Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Οδηγίες πως να φτιάξετε κάτι βήμα προς βήμα.

Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό xaro5 » Πέμ Μάιος 05, 2016 7:44 pm

Αφορά όλα τα μοντέλα εφόσον έχουν τη γείωση στο σασί. (Νομίζω όλα στην Ευρώπη)

Αγαπητό μου ημερολόγιο. Ώπα λάθος..

Αγαπητοί συνφορουμίτες.. αυτό το αρθράκι-οδηγός αφορά τη δημιουργία κυκλώματος τροφοδοσίας με χρήση κάποιων ηλεκτρονικών και αν αποφασίσετε να το ακολουθήσετε βαδίζετε με δική σας και μόνο ευθύνη. Καλό είναι να έχετε και μια ασφάλεια πυρός! :lol:

Τα ρελέ, οι ασφάλειες και τα καλώδια. Ή αλλιώς “πως δεν θα βάλετε φωτιά στο αυτοκίνητό σας επειδή συνδέσατε μιά λάμπα”.

Καλό είναι να ρίξετε μια ματιά στην “εισαγωγή” για να κατανοήσετε βασικά αλλά ΑΠΛΑ πράγματα.

Εισαγωγή:
Τα καλώδια τα ξέρουμε όλοι, αυτό που πολλοί δεν ξέρουν είναι πως η επιλογή της ασφάλειας σε ένα κύκλωμα γίνεται σύμφωνα με το πόσο ρεύμα αντέχει το κάθε καλώδιο.

H επιλογή του πάχους του καλωδίου γίνεται σύμφωνα με το πόσο ρεύμα (Αμπέρ) θα τραβήξει το φορτίο μας (είτε αυτό είναι λάμπα, είτε μοτέρ είτε cb είτε ηλεκτρονικό λουκούμι με τηλεκαυτεθυνόμενη ζάχαρη).

Άρα βλέπω τι θέλω να τροφοδοτήσω, διαλέγω καλώδιο και μετά διαλέγω ασφάλεια για να προστατέψω το καλώδιο.

Το κάθε φορτίο συνήθως αναγράφει την ανάγκη του για ρεύμα σε Α (αμπέρ) είτε γράφει πόσα W (βατ) είναι. Aν γράφει τα Α κατευθείαν είμαστε οκ, αν γράφει W ένας απλός και μπακαλίστικος τύπος να υπολογίζουμε τα Watt είναι: I=P/V. Δηλαδή: Τα Αμπερ τα βρίσκουμε αν διαιρέσουμε τα Watt (P είναι η ισχύς και μετράται σε Watt) με τα Volt. Όπου βόλτ στα αυτοκίνητα βάζουμε 12 αλλά σε ένα εν λειτουργία εν ζωή δυναμό αυτοκινήτου είναι 14,4v (περίπου).

Πρακτικά:
Άρα (μπακαλίστικα) πήρα 2 λάμπες από 100watt η κάθε μια για τα νέα μου προβόλια. Πόσο ρεύμα τραβάνε? 100+100=200watt. I=P/V oπότε: Ι=200/12 = 16,7A. (Να πω εδώ ότι αν αντί για 12v έβαζα στον τύπο 14,4v τότε τα αμπέρ θα ήταν 13,9Α οπότε καλύτερα να υπολογίζετε με τα 12βολτ και να πηγαίνετε σε ενα νούμερο πιο “ασφαλες” σε ασφάλεια και.. καλώδιο βέβαια!

Ο τύπος είναι μπακαλίστικος γιατί κανονικά παίζει ρόλο η ειδική αντίσταση του αγωγού, η απόσταση, η θερμοκρασία, απώλειες και πολλά άλλα που στις αποστάσεις καπό-καμπίνα λίγο θα μας απασχολήσουν.

Άρα λοιπόν ξέρουμε τι θέλουμε να τροφοδοτήσουμε και πόσο ρεύμα τραβάει. Αφού βρήκαμε στο παράδειγμά μας ότι θα τραβάει 16,7Α εμείς θέλουμε να δούμε ποιός αγωγός είναι ικανός ΠΡΙΝ ΛΙΩΣΕΙ να μας τροφοδοτεί με αυτό το ρεύμα.

1.jpg
1.jpg (45.89 KiB) 10581 προβολές


Ένα καλώδιο 2,0mm μας κάνει. Τι είπαμε όμως? Οτι θα το ασφαλίσουμε με την ανάλογη ασφάλεια. Μια ασφάλεια 20Α είναι οκ εδώ.

Οπότε ένα κύκλωμα χωρίς ασφάλεια θα ήταν έτσι:

non fuse.jpg
non fuse.jpg (19.71 KiB) 10581 προβολές


Στο πρώτο τσαφ όμως θα έκανε.. ΓΟΥΦ! Η.. ασφάλεια πυρός που λέγαμε?

Οπότε με την ασφάλεια θα είναι κάπως έτσι:

fuse.jpg
fuse.jpg (20.76 KiB) 10581 προβολές


Μια ασφαλειοθήκη στεγανή μίας ασφάλειας είναι κάπως έτσι:

20160429_121541.jpg
20160429_121541.jpg (123.67 KiB) 10581 προβολές


Όλα έτοιμα? ΌΧΙ. Σε αυτό το κύκλωμα αυτό που συμβαίνει είναι πως το καλώδιο διατρέχεται σε όλο το μήκως του από το μεγάλο ρεύμα του φορτίου. Έτσι θα χρησιμοποιήσουμε το γνωστό ρελέ του οποίου η δουλειά είναι όταν ενεργοποιηθεί να τροφοδοτήσει εκείνο με ρέυμα ενώ εμείς από την καμπίνα μας το μόνο που θα έχουμε κάνει είναι να του δώσουμε ένα ΠΛΗΝ. (σασί).

Γιατί? Αν κοπεί το καλώδιο πχ κάπου ανάμεσα από μηχανοστάσιο και διακόπτη καμπίνας, δεν θα έχω βραχυκύκλωμα. Αν χαλάσει ο διακόπτης μέσα στην καμπίνα, το πολύ-πολύ να δίνει μόνιμα εντολή στο ρελέ. Και το πιό βασικό, δεν πηγαινοφέρνω καλώδια με ρεύμα στην καμπίνα!

Το ρελέ είναι ουσιαστικά ένας διακόπτης που ενεργοποιείται μέσω ρεύματος. Εμείς θα του δώσουμε μέσω μιας ασφαλειοθήκης ένα μόνιμο 12volt από μπαταρία ή διακοπτόμενο από το κλειδί και ο διακόπτης της καμπίνας μας απλά θα του δίνει το “σώμα” (σασί).
Πως?

relay schematic.jpg
relay schematic.jpg (28.48 KiB) 10581 προβολές


Αυτό είναι ένα σχεδιάγραμμα ενός κοινού ρελέ με 5 ακροδέκτες. Χωρίς να κάνουμε τίποτα, τα πόδια 30 και 87Α κάνουν κύκλωμα. Όταν τα πόδια 85 και 86 πάρουν + και – (στην αναγραφόμενη τάση του ρελέ) τότε αλλάζει η επαφή του ρελέ και πλέον το 30 κάνει επαφή με το 87. Το 87Α είναι πιά “στον αέρα” (δεν κάνει τίποτα).

Άρα εν ολίγης:
Το ρελέ θα το βάλουμε να πάρει ρεύμα από τη μπαταρία μέσω ασφαλειοθήκης. Η μια πλευρά της ασφαλειοθήκης στον πόλο, η άλλη στο πόδι 30 του ρελέ ΚΑΙ στο πόδι 86. Έτσι ασφαλίζω από βραχυκύκλωμα και το ίδιο το ρελέ αν πεθάνει αλλά και το φορτίο μου. Το πόδι 85 με καλώδιο το τραβάω μέχρι μέσα στην καμπίνα και το βάζω στον ένα ακροδέκτη του διακόπτη μου. Το άλλο άκρο του διακόπτη μου το βάζω με ένα στρογγυλό cos (φωτό) σε μιά βίδα κοντά στο διακόπτη που θα πιάνει σασί. (To νου σας, η βίδα να έχει επαφή με το σασί!, Μετρήστε με ένα πολύμετρο) Το 87 το πηγαίνω στο + του φορτίου μου (προβολάκια, cb, ηλεκτρονικό λουκούμι κτλ) ενώ το – του φορτίου μου το ρίχνω με ένα στρογγυλό cos στο σασί κοντά του.

fvto cos.jpg
fvto cos.jpg (84.23 KiB) 10581 προβολές


Σημαντικό: Του – από το φορτίο δεν του βάζω λεπτό καλώδιο, είναι εξίσου σημαντικό (αν όχι σημαντικότερο) με το + ! Οπότε ότι καλώδιο χρησιμοποιήσω για το + του φορτίου βάζω και για το -.


kiklwma.jpg
kiklwma.jpg (20.85 KiB) 10581 προβολές


Λειτουργία: Ανάβω διακόπτη: η γείωση από το ένα πόδι του διακόπτη περνάει στο άλλο, πάει στο 85 του ρελέ, αλλάζει επαφή το ρελέ, περνάει το ρεύμα μέσω της ασφαλειοθήκης και του ρελέ και πάει και ανάβει το φορτίο μου.

Στις συνδέσεις με τα cos και τα φυσάκια χρησιμοποιήστε θερμοσυστελλόμενο, είναι πιό όμορφο, πιό σωστό από μονωτική αφού δεν ξεφτίζει και ασφαλέστερο.

Υγ.: Αν το ηλεκτρονικό λουκούμι δεν ανάψει κάτι κάνατε λάθος..

Ένα site το οποίο υπολογίζει αυτόματα το τι καλώδιο χρειαζόμαστε είναι αυτό: http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html
Βάζουμε στις απώλειες (acceptable loss) ένα 3%, 12 βολτ από κάτω, το μήκος καλωδίου από την ασφάλεια μέχρι το φορτίο, πατάμε Calculate και μας εμφανίζει το καλώδιο.


ΜΕΓΙΣΤΕΣ εντάσεις σε Αμπέρ που μπορεί να αντέξει ένα καλώδιο ανάλογα με τη διατομή του όπως φαίνεται και εδώ: http://www.rowand.net/Shop/Tech/WireCapacityChart.htm
Προσοχή: Μιλάμε για τη ΜΕΓΙΣΤΗ ένταση πριν ΛΙΩΣΕΙ το καλώδιο και για μικρή διαδρομή. Αν πχ το καλώδιο είναι 1 ή 2 μέτρα. Όσο μεγαλώνει η απόσταση του καλωδίου τόσο πιό λίγα Αμπέρ θα αντέξει.

Στα 12βολτ:
0,5mm -> 5A
0,75mm -> 8A
1,0mm -> 10A
1,5mm -> 20A
2,0mm -> 40A
2,5mm -> 50A
4,0mm -> 60A


Οπότε σε μιά απόσταση 1, 2 μέτρα αν το φορτίο μας είναι 17Α όπως στο παράδειγμα, θα πάμε "μια κλίμακα" πάνω δηλαδή θα επιλέξουμε το καλώδιο 2,0mm το οποίο επειδή στα 40Α λιώνει επιλέγουμε μια ασφάλεια 20Α ή και 25Α (αφού το καλώδιο αντέχει μέχρι 40 -σε μικρή απόσταση- και το φορτίο μας είναι 17Α)

Το σημαντικό είναι να διαλέξουμε πιο χοντρό καλώδιο από κάποιο που η διατομή του οριακά αντέχει το ρεύμα μας και να το ασφαλίσουμε με μια ασφάλεια ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ από τη μέγιστη αντοχή του σε ρεύμα.

Ξανά: ΑΝ έχετε μεγάλες αποστάσεις καλωδίου δεν ισχύει το παραπάνω και καλύτερα να χρησιμοποιήσετε τον τύπο που έχει ανεβάσει και ο Πάνος εδώ:
http://vitaraclub.gr/viewtopic.php?f=32&t=12083#p240203

Ή να δείτε αυτό τον πίνακα: http://www.engineeringtoolbox.com/amps- ... d_730.html
ή αυτό: http://www.offroaders.com/tech/12-volt- ... e-amps.htm
Και να κάνετε μετατροπή τα AWG σε mm και τα πόδια σε cm.


Ένας πίνακας που μας βοηθάει να επιλέξουμε καλώδιο είναι και ο παρακάτω:
DC_wire_selection_chartlg.jpg
DC_wire_selection_chartlg.jpg (167.43 KiB) 10520 προβολές


Ή αυτός:
http://www.sunforceproducts.com/Support ... nTable.pdf

Η διατομή καλωδίου από AWG σε mm μπορεί να γίνει οπουδήποτε στο google όπως πχ εδώ: http://www.rapidtables.com/calc/wire/awg-to-mm.htm
Τελευταία επεξεργασία από xaro5 και Παρ Μάιος 06, 2016 1:21 pm, έχει επεξεργασθεί 10 φορά/ες συνολικά
To ένα να στρίβει, το άλλο να τραβάει..
Άβαταρ μέλους
xaro5
4x4 newbie member
4x4 newbie member
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τετ Απρ 06, 2016 1:45 pm
Τοποθεσία: Αθήνα
Λάστιχα: Kormoran
Suspension: Bilstein κίτρινα
cb: Όχι
Aka: Πολυτεχνίτης
Name: Κώστας

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό nick_89 » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:04 pm

Πολύ όμορφο και κατατοπιστικό άρθρο!!! Πολύ καλός!! :clap: :clap: :clap: :clap:

Προσωπικά με το ασχοληθώ με τα ηλεκτρικά σίγουρα κάτι θα βγάλει καπνό μέχρι να το διορθώσω :!: :lol: :lol: :lol: :lol:

ταξιδιάρα ψυχή..
Vitara Virus
Raptorian
Άβαταρ μέλους
nick_89
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 21798
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 01, 2009 6:26 pm
Τοποθεσία: Αθήνα GR
Λάστιχα: General Grabber AT
Διάσταση ελαστικών: 285/70/ R17
Suspension: Fox Racing
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: Scotsman
Name: Νίκος

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό xaro5 » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:07 pm

nick_89 έγραψε:Πολύ όμορφο και κατατοπιστικό άρθρο!!! Πολύ καλός!! :clap: :clap: :clap: :clap:

Προσωπικά με το ασχοληθώ με τα ηλεκτρικά σίγουρα κάτι θα βγάλει καπνό μέχρι να το διορθώσω :!: :lol: :lol: :lol: :lol:


:lol:

Είναι πολύ πιό εύκολο από όσο δείχνει.. ;-)
To ένα να στρίβει, το άλλο να τραβάει..
Άβαταρ μέλους
xaro5
4x4 newbie member
4x4 newbie member
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τετ Απρ 06, 2016 1:45 pm
Τοποθεσία: Αθήνα
Λάστιχα: Kormoran
Suspension: Bilstein κίτρινα
cb: Όχι
Aka: Πολυτεχνίτης
Name: Κώστας

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:12 pm

Ωραίος και εδώ :D

xaro5 έγραψε:Αφού βρήκαμε στο παράδειγμά μας ότι θα τραβάει 16,7Α εμείς θέλουμε να δούμε ποιός αγωγός είναι ικανός ΠΡΙΝ ΛΙΩΣΕΙ να μας τροφοδοτεί με αυτό το ρεύμα.

1.jpg


Ένα καλώδιο 1,5mm μας κάνει. Τι είπαμε όμως? Οτι θα το ασφαλίσουμε με την ανάλογη ασφάλεια. Μια ασφάλεια 20Α είναι οκ εδώ.

Πρέπει να ξαναδείς λίγο τα δεδομένα επιλογής των διατομών και των ασφαλειών :roll:

Αυτές οι τιμές που βάζεις είναι όντως πριν λιώσει ένα καλώδιο, στην ηλεκτρολογία όμως υπάρχουν πρότυπα που είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθουμε και είναι για την δική μας ασφάλεια ;-)
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30475
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό theo_ts » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:16 pm

Για άλλη μια φορά ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΣ :!: :!: :clap: :clap: :clap: :clap:


•Τα όρια της ζωή σου ειναι απλως επινοήσεις του εαυτού σου.
•Εξερεύνησε, Ονειρέψου, Ανακάλυψε.
•Ακολούθησε τον δρόμο σου ως την άκρη. Η αξία του δρόμου είναι να μην σταματήσεις.
Άβαταρ μέλους
theo_ts
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 16489
Εγγραφή: Παρ Απρ 02, 2010 4:03 pm
Τοποθεσία: Στη Γενέτειρα του Ευριπίδη
Λάστιχα: Mickey Thompson MTZ
Διάσταση ελαστικών: 35x12.5/17
Suspension: Air Suspension
cb: Ναι
Εργάτης: Ναι
Aka: Τεο
Name: ΘΟΔΩΡΗΣ

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό xaro5 » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:23 pm

panoshm έγραψε:Αυτές οι τιμές που βάζεις είναι όντως πριν λιώσει ένα καλώδιο, στην ηλεκτρολογία όμως υπάρχουν πρότυπα που είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθουμε και είναι για την δική μας ασφάλεια ;-)


Επειδή ότι πίνακας βρίσκω είναι 220 - 380v, αν έχεις κάποιον για 12βόλτ και μπορείς να βοηθήσεις.. Να κάνω και τις αλλαγές στο ποστ!
To ένα να στρίβει, το άλλο να τραβάει..
Άβαταρ μέλους
xaro5
4x4 newbie member
4x4 newbie member
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τετ Απρ 06, 2016 1:45 pm
Τοποθεσία: Αθήνα
Λάστιχα: Kormoran
Suspension: Bilstein κίτρινα
cb: Όχι
Aka: Πολυτεχνίτης
Name: Κώστας

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:27 pm

Αυτός ο πίνακας είναι το ονομαστικό ρεύμα χωρίς συντελεστές διόρθωσης και σύμφωνα με τον ΚΕΗΕ άρθρο 126 (και VDE 0298), ο οποίος δεν ισχύει στην Ελλάδα από τότε που βγήκε το ΕΛΟΤ HD384

Μιας και καταπιάνεσαι με αυτού του είδους τις εγκαταστάσεις, αν θες σου σκανάρω τους σωστούς πίνακες και συντελεστές διόρθωσης που ισχύουν αυτη την στιγμή και στα στέλνω με ένα mail ;-)

Edit: και ένα excel για συνεχές ρεύμα ;-)
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30475
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό giorgoslaou » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:28 pm

Σωστός. Εγώ απ' ότι είδα στο δικό μου (1.6 gv 1999) ο διακόπτης για τα προβολακια έχει 0.75 καλώδια και ελέγχει την τροφοδοσία του ρελε. Στο + από την μπαταρία υπάρχει ασφάλεια και πηγαίνει στις επαφές του ρελε όπως εξηγείς παραπάνω. Η μόνη διαφορά είναι στην τροφοδοσία του πηνίου του ρελε που γίνεται όπως είπα από 0.75 καλώδιο του διακόπτη για τα προβολακια. Έβαλα 1.5 καλώδιο από την μπαταρία για τα προβολακια (55w λάμπες το καθένα ) το οποίο ζεσταίνεται κάπως.
Άβαταρ μέλους
giorgoslaou
4x4 Xtreme member
4x4 Xtreme member
 
Δημοσιεύσεις: 255
Εγγραφή: Κυρ Ιούλ 27, 2014 12:57 am
Λάστιχα: continental205/70/15
Suspension: μπροστα+3 πισω +5
cb: Όχι
Aka: laou
Name: ΓΙΩΡΓΟΣ

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:30 pm

giorgoslaou έγραψε:Έβαλα 1.5 καλώδιο από την μπαταρία για τα προβολακια (55w λάμπες το καθένα ) το οποίο ζεσταίνεται κάπως.

Φίλοι μου, διαβάστε εδώ :!: viewtopic.php?f=32&t=27316&p=674097#p674097
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30475
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό xaro5 » Πέμ Μάιος 05, 2016 8:49 pm

Ωραίος με τις διατομές και ασφάλειες! Η μόνη μου διαφωνία είναι το να φέρεις το + στο διακόπτη (για τους λόγους που έγραψα παραπάνω) αφού είναι ασφαλέστερο με το - στο διακόπτη..

Επίσης να σε ρωτήσω, γιατί στο παράγειγμα πχ 1, ενώ το ρεύμα σου είναι 23Α περίπου βάζεις 30Α ασφάλεια και όχι 25άρα? Ωμικά φορτία είναι, δεν έχεις ρεύμα εκκίνησης.. :?: Όπως επίσης και η ασφάλεια του κυκλώματος του διακόπτη θα μπορούσε κάλλιστα στο παράδειγμά σου να είναι 2,5Α..
To ένα να στρίβει, το άλλο να τραβάει..
Άβαταρ μέλους
xaro5
4x4 newbie member
4x4 newbie member
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τετ Απρ 06, 2016 1:45 pm
Τοποθεσία: Αθήνα
Λάστιχα: Kormoran
Suspension: Bilstein κίτρινα
cb: Όχι
Aka: Πολυτεχνίτης
Name: Κώστας

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Μάιος 05, 2016 9:23 pm

xaro5 έγραψε:Η μόνη μου διαφωνία είναι το να φέρεις το + στο διακόπτη (για τους λόγους που έγραψα παραπάνω) αφού είναι ασφαλέστερο με το - στο διακόπτη..
Για να μην έχω μόνιμα το (+) επάνω στο πηνίο του ρελέ, άλλωστε η διαδρομή που ακολουθεί το καλώδιο είναι προστατευμένη (θεωρητικά πάντα...) με θερμοσυστελλόμενα κλπ και χρησιμοποιούμε για το πέρασμα τις τάπες πουθ δεν πληγώνουν το καλώδιο... Επίσης χρησιμοποιώ μόνο 1 ασφάλεια (την 10Α) και για τον χειρισμό του ρελέ, και για το λαμπάκι του διακόπτη... Αλλιώς αν έχεις δώσει το (+) στο χειρισμό του ρελέ, από κάπου μέσα από την μηχανή, χρειάζεσαι και εκεί ασφάλεια ;-)

xaro5 έγραψε:Επίσης να σε ρωτήσω, γιατί στο παράγειγμα πχ 1, ενώ το ρεύμα σου είναι 23Α περίπου βάζεις 30Α ασφάλεια και όχι 25άρα? Ωμικά φορτία είναι, δεν έχεις ρεύμα εκκίνησης.. :?:
Γιατί πάνω από 20Α θές 6mm² καλώδιο, ναι μεν αυτό θέλει 25Α ασφάλεια, αλλά κατά παραδοχή και μόνο (σε αυτή τη διατομή) επιλέγω 30Α ασφάλεια για να μην είναι αυτή σε μόνιμη λειτουργία κοντά στο ονομαστικό της ρεύμα (5χπροβόλια των 55W είναι αυτά και μπορεί να τα χρειάζεσαι στο βουνό να τα λειτουργείς για πολλές ώρες ;-) )

xaro5 έγραψε:Όπως επίσης και η ασφάλεια του κυκλώματος του διακόπτη θα μπορούσε κάλλιστα στο παράδειγμά σου να είναι 2,5Α..
Λόγω ότι επιλέγω διατομή 1,5mm²... Φυσικά και θα μπορούσε κάποιος να βάλει μικρότερη ασφάλεια ;-)

Δες και το mail σου, σου έχω στείλει κάτι ;-)

Edit: όταν θέλουμε να υπολογίσουμε τα καλώδια, πρέπει να σκεφτόμαστε και τι θέλουμε να πετύχουμε ανάλογα με το είδος του φορτίου που θέλουμε να εξυπηρετήσουμε... π.χ. τα φώτα επηρεάζονται πάρα πολύ από την πτώση τάσης (η οποία στο συνεχές ρεύμα-που έχει το αμάξι-είναι πάντα μεγαλύτερη από όσο φαντάζεται κάποιος "μπακαλίστικα"), άρα η επιλογή της καλωδίωσης είναι μια συνάρτηση και του ρεύματος που τραβάει το κύκλωμά μας, αλλά και της πτώσης τάσης που θα έχουμε, η οποία θέλουμε να είναι όσο γίνεται κοντά στο "0". Αυτό "παρασύρει" την διατομή, η διατομή την ασφάλεια, κοιτάμε και το ρεύμα της μόνιμης λειτουργίας και βγαίνει το αποτέλεσμα ;-)
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30475
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό xaro5 » Πέμ Μάιος 05, 2016 9:46 pm

Aν έχεις δώσει το (+) στο χειρισμό του ρελέ, βάζεις την ασφάλεια όπως έβαλα στο σχεδιάγραμμα παραπάνω. Απλά έτσι έχω 1 ασφάλεια για φορτίο και ρελέ μαζί αφού αν κάτι από τα 2 βραχυκυκλώσει, θα βγει όλο το κύκλωμα off (αυτό θέλω κιόλας..)

Σχετικά με την ασφάλιση του 6mm θα έβαζα ασφάλεια να είναι οριακά (αφού καλύτερα να καεί η ασφάλεια παρά το καλώδιο).

Το κατέβασα το mail και διορθώνω τις τιμές στο αρχικό μου ποστ!
To ένα να στρίβει, το άλλο να τραβάει..
Άβαταρ μέλους
xaro5
4x4 newbie member
4x4 newbie member
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τετ Απρ 06, 2016 1:45 pm
Τοποθεσία: Αθήνα
Λάστιχα: Kormoran
Suspension: Bilstein κίτρινα
cb: Όχι
Aka: Πολυτεχνίτης
Name: Κώστας

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Μάιος 05, 2016 9:50 pm

xaro5 έγραψε:Aν έχεις δώσει το (+) στο χειρισμό του ρελέ, βάζεις την ασφάλεια όπως έβαλα στο σχεδιάγραμμα παραπάνω. Απλά έτσι έχω 1 ασφάλεια για φορτίο και ρελέ μαζί αφού αν κάτι από τα 2 βραχυκυκλώσει, θα βγει όλο το κύκλωμα off (αυτό θέλω κιόλας..)
Χρησιμοποιείς λοιπόν την ίδια ασφάλεια με την οποία ασφαλίζεις το καλώδιο προς τα φώτα (π.χ. 25Α), σωστά? Αν ναι, το πηνίο ελέγχου του ρελέ, τα αντέχει αυτά τα Αμπέρ, ή θα καεί χωρίς να έχει καεί η 25άρα ασφάλεια?

xaro5 έγραψε:Το κατέβασα το mail και διορθώνω τις τιμές στο αρχικό μου ποστ!
Λάβε υπόψη σου τους συντελεστές διόρθωσης, στον χώρο του κινητήρα έχουμε μεγάλες θερμοκρασίες ;-) Μην βιαστείς, μελέτησέ το και κάντο με την ησυχία σου...
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30475
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό xaro5 » Πέμ Μάιος 05, 2016 10:06 pm

Εδώ έχεις δίκιο από την άποψη ότι σε μεγάλα φορτία όπως το δικό σου, το ρελέ θα πρέπει να είναι το αντίστοιχο για να ανταπεξέλθει αλλιώς θα θέλεις άλλη ασφάλεια στο 85 ή 86 και άλλη για πριν το 30.

Αυτό που έστειλες (το excel) δεν υπολογίζει την ασφάλεια σύμφωνα με τον αγωγό, μόνο με βιβλιογραφία..
To ένα να στρίβει, το άλλο να τραβάει..
Άβαταρ μέλους
xaro5
4x4 newbie member
4x4 newbie member
 
Δημοσιεύσεις: 29
Εγγραφή: Τετ Απρ 06, 2016 1:45 pm
Τοποθεσία: Αθήνα
Λάστιχα: Kormoran
Suspension: Bilstein κίτρινα
cb: Όχι
Aka: Πολυτεχνίτης
Name: Κώστας

Re: Τροφοδοσία φορτίου με χρήση ρελέ

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Μάιος 05, 2016 10:31 pm

xaro5 έγραψε:Αυτό που έστειλες (το excel) δεν υπολογίζει την ασφάλεια σύμφωνα με τον αγωγό, μόνο με βιβλιογραφία..

Ακριβώς, με το excel υπολογίζεις μόνο την πτώση τάσης που θα έχεις ;-)
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30475
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Επόμενο

Επιστροφή στο Tutorials/How to's

arahova Πέμ Απρ 18, 2024 10:04 am Καλημέρα σε όλους.
ΣΤΑΥΡΟΣ Πέμ Απρ 18, 2024 8:16 am Κυριακή 12-5-2024 τα 16α γενέθλια του VITARAclub στην
antonis1627 Πέμ Απρ 18, 2024 5:57 am Καλημέρα σας.
Διοματάρης Πέμ Απρ 18, 2024 3:36 am Καλημέρα όλη μέρα
arahova Τετ Απρ 17, 2024 10:35 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Απρ 17, 2024 6:16 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Απρ 16, 2024 10:16 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Απρ 16, 2024 6:31 am Καλημέρα σας.
Nikola Tenv Δευτ Απρ 15, 2024 7:21 pm Καλησπέρα ,καλή εβδομάδα
arahova Δευτ Απρ 15, 2024 10:55 am Καλημέρα σε όλους και καλή εβδομάδα.
antonis1627 Δευτ Απρ 15, 2024 6:08 am Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα.
john maxx Κυρ Απρ 14, 2024 11:30 pm Καλησπέρα
arahova Κυρ Απρ 14, 2024 11:48 am Καλημέρα σε όλους και καλή Κυριακή.
antonis1627 Κυρ Απρ 14, 2024 7:01 am Καλημέρα σας.
KonKalamata Σάβ Απρ 13, 2024 5:26 pm Καλησπέρα σε όλους και καλό μας Σαββατοκύριακο.
arahova Σάβ Απρ 13, 2024 9:49 am Καλημέρα σε όλους και καλό Σαββατοκύριακο.
Atlas Σάβ Απρ 13, 2024 8:51 am Καλημέρα παίδες!!!
antonis1627 Σάβ Απρ 13, 2024 8:08 am Καλημέρα σας και καλό Σαββατοκύριακο.
arahova Παρ Απρ 12, 2024 9:51 am Καλημέρα σε όλους και καλό Π/Σ//Κ.
antonis1627 Παρ Απρ 12, 2024 6:08 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Πέμ Απρ 11, 2024 10:57 am Τετάρτη 17-4-2024 πάμε για καφεδάκι στη
arahova Πέμ Απρ 11, 2024 9:53 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Πέμ Απρ 11, 2024 6:03 am Καλημέρα σας.
arahova Τετ Απρ 10, 2024 7:46 pm Καλησπέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Απρ 10, 2024 6:02 am Καλημέρα σας.
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες