8.1 ΓΕΝΙΚΑ
Η τοποθέτηση κλωβού ασφαλείας είναι υποχρεωτική.
Μπορεί να είναι:
(α) Είτε κατασκευασμένος σύμφωνα με τις προδιαγραφές των ακόλουθων άρθρων
(β) Είτε αναγνωρισμένος ή πιστοποιημένος από μία ΕΑΛ σύμφωνα με τους κανονισμούς αναγνώρισης για κλωβούς ασφαλείας. Ενα έγγραφο αναγνώρισης ή πιστοποιητικό, εγκεκριμένο από την ΕΑΛ και υπογεγραμμένο από κατάλληλους τεχνικούς, εκπροσώπους του κατασκευαστή, πρέπει να παρουσιάζεται στους τεχνικούς εφόρους του αγώνα
Κάθε νέος κλωβός ασφαλείας, αναγνωρισμένος από κάποια ΕΑΛ και πωλούμενος, μετά την 1/1/2003, πρέπει να φέρει ως στοιχείο ταυτοποίησης μια αναγνωριστική πλάκα κολλημένη από τον κατασκευαστή, η οποία δεν μπορεί ούτε να αντιγραφεί ούτε να μετακινηθεί (να είναι ενσωματωμένο ή χαραγμένο ή αυτοκαταστρεφόμενο αυτοκόλλητο). Η αναγνωριστική πλάκα πρέπει να φέρει το όνομα του κατασκευαστή, τον αριθμό του δελτίου αναγνώρισης ή του πιστοποιητικού της ΕΑΛ και το μοναδικό αριθμό σειράς του κατασκευαστή. Ενα πιστοποιητικό, το οποίο φέρει τους ίδιους αριθμούς, πρέπει να βρίσκεται στο αυτοκίνητο και να παρουσιάζεται στους τεχνικούς εφόρους του αγώνα.
(γ) Είτε αναγνωρισμένος από τη ΔΟΑ σύμφωνα με τους κανονισμούς αναγνώρισης για κλωβούς ασφαλείας. Πρέπει να περιλαμβάνεται σε μία επέκταση (VO) του δελτίου αναγνώρισης του οχήματος από τη ΔΟΑ. Η ταυτότητα του κατασκευαστή και ο αριθμός σειράς πρέπει να είναι εμφανή σε όλους τους κλωβούς, που αναγνωρίστηκαν και πωλήθηκαν μετά την 1/1/1997. Το δελτίο αναγνώρισης πρέπει να περιγράφει πως και που βρίσκεται αυτή η πληροφορία και οι αγοραστές πρέπει να λάβουν ένα αντίστοιχο αριθμημένο πιστοποιητικό.
Για τα ακόλουθα αυτοκίνητα, ο κλωβός ασφαλείας πρέπει οπωσδήποτε να είναι αναγνωρισμένος από τη ΔΟΑ: Super 1600, Super 2000, World Rally Car.
Οποιαδήποτε τροποποίηση σε αναγνωρισμένο ή πιστοποιημένο κλωβό ασφαλείας απαγορεύεται.
Ως “τροποποίηση” εννοείται οποιαδήποτε επέμβαση στον κλωβό, με μηχανική κατεργασία ή κόλλησης, η οποία επιφέρει μόνιμη αλλαγή του υλικού του κλωβού.
Οποιαδήποτε επέμβαση σε αναγνωρισμένο ή πιστοποιημένο κλωβό, λόγω ζημιάς από ατύχημα, πρέπει να γίνεται από τον κατασκευαστή του κλωβού ή με την έγκρισή του.
Οι σωληνώσεις δεν πρέπει να περιέχουν υγρά ή οποιοδήποτε άλλο υλικό.
Ο κλωβός δεν πρέπει να εμποδίζει υπερβολικά την είσοδο ή έξοδο του οδηγού και του συνοδηγού. Στοιχεία του κλωβού μπορούν να εισέρχονται στο θάλαμο των επιβατών περνώντας μέσα από το ταμπλό ή την ταπετσαρία ή μέσα από τα πίσω καθίσματα. Τα πίσω καθίσματα μπορούν να διπλωθούν.
8.2 ΟΡΙΣΜΟΙ
8.2.1 Κλωβός ασφαλείας
Κατασκευή από πολλαπλές σωλήνες, εγκατεστημένες στο θάλαμο επιβατών, και τοποθετημένες κοντά στο αμάξωμα, με σκοπό τη μείωση της παραμόρφωσης του απαξώματος (σασί) σε περίπτωση σύγκρουσης
8.2.2 Τοξύλιο
Σωληνωτό πλαίσιο, που σχηματίζει μια αψίδα με δύο σημεία στερέωσης
8.2.3 Κύριο τοξύλιο (σχέδιο 253-1)
Εγκάρσια και σχεδόν κατακόρυφη αψίδα, αποτελούμενη από μία μονοκόμματη σωλήνα και τοποθετημένη στο πλάτος του οχήματος, ακριβώς πίσω από τα εμπρός καθίσματα
Σχήμα 253-1
Σχήμα 253-2
Σχήμα 253-3
Σχήμα 253-34
8.2.4 Εμπρόσθιο τοξύλιο (σχέδιο 253-1)
Παρόμοιο με το κύριο τοξύλιο, αλλά ακολουθεί τις κολώνες και το πάνω μέρος του παρ-μπριζ
8.2.5 Πλευρικά τοξύλια (σχέδιο 253-2)
Σχεδόν διαμήκης και σχεδόν κατακόρυφη αψίδα, αποτελούμενη από μία μονοκόμματη σωλήνα, τοποθετημένη κατά μήκος της αριστερής ή της δεξιάς πλευράς του οχήματος, και της οποίας η μεν μπροστινή κολώνα ακολουθεί την κολώνα του παρ-μπριζ, η δε πίσω κολώνα είναι σχεδόν κατακόρυφα και βρίσκεται ακριβώς πίσω από τα εμπρός καθίσματα.
8.2.6 Πλευρικό ημι-τοξύλιο (σχέδιο 253-3)
Οπως το πλευρικό τοξύλιο αλλά χωρίς την πίσω κολώνα
8.2.7 Διαμήκες στοιχείο
Σωλήνα σχεδόν παράλληλη με τον διαμήκη άξονα του οχήματος, που ενώνει τα πάνω μέρη του κυρίου και του εμπρόσθιου τοξυλίου
8.2.8 Εγκάρσιο στοιχείο
Σωλήνα σχεδόν κάθετη στο διαμήκη άξονα του οχήματος, που ενώνει τα πάνω μέρη του πλευρικού τοξυλίου ή ημι-τοξυλίου
8.2.9 Διαγώνιο στοιχείο
Συνδετική σωλήνα μεταξύ:
Μίας από τις πάνω γωνίες του κύριου τοξυλίου, ή του ενός άκρου του πλευρικού τοξυλίου, αν υπάρχει, και του κατώτερου σημείο στήριξης στην απέναντι πλευρά του τοξυλίου
Ή
Το πάνω άκρο ενός στοιχείου αντιστήριξης και το κάτω σημείο στήριξης του άλλου στοιχείου αντιστήριξης
8.2.10 Αφαιρούμενο στοιχείο
Στοιχείο του κλωβού ασφαλείας, το οποίο μπορεί να αφαιρεθεί
8.2.11 Στοιχείο ενίσχυσης
Στοιχείο του κλωβού, το οποίο προστίθεται με σκοπό την αύξηση της αντοχής του
8.2.12 Πέδιλο στήριξης
Πλάκα κολλημένη στο ένα άκρο της σωλήνας ενός τοξυλίου, η οποία επιτρέπει το βίδωμα ή/και την κόλληση στο αμάξωμα/σασί, συνήθως πάνω σε μία πλάκα ενίσχυσης
8.2.13 Πλάκα ενίσχυσης
Μεταλλική πλάκα στερεωμένη στο αμάξωμα/σασί κάτω από ένα πέδιλο στήριξης, με σκοπό την καλύτερη κατανομή του φορτίου πάνω στο αμάξωμα/σασί
8.2.14 Σύνδεσμος
Ενίσχυση για μια καμπύλη ή ένωση, κατασκευασμένη από ένα λυγισμένο σε σχήμα “U” φύλλο μετάλλου (σχήμα 253-34), το πάχος του οποίου δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 1 mm. Τα άκρα της ενίσχυσης πρέπει να βρίσκονται από την κορυφή της γωνίας σε μία απόσταση μεταξύ 2 και 4 φορών τη διάμετρο της μεγαλύτερης από τις σωλήνες που ενώνονται.
8.3 ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
8.3.1 Βασική δομή
Η βασική δομή του κλωβού ασφαλείας πρέπει να γίνεται σύμφωνα με ένα από τα ακόλουθα σχήματα:
• Σχήμα 253-1: Ενα κύριο τοξύλιο + Ενα εμπρόσθιο τοξύλιο + Δυο διαμήκη στοιχεία + Δύο στοιχεία αντιστήριξης + Εξι πέδια στήριξης
• Σχήμα 253-2: Δύο πλευρικά τοξύλια + Δύο εγκάρσια στοιχεία + Δύο στοιχεία αντιστήριξης + Εξι πέδιλα στήριξης
• Σχήμα 253-3: Ενα κύριο τοξύλιο + Δύο πλευρικά ημι-τοξύλια + Ενα εγκάρσιο στοιχείο + Δύο στοιχεία αντιστήριξης + Εξι πέδιλα στήριξης
Το κατακόρυφο τμήμα του κύριου τοξυλίου πρέπει να είναι όσο το δυνατόν κοντύτερα στην εσωτερική καμπύλη του αμαξώματος.
Η μπροστινή κολώνα του εμπρόσθιου τοξυλίου ή ενός πλευρικού τοξυλίου πρέπει να ακολουθεί τις κολώνες του παρ-μπριζ, και να έχει μόνο μία καμπή με το χαμηλότερο κατακόρυφο μέρος της.
Για την κατασκευή του κλωβού ασφαλείας, οι συνδέσεις των εγκάρσιων στοιχείων με τα πλευρικά τοξύλια, οι συνδέσεις των διαμήκων στοιχείων με το κύριο και το εμπρόσθιο τοξύλιο, όπως και οι συνδέσεις των πλευρικών ημι-τοξυλίων με το κύριο τοξύλιο, πρέπει να βρίσκονται στο επίπεδο της οροφής.
Σε όλες τις περιπτώσεις, δεν πρέπει να υπάρχουν παραπάνω από 4 αφαιρούμενες συνδέσεις στο επίπεδο της οροφής
Τα στοιχεία αντιστήριξης πρέπει να συνδέονται κοντά στη γραμμή της οροφής και κοντά στις εξωτερικές καμπές του κύριου τοξυλίου, και στις δύο πλευρές του αυτοκινήτου, ενδεχομένως με χρήση αφαιρούμενων συνδέσεων.
Πρέπει να σχηματίζουν γωνία τουλάχιστον 30ο με την κατακόρυφο, να εκτείνονται προς τα πίσω και όσο το δυνατόν κοντύτερα στις πλαίνές εσωτερικές επιφάνειες του αμαξώματος.
8.3.2 Σχεδιασμός
Μετά το σχηματισμό της βασικής δομής, αυτή πρέπει να συμπληρωθεί με υποχρεωτικά στοιχεία και ενισχύσεις (βλ. άρθρο 253-8.3.2.1), στα οποία μπορούν να προστεθούν προαιρετικά στοιχεία και ενισχύσεις (βλ. άρθρο 253-8.3.2.2)
8.2.2.1 Υποχρεωτικά στοιχεία και ενισχύσεις
8.3.2.1.1 Διαγώνια στοιχεία
Αυτοκίνητα αναγνωρισμένα πριν την 1/1/2002:
Ο κλωβός πρέπει να έχει ένα από τα διαγώνια στοιχεία των σχημάτων 253-4, 253-5 ή 253-6. Η κατεύθυνση της διαγωνίου επιτρέπεται να αντιστραφεί. Στην περίπτωση του σχήματος 253-6, η απόσταση μεταξύ των δύο στηρίξεων στο αμάξωμα/σασί δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από 300 mm. Τα στοιχεία πρέπει να είναι ευθύγραμμα και μπορούν να είναι αφαιρούμενα.
Το πάνω μέρος του διαγώνιου στοιχείου πρέπει να συνδέεται με το κύριο τοξύλιο όχι μακρύτερα από 100 mm από τη σύνδεση του τελευταίου με το στοιχείο αντιστήριξης ή αντίστροφα το στοιχείο αντιστήριξης να συνδέεται όχι μακρύτερα από 100 mm από τη σύνδεση του κυρίου τοξυλίου με το διαγώνιο στοιχείο (βλ. σχήμα 253-52 για τη μέτρηση).
Η κάτω άκρη του διαγώνιου στοιχείου πρέπει να συνδέεται με το κύριο τοξύλιο ή με το στοιχείο αντιστήριξης όχι μακρύτερα από 100 mm από το πέδιλο στήριξης (εκτός της περίπτωσης του σχήματος 253-6).
Αυτοκίνητα αναγνωρισμένα μετά την 1/1/2002:
Ο κλωβός πρέπει να έχει δύο διαγώνια στοιχεία στο κύριο τοξύλιο, σύμφωνα με το σχήμα 253-7. Τα στοιχεία πρέπει να είναι ευθύγραμμα και μπορούν να είναι αφαιρούμενα.
Το κάτω άκρο του διαγώνιου στοιχείου πρέπει να συνδέεται με το κύριο τοξύλιο ή το στοιχείο αντιστήριξης όχι μακρύτερα από 100 mm από το πέδιλο στήριξης (βλ. σχήμα 253-52 για τη μέτρηση)
Το πάνω άκρο του διαγώνιου στοιχείου πρέπει να συνδέεται με το κύριο τοξύλιο όχι μακρύτερα από 100 mm από τη σύνδεση του τελευταίου με το στοιχείο αντιστήριξης, ή αντίστροφα το στοιχείο αντιστήριξης να συνδέεται όχι μακρύτερα από 100 mm από τη σύνδεση του κυρίου τοξυλίου με το διαγώνιο στοιχείο.
Σχήμα 253-4
Σχήμα 253-5
Σχήμα 253-6
Σχήμα 253-7
8.3.2.1.2 Στοιχεία θυρών
Ενα ή περισσότερα διαμήκη στοιχεία πρέπει να τοποθετηθούν σε κάθε πλευρά του οχήματος σύμφωνα με τα σχέδια 253-8, 253-9, 253-10 και 253-11 (για αυτοκίνητα αναγνωρισμένα μετά την 1/1/2007, σχέδια 253-9, 253-10 και 253-11).
Μπορούν να είναι αφαιρούμενα.
Η πλαϊνή προστασία πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ψηλότερα, αλλά το πάνω σημείο στήριξής της δεν μπορεί να είναι ψηλότερα από το μισό ύψος του ανοίγματος της θύρας, μετρούμενο από τη βάση του. Αν αυτά τα πάνω σημεία στήριξης βρίσκονται μπροστά ή πίσω από το άνοιγμα της θύρας, ο συγκεκριμένος περιορισμός ύψους ισχύει επίσης για την αντίστοιχη λογική τομή της σωλήνωσης και του ανοίγματος της θύρας.
Στην περίπτωση που τα στοιχεία σχηματίζουν “X” (σχήμα 253-9), συστήνεται τα κάτω σημεία στήριξης του “X” να συνδέονται απευθείας πάνω στο διαμήκες τμήμα του αμαξώματος/σασί και τουλάχιστον ένα μέρος του “X” να είναι μονοκόμματο.
Επιτρέπεται η σύνδεση των στοιχείων θυρών με τις ενισχύσεις των κολωνών του παρ-μπριζ (σχήμα 253-15)
Για αγώνες χωρίς συνοδηγό, επιτρέπεται η τοποθέτηση των στοιχείων θυρών μόνο στην πλευρά του οδηγού.
Σχήμα 253-8
Σχήμα 253-9
Σχήμα 253-10
Σχήμα 253-11
8.3.2.1.3 Ενισχύσεις οροφής
Μόνο αυτοκίνητα αναγνωρισμένα μετά την 1/1/2005:
Το πάνω μέρος του κλωβού ασφαλείας πρέπει να είναι σύμφωνο με ένα από τα σχήματα 253-12, 253-13 και 253-14.
Οι ενισχύσεις πρέπει να ακολουθούν την καμπύλη της οροφής
Για αγώνες χωρίς συνοδηγό, μόνο στην περίπτωση του σχήματος 253-12, μπορεί να τοποθετηθεί ένα μόνο διαγώνιο στοιχείο, αλλά η μπροστινή του σύνδεση πρέπει να είναι στην πλευρά του οδηγού.
Τα άκρα των ενισχύσεων πρέπει να είναι σε απόσταση μικρότερη από 100 mm από τις συνδέσεις μεταξύ τοξυλίων και στοιχείων (δεν ισχύει για την κορυφή του “V”, που σχηματίζεται από τις ενισχύσεις στα σχήματα 253-13 και 253-14).
Σχήμα 253-12
Σχήμα 253-13
Σχήμα 253-14
Σχήμα 253-15
8.3.2.1.4 Ενίσχυση κολώνας παρ-μπριζ
Μόνο αυτοκίνητα αναγνωρισμένα μετά την 1/1/2006:
Πρέπει να τοποθετείται σε κάθε πλευρά του εμπρόσθιου τοξυλίου αν η απόσταση “A” είναι μεγαλύτερη από 200 mm (σχήμα 253-15).
Μπορεί να είναι καμπύλη, με την προϋπόθεση πως από το πλάι φαίνεται ευθύγραμμη, και η γωνία της καμπύλης δεν είναι μεγαλύτερη από 20ο.
Το πάνω άκρο της πρέπει να είναι σε απόσταση μικρότερη από 100 mm από την ένωση μεταξύ του εμπρόσθιου/πλευρικού τοξυλίου και του διαμήκους/εγκάρσιου στοιχείου (βλ. σχήμα 253-52 για τη μέτρηση).
Το κάτω άκρο της πρέπει να είναι σε απόσταση μικρότερη από 100 mm από το εμπρόσθιο πέδιλο στήριξης ή το εμπρόσθιο διαμήκες τοξύλιο.
8.3.2.1.5 Ενισχύσεις καμπών και συνδέσεων
Οι συνδέσεις μεταξύ:
• Των διαγώνιων στοιχείων του κυρίου τοξυλίου
• Των ενισχύσεων της οροφής (σχήμα 253-12 και μόνο για αυτοκίνητα αναγνωρισμένα μετά την 1/1/2007)
• Των στοιχείων θυρών (σχήμα 253-9)
• Των στοιχείων θυρών και της ενίσχυσης της κολώνας παρ-μπριζ (σχήμα 253-15)
πρέπει να ενισχύονται με τουλάχιστον 2 συνδέσμους όπως περιγράφονται στο άρθρο 253-8.2.14.
Αν τα στοιχεία θυρών και η ενίσχυση της κολώνας παρ-μπριζ δεν βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο, η ενίσχυση μπορεί να γίνει με ένα επεξεργασμένο φύλλο μετάλλου, που να συμφωνεί σε διαστάσεις με ό,τι αναφέρεται στο άρθρο 253-8.2.14.
8.3.2.2 Προαιρετικά στοιχεία και ενισχύσεις
Εκτός από αν αναφέρεται διαφορετικά στο άρθρο 253-8.3.2.1, στοιχεία και ενισχύσεις, που φαίνονται στα σχήματα 253-12 ως 253-21 και 253-23 ως 253-33, είναι προαιρετικά και μπορούν να τοποθετηθούν κατά βούληση από τον κατασκευαστή.
Πρέπει είτε να είναι κολλητά είτε με αφαιρούμενους συνδέσμους.
Ολα αυτά τα στοιχεία και ενισχύσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνα τους ή σε συνδυασμό μεταξύ τους.
Σχήμα 253-16
Σχήμα 253-17
Σχήμα 253-18
Σχήμα 253-19
Σχήμα 253-20
Σχήμα 253-21
Σχήμα 253-22
Σχήμα 253-23
Σχήμα 253-24
Σχήμα 253-23
Σχήμα 253-26
Σχήμα 253-27
Σχήμα 253-28
Σχήμα 253-29
Σχήμα 253-30
Σχήμα 253-31
Σχήμα 253-32
Σχήμα 253-33
8.3.2.2.1 Ενισχύσεις οροφής (σχήματα 253-12 ως 253-14)
Προαιρετικές μόνο για αυτοκίνητα αναγνωρισμένα πριν την 1/1/2005.
Για αγώνες χωρίς συνοδηγό, μόνο στην περίπτωση του σχήματος 253-12, μπορεί να τοποθετηθεί ένα μόνο διαγώνιο στοιχείο, αλλά η μπροστινή του σύνδεση πρέπει να είναι στην πλευρά του οδηγού.
8.3.2.2.2 Ενίσχυση κολώνας παρ-μπριζ (σχήμα 253-15)
Προαιρετική μόνο για αυτοκίνητα αναγνωρισμένα πριν την 1/1/2006.
Μπορεί να είναι καμπύλη, με την προϋπόθεση πως από το πλάι φαίνεται ευθύγραμμη, και η γωνία της καμπύλης δεν είναι μεγαλύτερη από 20ο.
8.3.2.2.3 Διαγώνιοι στοιχείων αντιστήριξης (σχήμα 253-21)
Η τοποθέτηση του σχήματος 253-21 μπορεί να αντικατασταθεί με αυτή του σχήματος 253-22 αν χρησιμοποιηθεί ενίσχυση οροφής σύμφωνα με το σχήμα 253-14
8.3.2.2.4 Σημεία στήριξης της εμπρόσθιας ανάρτησης (σχήμα 253-25)
Οι επεκτάσεις πρέπει να συνδέονται με τα πάνω σημεία στήριξης της μπροστινής ανάρτησης
8.3.2.2.5 Εγκάρσια στοιχεία (σχήματα 253-26 ως 253-30)
Εγκάρσια στοιχεία τοποθετημένα στο κύριο τοξύλιο ή μεταξύ των στοιχείων αντιστήριξης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στήριξη ζωνών ασφαλείας σύμφωνα με το άρθρο 253-6.2.
Για τα στοιχεία των σχημάτων 253-26 και 253-27, η γωνία μεταξύ του κεντρικού σκέλους και της κατακορύφου πρέπει να είναι τουλάχιστον 30ο.
Το εγκάρσιο στοιχείο, που τοποθετείται στο εμπρόσθιο τοξύλιο, δεν πρέπει να καταλαμβάνει χώρο των επιβαινόντων. Μπορεί να τοποθετηθεί όσο το δυνατόν ψηλότερα, αλλά η κάτω πλευρά του δεν πρέπει να είναι ψηλότερα από το ψηλότερο σημείο του ταμπλό.
Για αυτοκίνητα αναγνωρισμένα από την 1/1/2007: δεν πρέπει να τοποθετείται κάτω από την κολώνα του τιμονιού.
8.3.2.2.6 Ενισχύσεις καμπών και συνδέσεων (σχήματα 253-31 ως 253-34)
Οι ενισχύσεις πρέπει να γίνονται με σωλήνες ή με καμπύλα φύλλα μετάλλου με σχήμα “U” σύμφωνα με το άρθρο 253-8.2.14.
Το πάχος των εξαρτημάτων, που σχηματίζουν μια ενίσχυση, δεν πρέπει να είναι μικρότερο από 1 mm.
Τα άκρα των σωληνωτών ενισχύσεων δεν πρέπει να βρίσκονται στηριγμένα μακρύτερα από το ήμισυ του μήκους του στοιχείου στο οποίο είναι κολημένα, εκτός από αυτά στην ένωση του εμπρόσθιου τοξυλίου, τα οποία μπορούν να συμμετέχουν στη σύνδεση του στοιχείου της θύρας με το εμπρόσθιο τοξύλιο.
8.3.2.3 Ελάχιστες απαιτήσεις για τη μορφή του κλωβού ασφαλείας
Οι ελάχιστες απαιτήσεις για τη μορφή του κλωβού ασφαλείας είναι οι ακόλουθες:
Αναγνώριση αυτοκινήτου Με συνοδηγό Χωρίς συνοδηγό
Μεταξύ 1/1/2002 και 31/12/2004 Σχήμα 253-35A Σχήμα 253-36A ή συμμετρικό
Μεταξύ 1/1/2005 και 31/12/2005 Σχήμα 253-35B Σχήμα 253-36B ή συμμετρικό
Μετά την 1/1/2006 Σχήμα 253-35C Σχήμα 253-36C ή συμμετρικό
Τα στοιχεία θυρών και οι ενισχύσεις οροφής ανάλογα με όσα αναφέρονται στα άρθρα 253-8.3.2.1.2 και 253-8.3.2.1.3
Σχήμα 253-35A
Σχήμα 253-35B
Σχήμα 253-35C
Σχήμα 253-36Α
Σχήμα 253-36B
Σχήμα 253-36C
8.3.2.4 Αφαιρούμενα στοιχεία
Σε περίπτωση, που χρησιμοποιηθούν αφαιρούμενα στοιχεία για την κατασκευή ενός κλωβού ασφαλείας, οι αφαιρούμενοι σύνδεσμοι που θα χρησιμοποιηθούν πρέπει να είναι κάποιοι από τους εγκεκριμένους από τη ΔΟΑ (σχήματα 253-37 ως 253-47).
Δεν πρέπει να κολλούνται μετά τη συναρμολόγησή τους.
Οι βίδες και τα μπουλόνια πρέπει να έχουν ελάχιστη ποιότητα 8.8 (πρότυπο ISO)
Αφαιρούμενοι σύνδεσμοι σύμφωνοι με τα σχέδια 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 και 253-47 πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη σύνδεση προαιρετικών στοιχείων και ενισχύσεων, όπως περιγράφονται στο άρθρο 253-8.3.2.2, και απαγορεύονται για τη σύνδεση των πάνω τμημάτων του κύριου τοξυλίου, του εμπρόσθιου τοξυλίου, των πλευρικών τοξυλίων και των πλευρικών ημιτοξυλίων.
Σχήμα 253-37 Σχήμα 253-38
Σχήμα 253-39 Σχήμα 253-40
Σχήμα 253-41 Σχήμα 253-42
Σχήμα 253-43 Σχήμα 253-44
Σχήμα 253-45 Σχήμα 253-46
Σχήμα 253-47
8.3.2.5 Επιπλέον περιορισμοί
Ολόκληρος ο κλωβός ασφαλείας πρέπει να περιέχεται κατά μήκος μεταξύ των σημείων στήριξης της εμπρός και πίσω ανάρτησης, που φέρουν το κατακόρυφο φορτίο (ελατήρια και αμορτισέρ). Επιτρέπονται επιπλέον ενισχύσεις, που υπερβαίνουν αυτά τα όρια, μεταξύ του κλωβού ασφαλείας και των σημείων στήριξης της εμπρός ή της πίσω αντιστρεπτικής δοκού πάνω στο αμάξωμα/σασί. Καθένα από αυτά τα τα σημεία μπορεί να συνδέεται με τον κλωβό ασφαλείας με μία σωλήνα με διαστάσεις 30 x 1.5 mm.
Για αυτοκίνητα αναγνωρισμένα από την 1/1/2002:
Τυχόν ενισχύσεις καμπών και συνδέσεων των πάνω γωνιών του εμπρόσθιου κλωβού ασφαλείας πρέπει να φαίνονται (από μπροστά) μόνο μέσα από την περιοχή του παρ-μπριζ, που περιγράφεται στο σχήμα 253-48.
Για όλους τους κλωβούς ασφαλείας για αυτοκίνητα “Super Production” και “Super 2000” αναγνωρισμένα μετά την 1/1/2000, καθώς και για όλα τα αυτοκίνητα ράλι, αναγνωρισμένα μετά την 1/1/2001:
Η ύπαρξη ενισχύσεων του κλωβού ασφαλείας στο άνοιγμα της θύρας πρέπει να είναι σύμφωνη με τα ακόλουθα κριτήρια:
• Η διάσταση Α πρέπει να είναι κατ΄ελάχιστο 300 mm
• Η διάσταση Β πρέπει να είναι κατά μέγιστο 250 mm
• Η διάσταση C πρέπει να είναι κατά μέγιστο 300 mm
• Η διάσταση D (μετρούμενη από την πάνω γωνία του παρ-μπριζ, χωρίς την τσιμούχα) πρέπει να είναι κατά μέγιστο 100 mm
• Η διάσταση E δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη από το μισό ύψος του ανοίγματος της θύρας Η
Σχήμα 253-48
Σχήμα 253-49
8.3.2.6 Στήριξη του κλωβού ασφαλείας στο αμάξωμα
Τα ελάχιστα σημεία στήριξης είναι:
• Ενα για κάθε σκέλος του εμπρόσθιου τοξυλίου
• Ενα για κάθε σκέλος των πλευρικών τοξυλίων ή ημι-τοξυλίων
• Ενα για κάθε σκέλος του κύριου τοξυλίου
• Ενα για κάθε στοιχείο αντιστήριξης
Για να επιτευχθεί η βέλτιστη στήριξη στο αμάξωμα, η αρχική εσωτερική ταπετσαρία μπορεί να τροποποιηθεί γύρω από τον κλωβό ασφαλείας και τα σημεία στήριξής του, κόβοντας ή μετακινώντας τη. Ωστόσο, αυτή η τροποποίηση δε σημαίνει πως επιτρέπεται η αφαίρεση ολόκληρων τμημάτων του εσωτερικού διάκοσμου.
Οπου χρειάζεται για την τοποθέτηση του κλωβού ασφαλείας, επιτρέπεται η μετακίνηση της ασφαλειοθήκης.
Σημεία στήριξης των κύριων, εμπρόσθιων και πλευρικών τοξυλίων και των πλευρικών ημι-τοξυλίων:
Κάθε σημείο στήριξης πρέπει να περιλαμβάνει μια πλάκα ενίσχυσης πάχους τουλάχιστον 3 mm.
Κάθε πέδιλο στήριξης πρέπει να συνδέεται με τουλάχιστον τρεις βίδες σε μία πλάκα ενίσχυσης πάχους τουλάχιστον 3 mm και επιφάνειας τουλάχιστον 120 cm2 κολλημένη στο αμάξωμα.
Για αυτοκίνητα αναγνωρισμένα από 1/1/2007, πρέπει να υπάρχει πλήρης επαφή μεταξύ της πλάκας ενίσχυσης και του αμαξώματος για όλη την επιφάνεια των 120 cm2.
Παραδείγματα σύμφωνα με τα σχήματα 253-50 ως 253-56.
Για τα σχήματα 253-50 και 253-52, η πλάκα ενίσχυσης δε χρειάζεται απαραίτητα να είναι κολλημένη στο αμάξωμα.
Οι βίδες στερέωσης πρέπει να είναι ελάχιστης διαμέτρου Μ8 και ελάχιστης ποιότητας 8.8 (πρότυπο ISO).
Τα παξιμάδια πρέπει να είναι αυτασφαλιζόμενα ή να περιλαμβάνουν ροδέλες ασφαλείας.
Σχήμα 253-50 Σχήμα 253-51
Σχήμα 253-52 Σχήμα 253-53
Σχήμα 253-54 Σχήμα 253-55
Σχήμα 253-56 Σχήμα 253-57
Σχήμα 253-58
Σημεία στήριξης των στοιχείων αντιστήριξης:
Κάθε στοιχείο αντιστήριξης πρέπει να στερεώνεται με δύο κατ΄ελάχιστο βίδες Μ8 (2008) με πέδιλα στήριξης τουλάχιστον 60 cm2 (σχήμα 253-57) ή με μία περαστή βίδα με στηρίξεις αριστερά – δεξιά (σχήμα 253-5, με την προϋπόθεση, πως είναι επαρκούς διατομής και αντοχής και πως μέσα στο στοιχείο αντιστήριξης έχει κολληθεί κατάλληλη κυλινδρική ενίσχυση.
Αυτές είναι οι ελάχιστες απαιτήσεις. Επιπλέον, μπορούν να χρησιμοποιηθούν περισσότερες βίδες, τα πέδιλα στήριξης μπορούν να κολληθούν στις πλάκες ενίσχυσης ή ο κλωβός ασφαλείας (όπως ορίστηκε στο άρθρο 253-8.3.1) μπορεί να συγκολληθεί στο αμάξωμα/σασί.
Ειδική περίπτωση: Για αμαξώματα/σασί όχι από χάλυβα, απαγορεύεται οποιαδήποτε συγκόλληση μεταξύ κλωβού ασφαλείας και αμαξώματος/σασί, εκτός από την κόλληση της πλάκας ενίσχυσης στο αμάξωμα/σασί.
8.3.3 Προδιαγραφές υλικών
Μόνο σωλήνες με κυκλική διατομή επιτρέπονται. Οι προδιαγραφές των σωλήνων είναι:
Υλικό Ελάχιστη αντοχή σε εφελκυσμό Ελάχιστες διαστάσεις (mm) Χρήση
Ανθρακούχος αμιγής (όχι σε κράμα) χάλυβας χωρίς ραφή (βλ. παρακάτω), καμπυλωμένος εν ψυχρώ, μέγιστης περιεκτικότητας σε άνθρακα 0.3%
350 N/mm2 45 x 2.5
(1.75’’ x 0.095’’)
ή
50 (2.0’’) x 2.0
(2.0’’ x 0.083’’) Κύριο τοξύλιο
Πλευρικά τοξύλια, ανάλογα με την κατασκευή
38 x 2.5
(1.5’’ x 0.095’’)
ή
40 (1.6’’) x 2.0
(1.6’’ x 0.083’’) Πλευρικό ημιτοξύλιο και άλλα τμήματα του κλωβού ασφάλειας (εκτός ή και εάν αναφέρεται στα ανωτέρω άρθρα)
Σημείωση: Για αμιγή χάλυβα, η μέγιστη περιεκτικότητα σε πρόσθετα είναι 1.7% για μαγγάνιο και 0.6% για άλλα υλικά.
Κατά την επιλογή του χάλυβα, πρέπει να προσεχθεί να υπάρχουν καλές ιδιότητες επιμήκυνσης και επαρκής ικανότητα συγκολλήσεως.
Η σωλήνα πρέπει να κάμπτεται με διαδικασία εν ψυχρώ και η ακτίνα καμπυλότητας πρέπει να είναι τουλάχιστον 3 φορές τη διάμετρο της σωλήνας.
Αν η σωλήνα αποκτά σχήμα οβάλ κατά την κάμψη της, ο λόγος της μικρής προς τη μεγάλη διάμετρο πρέπει να είναι τουλάχιστον 0.9.
Η επιφάνεια στο σημείο των καμπών πρέπει να είναι ομαλή και ομοιογενής, χωρίς ρυτίδες ή σκασίματα.
8.3.4 Οδηγίες συγκολλήσεως
Οι συγκολλήσεις πρέπει να γίνονται σε όλη την περίμετρο της σωλήνας.
Ολες οι συγκολλήσεις πρέπει να είναι της υψηλότερης δυνατής ποιότητας, σε όλο το βάθος και κατά προτίμηση χρησιμοποιώντας προστασία με ατμόσφαιρα αερίου (“αργκόν”) για το βολταϊκό τόξο.
Παρότι η καλή εξωτερική όψη μιας συγκόλλησης δεν εγγυάται αναγκαστικά την ποιότητά της, μια κακή όψη δε είναι ποτέ σημάδι καλής εργασίας.
Σε περίπτωση χρήσης χάλυβα, που έχει υποστεί πρότερη θερμική επεξεργασία, πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή (ειδικά ηλεκτρόδια, προστασία με ατμόσφαιρα αερίου)
8.3.5 Προστατευτική επικάλυψη
Στα σημεία, στα οποία τα σώματα των επιβατών έρχονται σε επαφή με τον κλωβό ασφαλείας, πρέπει να υπάρχει προστατευτική επικάλυψη με αντιφλεκτικό υλικό.
Στα σημεία, στα οποία τα κράνη των επιβατών έρχονται σε επαφή με τον κλωβό ασφαλείας, η προστατευτική επικάλυψη πρέπει να είναι σύμφωνη με το πρότυπο 8857-2001 Τύπου Α της ΔΟΑ (βλ. σχετική τεχνική λίστα).
Εφαρμογή