Πολυ ενδιαφερον αρθρο, απολυτα ενδεικτικο του πολέμου που εχει ξεσπασει αναμεσα στους παραδοσιακους κατασκευστες αυτοκινητων και τους νεοτερους αλλα και στον πολεμο των μεγαλων πετρελαιαδων με ολους αυτους που θα τους αφησουν ανεργους στο εγγυς μελλον
Μια πρόσφατη έρευνα του Κέντρου Οικονομικών Μελετών του Μονάχου (ifo Schnelldienst) σύγκρινε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ενός Tesla Model 3 και ενός Mercedes C220d diesel και κατέληξε στο συμπέρασμα πως λαμβάνοντας υπόψη το σημερινό ενεργειακό μείγμα της Γερμανίας (η Γερμανία παράγει ρεύμα κυρίως από την καύση λιγνίτη, λιθάνθρακα και φυσικού αερίου) και την ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιεί στην παραγωγή μπαταριών, οι εκπομπές CO2 των ηλεκτρικών οχημάτων είναι, στη καλύτερη περίπτωση, ελαφρώς υψηλότερες από τις εκπομπές ενός πετρελαιοκινητήρα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις είναι κατά πολύ υψηλότερες. Συγκεκριμένα, η παραγωγή και η χρήση ενός Tesla Model 3 στη Γερμανία, επιβαρύνει το περιβάλλον με 11% έως 28% περισσότερο CO2 σε σύγκριση με ένα αυτοκίνητο με σύγχρονο diesel κινητήρα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Σύμφωνα με την έρευνα καταναλώνονται μεγάλα ποσά ενέργειας -άρα και πολλές εκπομπές CO2- για την εξόρυξη και την επεξεργασία του κοβαλτίου, του λιθίου και του μαγγανίου, υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με την έρευνα, η παραγωγή των μπαταριών του Model 3 επιβαρύνει το περιβάλλον με 11 έως 15 τόνους CO2. Αν κάποιος υπολογίσει πως το συγκεκριμένο αυτοκίνητο θα διανύει 15.000 χλμ ετησίως για 10 χρόνια, τότε θα είναι υπεύθυνο για την παραγωγή 73 έως 98 γραμμάριων CO2/χιλιόμετρο, ενώ εάν υπολογίσει κάποιος και το CO2 που απαιτείται για την παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος που θα φορτίσει τις μπαταρίες του, τότε το όχημα είναι υπεύθυνο για την εκπομπή από 156 έως 181 γραμμαρίων CO2/χιλιόμετρο. Για την Mercedes C220d η έρευνα υπολόγισε πως παράγει 141 γρ/χλμ CO2.
•Τα όρια της ζωή σου ειναι απλως επινοήσεις του εαυτού σου. •Εξερεύνησε, Ονειρέψου, Ανακάλυψε. •Ακολούθησε τον δρόμο σου ως την άκρη. Η αξία του δρόμου είναι να μην σταματήσεις.
Μέχρι το 2023 οι αναλυτές εκτιμούν πως η παγκόσμια ζήτηση για λίθιο θα έχει υπερδιπλασιαστεί λόγω των αυξημένων απαιτήσεων της ηλεκτροκίνησης. Οι μπαταρίες είναι μια μεγάλη αγορά στην παγκόσμια οικονομία και θα γίνει πολύ μεγαλύτερη λόγω της ηλεκτροκίνησης αλλά και της αποθήκευσης ανανεώσιμης ενέργειας. Η παγκόσμια αγορά θα ξεπεράσει τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια και σε βάθος δύο δεκαετιών οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) θα είναι ισοσκελισμένες ως προς τα συμβατικά αυτοκίνητα. Για τις μπαταρίες έχουμε γράψει πολλές φορές, τόσο για τους τύπους που υπάρχουν όσο και για τις λιθίου-ιόντων. Παρόλο που υπάρχουν και άλλες βασικές πρώτες ύλες που είναι εξίσου σημαντικές, όπως είναι το κοβάλτιο, ο γραφίτης, το νικέλιο, το μαγγάνιο και ο χαλκός. Οι τιμές των παραπάνω στοιχείων έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και σύντομα θα δούμε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να συντάσσονται ή να αποκτούν ακόμη και οι ίδιες ορυχεία λιθίου και κοβαλτίου. Το τελευταίο προέρχεται κατά 60% από το Κονγκό και έχει ακριβύνει τόσο πολύ ώστε οι εταιρίες να μειώνουν συνεχώς το ποσοστό τους στις μπαταρίες. Συγκεκριμένα, το ποσοστό αυτής της πρώτης ύλης πρέπει να μειωθεί από το σημερινό 12-14% (αναλογία βάρους στο καθόδιο) στο 5% μέσα στα επόμενα 3-5 χρόνια. Εταιρίες, όπως η Volkswagen, εργάζεται για την περαιτέρω ανάπτυξη μπαταριών χωρίς κοβάλτιο ώστε να μην εξαρτώνται από «ασταθείς» χώρες που εκμεταλλεύονται μέχρι και την παιδική εργασία, όπως το Κονγκό. Aπαιτούνται πέντε βασικές πρώτες ύλες για την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στο καθόδιο (το θετικό ηλεκτρόδιο μιας μπαταρίας) υπάρχει μία ένωση από κοβάλτιο, νικέλιο και μαγγάνιο με κυρίαρχο το λίθιο, ενώ στο ανόδιο υπάρχει ο γραφίτης και φύλλα χαλκού. Το λίθιο περιέχεται ως διαχωριστικό τζελ στο ηλεκτρολυτικό υγρό και για πολλά χρόνια θα είναι το κυρίαρχο δομικό στοιχείο αφού δεν υπάρχει κάποιο άλλο που να το αντικαταστήσει με καλύτερες συγκρίσιμες ιδιότητες για εφαρμογές μπαταριών αυτοκινήτων. Το πρόβλημα με το λίθιο είναι πως παρότι μπορεί να ανακυκλωθεί δεν υπάρχει ακόμη αποδοτική τεχνολογία που να το ανακυκλώνει πλήρως με αποτέλεσμα να ανακυκλώνεται λιγότερο από το 1% των μπαταριών. Και φυσικά υπάρχει και το θέμα των παγκόσμιων αποθεμάτων λιθίου αφού από τις μπαταρίες των μερικών δεκάδων γραμμαρίων των smartphones θα υπάρξει ένα booming με τα ηλεκτρικά που θα απαιτούν κατά μέσο όρο μπαταρίες των 200-400 κιλών ανά όχημα.
Οι ψαράδες ξέρουν ότι η θάλασσα είναι επικίνδυνη και η καταιγίδα τρομερή, αλλά ποτέ δεν έχουν βρεί αυτούς τους κινδύνους αρκετούς για να μείνουν στην στεριά.