδας στην μεταξύ τους επαφή χρησιμοποιήται ενα αντίστοιχο εξάρτημα που ονομάζεται καπελότο και απο εκεί στα περισσότερα αυτοκίνητα γίνεται και ο χρονισμός (ρύθμιση) των βαλβίδων.
Βαλβίδες.jpg
Βαλβίδες.jpg (56.15 KiB) 5554 προβολές
Το ελατήριο επαναφοράς βαλβίδας.jpg
Το ελατήριο επαναφοράς βαλβίδας.jpg (61.17 KiB) 5554 προβολές


3.Τροχαλίες κινήσεως/Ιμάντας : Προκειμένου να κινηθεί ο εκκεντροφόρος συνδέεται με τον στρόφαλο μέσω ιμάντα και οδοντωτών τροχαλιών ή μεσω αλυσίδας και γραναζιών και στις δύο περιπτώσεις ο λόγος των δοντιών είναι 2:1.Ο ιμάντας είναι κατασκευασμένος απο ίνες υάλου και κέβλαρ ωστε να είναι ανθεκτικός εύκαμπτος αλλα με σχεδών μηδενική ελαστικότητα.Πλεονέκτημα του σε σύγκριση με την αλυσίδα είναι οτι είναι αθόρυβος δεν χρειάζεται λίπανση και μπορεί να εργαστεί σε υψιλότερους ρυθμούς περιστροφής.Η φυσιολογική φθορά αλλα και οι κραδασμοί που δημιουργούνται κατα την περιστροφή και των δύο διατάσεων απορροφούνται στην μεν πρώτη διάταξη με τεντωτήρα και τρελη τροχαλία εν στη δεύτερη με τεντωτήρα και γλύστρα.

4. Φλάτζα κεφαλής; Για την στεγανωποίηση την κεφαλής με τον κύλινδρο χρησιμοποιήται μια φλάτζα η οποία είναι κατασκευασμένη απο εμβαπτισμένο χαρτί σε πολυεστερική ρυτίνη και βακελίτη,εξασφαλίζοντας την στεγανώτητα των διόδων λαδιού και νερού,γύρω απο τους κυλίνδρους φέρει ροδέλες απο κράμα αλουμινίου προκειμένου να μην υπάρχει διαφυγή συμπίεσης.

Γ) Λειτουργία κεφαλής : Η λειτουργία κεφαλής είναι απλή καθώς όλα τα εξαρτήματα είναι προκατασκευασμένα ανάλογα τον κινητήρα.Ο εκκεντροφόρος φέρει τα έκκεντρά του κατα τη χύτευσή του,οι τροχαλίες ή τα γρανάζια φέρουν προκαθορισμένο αριθμό δοντιών κτλ.Αυτό που λείπει είναι η μικρορύθμιση ή αλλιώς ο χρονισμός των βαλβίδων που δεν είναι τίποτε άλλο απο τον έλεγχο του του διακένου μεταξύ του καπελότου και του εκκέντρου,ένα μεγάλο διάκενο θα αργούσε (σχετικά) να ανοίξει τις βαλβίδες ενω ενα μηδενικό διάκενο θα τις άνοιγε γρηγορότερα απο ότι έπρεπε τα σωστά διακένα αναφέρονται για κάθε όχημα στο βιβλίο κατασκευαστή ενω ο έλεγχός τους γίνεται με ένα εργαλείο που ονομάζεται ¨Φίλλερ¨.
Αναφερόμενοι για μονοκύλινδρο κινητήρα ωστε να γίνει κατανοητή η λειτουργία έχουμε.
1.Εισαγωγή: Καθώς ο στρόφαλος κινήται δεξιόστροφα κατεβάζοντας το έμβολο ο εκκεντροφόρος μέσο του ιμάντα περιστρέφεται και το έκκεντρο της εισαγωγής πιέζει το καπελότο και υπερνικόντας την αντίσταση του ελατηρίου η βαλβίδα εισαγωγής ανοίγει.
2.Συμπίεση: Συνεχίζοντας να περιστρέφεται ο στρόφαλος,το έκκεντρο του εκκεντροφόρου προσπερνα το καπελότο και το ελατήριο επαναφέρει την βαλβίδα (την κλείνει)
3.Εκτόνωση: Ο στρόφαλος περιστρέφεται γίνεται η ανάφλεξη αλλά κανένα έκκεντρο δεν ανοίγει βαλβίδα.
4.Εξαγωγή : Ο στρόφαλός περιστρέφεται το έμβολο αρχίζει να ανεβαίνει για δεύτερη φορά το έκκεντρο της εξαγωγής αρχίζει να ανοίγει την βαλβίδα και οι τέσσερις χρόνοι ολοκληρόνονται.
Φυσικά το παραπάνω παράδειγμα ήταν εντελώς θεωρητικό μιας και οι εκκεντροφόροι είναι κατασκευασμένοι έτσι ωστε να παρέχουν υπερκάλυψη στο άνοιγμα και κλείσιμο των βαλβίδων (να μένουν δηλαδή και οι δύο ανοιχτές ταυτόχρονα αξιοποιόντας τις υποπιέσιεις και υπερπιέσεις που αναπτύσονται στον κύλινδρο,προς όφελος της μέγιστης απόδοσης).Υπάρχουν σήμερα αυτορυθμιζόμενες βαλβίβες οπου το διάκενό τους,μέσο ειδικού μηχανισμού,ρύθμίζεται με το λάδι που υπάρχει στην κεφαλη.
Λειτουργία εκκέντρου και κίνηση της βαλβίδας.jpg
Λειτουργία εκκέντρου και κίνηση της βαλβίδας.jpg (142.51 KiB) 5554 προβολές
Τα έκκεντρα σε εργασία με τη βοήθεια ζυγόθρων ανοίγουν τις βαλβίδες.jpg
Τα έκκεντρα σε εργασία με τη βοήθεια ζυγόθρων ανοίγουν τις βαλβίδες.jpg (71.58 KiB) 5554 προβολές


Δεσμοδρομικό Σύστημα
Ένα σύστημα οπου συναντάται σπάνια (Ducati και κάποια Mercedes) είναι το δεσμοδρομικό.Εδώ δεν υπάρχουν ελατήρια επαναφοράς των βαλβίδων αλλά ζύγωθρα που ελέγχουν τόσο το άνοιγμα όσο και το κλείσιμο.Ο εκκεντροφόρος άξονας φέρει δύο έκκεντρα για κάθε βαλβίδα (ανοίγματος και κλεισίματος) αυτή η διάταξη επιτρέπει υψιλούς ρυθμους περιστροφής για μεγάλο χρονικό διάστημα εξασφαλίζοντας αντοχή και ασφάλεια όσο και αθόρυβη λειτουργία.Η πολυπλοκότητα κατασκευής αλλα και το κόστος την κάνουν απαγορευτική για την ευρεία παραγωγή.
Δεσμοδρομικό σύστημα.jpg
Δεσμοδρομικό σύστημα.jpg (142.48 KiB) 5554 προβολές
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Δημοσίευσηαπό Tzivitzonis » Πέμ Ιούλ 22, 2010 7:15 pm

Ε ρε τον Master-pedia! Δε πρόλαβε να έρθει από το φυλάκιο, έπιασε δουλειά!
Δουλειά για master πάλι!!! :bow-blue: :bow-blue: :clap: :clap:
Grand Vitara 1.6 3D (2002) ---- GFi LPG system
Ποτέ μην υπερεκτιμάς τις ικανότητες τις δικές σου ή του GV σου!!

Homo homini lupus est
Άβαταρ μέλους
Tzivitzonis
Administrator
Administrator
 
Δημοσιεύσεις: 38177
Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 20, 2008 8:05 pm
Τοποθεσία: ΠΑΤΡΑ
Λάστιχα: Michelin Lat.Cross
Διάσταση ελαστικών: 215/70/16
Suspension: Αποστάτες +3/KYB
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Καλτσόγιαννος-Τζιτζιλόνης-Πατροτζούλης
Name: Τζιβιτζόνης

Re: Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Δημοσίευσηαπό MAVERICK » Πέμ Ιούλ 22, 2010 7:24 pm

Να είσαι καλά Γιώργο μας έχεις κάνει μάγκες με την εγκυκλοπαίδεια που έχεις οργανώσει :wink:
MAVERICK
 

Re: Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Δημοσίευσηαπό nick_89 » Τρί Ιούλ 27, 2010 9:44 am

Πολύ καλός!! Ευχαριστούμεεε!!

ταξιδιάρα ψυχή..
Vitara Virus
Raptorian
Άβαταρ μέλους
nick_89
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 21823
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 01, 2009 6:26 pm
Τοποθεσία: Αθήνα GR
Λάστιχα: General Grabber AT
Διάσταση ελαστικών: 285/70/ R17
Suspension: Fox Racing
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Scotsman
Name: Νίκος

Re: Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Δημοσίευσηαπό alexisgon » Τρί Ιούλ 27, 2010 10:02 am

Μπράβο για άλλη μια φορά!
Σίγουρα υπάρχει λύση,συνεπώς και αποτέλεσμα!
LPG Zavoli -> GV '99 - 5D,Πλύμνες Μile Μarker,Midland Alan 248
It only works for mud... |
alexisgon
4x4 Gold Member
4x4 Gold Member
 
Δημοσιεύσεις: 2065
Εγγραφή: Κυρ Μαρ 08, 2009 12:32 am
Λάστιχα: BF 225/70/16 AT
cb: Ναι
Name: Αλέξης

Re: Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Δημοσίευσηαπό ZΗΡΕΙΑ » Τρί Ιούλ 27, 2010 4:07 pm

Ωραίος ! :clap:
ZΗΡΕΙΑ
 

Re: Κεφαλή κινητήρα,μέρη και λειτουργία.

Δημοσίευσηαπό panpan » Πέμ Ιούλ 29, 2010 8:36 am

Παιδιά θα μας κάνετε μηχανικούς και αλοίμονο γιατί άλλοι θα χάσουν τη δουλειά τους.. :dance: :dance: :dance:
Ο ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΣ
Άβαταρ μέλους
panpan
4x4 Grand member
4x4 Grand member
 
Δημοσιεύσεις: 143
Εγγραφή: Τρί Μαρ 16, 2010 10:04 am
cb: Ναι
Name: τακης


Επιστροφή στο Μηχανική ορολογία - Τεχνικές Παρουσιάσεις - Μanuals

arahova Σάβ Ιουν 14, 2025 11:34 am Καλημέρα σε όλους και καλό Σαββατοκύριακο.
antonis1627 Σάβ Ιουν 14, 2025 7:21 am Καλημέρα σας και καλό Σαββατοκύριακο.
arahova Παρ Ιουν 13, 2025 10:56 am Καλημέρα σε όλους και καλό Π/Σ/Κ.
antonis1627 Παρ Ιουν 13, 2025 6:41 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Πέμ Ιουν 12, 2025 6:38 am Καλημέρα σας.
arahova Τετ Ιουν 11, 2025 4:10 pm Καλησπέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Ιουν 11, 2025 6:48 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Ιουν 10, 2025 12:01 pm Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Ιουν 10, 2025 6:53 am Καλημέρα σας.
arahova Δευτ Ιουν 09, 2025 11:04 am Καλημέρα, καλή εβδομάδα και καλή φώτιση σε όλους.
antonis1627 Δευτ Ιουν 09, 2025 6:36 am Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα.Χρόνια πολλά
antonis1627 Κυρ Ιουν 08, 2025 8:23 am Καλημέρα σας.
arahova Σάβ Ιουν 07, 2025 10:34 am Καλημέρα σε όλους και καλό τριήμερο.
antonis1627 Σάβ Ιουν 07, 2025 7:02 am Καλημέρα σας και καλό τριήμερο.
antonis1627 Παρ Ιουν 06, 2025 12:59 pm Τετάρτη 11-6-2025 πάμε για καφεδάκι στην Πεντέλη στον .
arahova Παρ Ιουν 06, 2025 10:03 am Καλημέρα σε όλους και καλό Π/Σ/Κ.
antonis1627 Παρ Ιουν 06, 2025 6:38 am Καλημέρα σας.
LEMON Πέμ Ιουν 05, 2025 7:51 am Καλημέρα σας πουλάκια μου
antonis1627 Πέμ Ιουν 05, 2025 6:39 am Καλημέρα σας.
arahova Τετ Ιουν 04, 2025 8:58 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Ιουν 04, 2025 6:45 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Ιουν 03, 2025 11:44 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Ιουν 03, 2025 6:36 am Καλημέρα σας.
arahova Δευτ Ιουν 02, 2025 9:03 am Καλήμερα σε όλους και καλή εβδομάδα.
antonis1627 Δευτ Ιουν 02, 2025 6:36 am Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα.
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες