Το παρακάτω είναι δανεισμένο από το Renaultcarclub που το ανέβασε το μέλος clionapster.
βρηκα αυτο το σχετικο αρθρο και το αναδημοσιευω!θεωρω οτι για τους περισσοτερους ειναι μια καλη λυση αν δεν θελετε να μπειτε σε διαδικασιες xenon φωτων και να τη βγαλετε "καθαρη" ευκολα και φτηνα!
Αρκετή συζήτηση γίνεται για τα φώτα Xenon (HID) καθώς και για τις λάμπες αλογόνου με μεγαλύτερη φωτεινότητα (πχ +50%, +80%, +90% από τις απλές λάμπες πάντα στα 60 ή 55 watt) καθώς και για τις λάμπες με περισσότερα watt από τις κανονικές (90-100Watt).
Ξεκινώντας να αποφασίσουμε ποια είναι η σωστότερη λύση για καλύτερο φωτισμό για το παλιοτερης τεχνολογίας όχημα και πριν επιλέξουμε οποιαδήποτε μετατροπή σε xenon ή άλλου τύπου λάμπες, θα πρέπει πρώτα να μάθουμε αν παίρνουμε τον μέγιστο φωτισμό που μπορούμε από την υπάρχουσα εργοστασιακή εγκατάσταση του αυτοκινήτου.
Η καλωδίωση των φώτων στα περισσότερα αυτοκίνητα ξεκινάει την διαδρομή της
· από την μπαταρία,
· έρχεται μέσα στο αυτοκίνητο στην ασφαλειοθήκη κάτω από το ταμπλό,
· πολλές φορές ανεβαίνει μέχρι τον διακόπτη των φώτων ή στην καλύτερη περίπτωση χρησιμοποιεί κάποιο ρελέ στην ασφαλειοθήκη και
· φεύγει ξανά έξω προς τα δύο φανάρια.
Αυτή η διαδρομή των περίπου 2-3 μέτρων σε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα που τραβάει πολλά αμπέρ στην χαμηλή τάση των 12-14 volt και που συνήθως έχει οριακά λεπτα καλώδια για οικονομία, δημιουργεί πτώση τάσης στην λάμπα στο φανάρι από την αντίσταση και θέρμανση των καλωδίων. Στο αυτοκίνητο που έγινε το τεστ (golf II του 1985) και πάντα με την μηχανή αναμμένη, τα νούμερα ήταν τα εξής:
Ο εναλλακτήρας (το δυναμό) προμηθεύει την μπαταρία με ρεύμα, το οποίο μετά από λίγο σταθεροποιείται περίπου στα 14 volt. Ανάβοντας τα φώτα , η τάση πέφτει στα 13.2 Volt στην μπαταρία και μετά από την παραπάνω διαδρομή φτάνει στα φανάρια με 10.6 Volt, μειωμένη κατά περίπου 2.5 ολόκληρα Volt !! (Σε άλλα αυτοκίνητα μεταγενεστερης περιόδου που μετρήθηκαν η πτώση ήταν από 0,3 Volt έως 1,2 volt).
Αυτό έχει μεγάλη επίπτωση στην φωτεινότητα των λαμπτήρων και κατά συνέπεια στην απόδοσή τους στον δρόμο. Τα φώτα δείχνουν πεσμένα και κίτρινα και όποιο λαμπτήρα και να επιλέξουμε δεν βλέπουμε μεγάλη διαφορά. Είναι δε, πολύ πιο ουσιαστικό να αποκτήσουμε την σωστή τάση στους λαμπτήρες (και άρα καλύτερη φωτεινότητα) από το απλά να τους αντικαταστήσουμε με κάποιους άλλους με μεγαλύτερη απόδοση.
Η λύση, που δεν είναι νέα και την γνωρίζουν όλοι οι ηλεκτρολόγοι αυτοκινήτου, είναι αυτό που ονομάζουμε καταχρηστικά 'ενισχυτής φώτων' (στην ουσία είναι δύο ρελέ), που παρακάμπτει το εργοστασιακό κύκλωμα και προμηθεύει τους λαμπτήρες με "καθαρό" ρεύμα κατευθείαν από την μπαταρία. Το παλιό κύκλωμα χρησιμοποιείται μόνο για να δώσει το "σήμα" ότι άναψαν τα φώτα διασταυρώσεως ή/και πορείας.
Δείτε επίσης το video (Από Youtube) με και χωρίς 'ενισχυτή' φώτων¨:
http://www.youtube.com/watch?v=-pEsIflzWr8 Η διαφορά στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι κάτι παραπάνω από προφανής, είναι εντυπωσιακή. Το κίτρινο πεσμένο φως άλλαξε σε πιο λευκό και ζωντανό, οι προβολείς φέγγουν πιο μακριά και γεμίζουν τον ορίζοντα. Η μετατροπή αυτή είναι σίγουρα το πρώτο βήμα που θα πρέπει να κάνει κανείς πριν αλλάξει τους λαμπτήρες του για κάποιους υψηλότερης απόδοσης.
Υπέρ: Αν το αυτοκίνητο όντως έχει πτώση τάσης στα φώτα, θα δούμε σημαντική διαφορά στην φωτεινότητα και της μεσαίας και της μεγάλης σκάλας. Το πιθανότερο να είμαστε τόσο ευχαριστημένοι που μια μετατροπή σε xenon να μοιάζει χωρίς νόημα.
Σε παλιότερο αυτοκίνητο (πχ πρίν του 2000) με αρκετό χώρο στη μηχανή και χωρίς αισθητήρες ανίχνευσης καμένης λάμπας, είναι μια εύκολη και σύντομη διαδικασία.
Κατά: Σε πολλά καινούργια μοντέλα που έχουν αισθητήρα για ανίχνευση καμένης λάμπας, θα μας ανάψει ένδειξη στο ταμπλό που πρέπει να την σβήσουμε στην αντιπροσωπεία.
Ο χώρος στην μηχανή στα καινούργια μοντέλα μπορεί να μην βοηθάει στο να τοποθετηθεί κάπου η μονάδα. Βέβαια, παρόμοιο (εις διπλούν) πρόβλημα θα είχαμε αν τοποθετούσαμε τα ballast των λαμπών xenon.
Εγείρονται θέματα με την εγγύηση του αυτοκινήτου, παρόλο που εμείς αποφορτίζουμε το ηλεκτρικό κύκλωμα διαλέγοντας άλλη διαδρομή για μια ενεργοβόρα συσκευή (φώτα) αντί να του δημιουργούμε επιπλέον πρόβλημα (πχ εγκατάσταση επιπλέον αξεσουάρ). Κανείς δεν μας εγγυάται ότι σε κάποιο μετέπειτα (άσχετο) ηλεκτρικό πρόβλημα, ο αντιπρόσωπος δεν θα θελήσει να την "σκαπουλάρει" πατώντας στην παρέμβαση μας…
Πως θα ανακαλύψουμε αν το αυτοκίνητο μας χρειάζεται 'ενισχυτή φώτων' :
Αν έχουμε βολτόμετρο, μετράμε (με την μηχανή αναμμένη και τα φώτα ανοιχτά) την τάση στην μπαταρία και την τάση στον λαμπτήρα, χωρίς να τον αποσυνδέσουμε (στην λάμπα H4 τα φώτα διασταύρωσης είναι στην μεσαία επαφή από τις τρεις). Αν δούμε μεγάλη διαφορά πάνω από 0.5-0.7 volt, τότε αξίζει τον κόπο να ασχοληθούμε.
Αν θέλουμε, για να έχουμε άμεσο αποτέλεσμα για το πώς θα φαίνονται τα φώτα όταν τελειώσουμε, με ένα κομμάτι καλώδιο δίνουμε ρεύμα από την μπαταρία στην πίσω μεριά του λαμπτήρα (εκεί που ακουμπήσαμε για να πάρουμε την ένδειξη) και παρατηρούμε την αλλαγή στην φωτεινότητα. Προσοχή μην ακουμπήσουμε την γείωση ή τίποτα άλλο εκεί κοντά, θα κάνει σπινθήρα και αν δεν κάψουμε τίποτα, τουλάχιστον θα τρομάξουμε!
Κάποια αυτοκίνητα έχουν προβλέψει για το παραπάνω πρόβλημα με το μήκος των καλωδίων, βάζοντας την ασφαλειοθήκη και τα ρελέ στον χώρο του κινητήρα κοντά στην μπαταρία, για να αποφύγουν άσκοπες διαδρομές χοντρών καλωδίων και την πτώση τάσης. Πχ. η BMW σειρά 5 της δεκαετίας του 80 είχε την παραπάνω λύση. Όμως, το πρόβλημα του χώρου αλλά και των υψηλών θερμοκρασιών στον χώρο του κινητήρα μεταφέρει τις ασφάλειες κάτω από το ταμπλό.
Εγκατάσταση:
συνδεσμολογία είναι η εξής:
· 'S' γείωση (λεπτό καλώδιο)
· 'Β' ρεύμα από μπαταρία (πολύ χοντρό καλώδιο ή 2 χοντρά μαζί)
· 'S1','S2', σήμα από την παλιά καλωδίωση (φώτα διασταύρωσης και πορείας) (λεπτό καλώδιο)
· 'L1','L2', Ρεύμα προς τα δύο φανάρια (φώτα διασταύρωσης και πορείας) (χοντρό καλώδιο)
Το 'ζωντανό' ρεύμα έρχεται από την μπαταρία στο 'Β', το σήμα από την παλιά καλωδίωση στα S1 και S2 ενεργοποιεί τα δύο εσωτερικά ρελέ που μας δίνουν το ρεύμα της μπαταρίας στις επαφές L1 και L2 προς τα φανάρια. Αυτό είναι όλο!
Θα μπορούσαμε να βάζαμε και 2 ξεχωριστά ρελέ εμπορίου, απλά ο 'ενισχυτής' έχει λιγότερο μπλέξιμο γιατί όλες οι ενώσεις είναι ήδη εσωτερικά διαμορφωμένες.
Πηγαίνοντας σε ένα ηλεκτρολόγο είμαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα. Ο ενισχυτής κάνει γύρω στα 12-15 ευρώ, και ότι μας χρεώσει για εργασία. Απλά προσέχουμε να μην είναι βιαστικός και μας κάνει 'τσαπατσούλικη' δουλειά. Τα καλώδια πρέπει να είναι παχύτερα από τα υπάρχοντα για να γλυτώσουμε και περεταίρω πτώση τάσης από την θέρμανση τους, όπως επίσης να μπουν όλα σε προστατευτική σωλήνα και να τακτοποιηθούν όμορφα με tie wrap. Η θέση του 'ενισχυτή' είναι και αυτή σημαντική, να είναι κοντά στην μπαταρία, μακριά από πολύ ζέστη και υγρά κάθε είδους , ενώ πρέπει να βιδωθεί με καλές λαμαρινόβιδες και να μην πιαστεί απλά με tiewrap.
Αν το κάνουμε μόνοι μας, θέλουμε ελάχιστες γνώσεις ηλεκτρολογίας, να ξέρουμε να ενώνουμε καλώδια με φίσες και ίσως να κάνουμε κολλήσεις με κολλητήρι. Γενικά προτιμούμε να κολλάμε τα καλώδια ακόμα και στα φίς, για να είμαστε 100% σίγουροι ότι από κάποιο άτσαλο τράβηγμα (πχ κάποιου μηχανικού) δεν θα ξεφύγει τίποτα.
Χρειαζόμαστε επίσης
· λίγο θερμοσυστελλόμενο για να καλύψουμε τις ενώσεις (ΠΟΤΕ μονωτική ταινία στα αμάξια, και κυρίως σε χώρο κινητήρα, χαλάνε με τον καιρό.),
· 2-3 μέτρα από 2 χρώματα καλωδίων (πχ, κοκκινο-κιτρινο για τα πορείας - διασταύρωσης), 2-2,5 καρέ
· 1 μέτρο μαύρο για τις γειώσεις, 2-2,5 καρέ
· 1 μέτρο κόκκινο διπλάσιου πάχους (για το ρεύμα από την μπαταρία στον 'ενισχυτή'
· 1 μέτρο από 2 χρώματα καλωδίων (πχ, κοκκινο-κιτρινο για τα πορείας - διασταύρωσης) 1-1,5 καρέ για να πάει το σήμα από την παλιά καλωδίωση στον 'ενισχυτή')
· 2 μέτρα σωλήνα (είτε απλή είτε θερμοσυστελλόμενη) που να χωράει άνετα 2 καλώδια μέσα. .
· 4 στρογγυλούς ακροδέκτες για να πιάσουμε τις δύο γειώσεις των φαναριών και την γείωση του ενισχυτή με βίδα πάνω στο αμάξι και το καλώδιο του ρεύματος στον πόλο της μπαταρίας.
· Ένα ανάποδο φίς (ή δύο, αν τα μεσαία και μεγάλα είναι σε διαφορετική λάμπα και όχι σε Η4) για να πάρουμε το σήμα από την υπάρχουσα καλωδίωση
· Όμοια, ένα ή δύο θηλυκά φίς για κάθε λάμπα, για να δώσουμε το καινούργιο ρεύμα
(Τα καλώδια καλό είναι να τα πάρουμε στα 2-2,5 καρέ. Γενικά να είναι πιο χοντρά από τα εργοστασιακά, όχι τόσο όμως που να μας δυσκολεύουν να τα δουλέψουμε ή να μην τα κολλάει το κολλητήρι μας . )
Βρίσκουμε την σωστή θέση και ανοίγουμε τις 2 τρύπες για να βιδώσουμε τον 'ενισχυτή'. Αποφεύγουμε τον θόλο του αυτοκινήτου γιατί από κάτω στις βροχές οι τρύπες θα ξεκινήσουν να σκουριάζουν. Αν δεν γίνεται διαφορετικά, καθαρίζουμε τοπικά τον θόλο από κάτω και βάφουμε με μια πινελιά αστάρι μετάλλων τις άκρες από τις βίδες και ίσως λίγη πλαστικοποίηση αν έχουμε . Προτιμούμε την πλαϊνή λαμαρίνα εσωτερικά του φτερού, που δεν έχει πρόβλημα με επαφές με νερό.
Φτιάχνουμε ένα κομμάτι λεπτό μαύρο καλώδιο (10-15 εκατοστά) με τον ένα στρογγυλό ακροδέκτη για να το βιδώσουμε ανάμεσα στην βίδα και τον 'ενισχυτή' και να το χρησιμοποιήσουμε ως γείωση. Το καλώδιο της γείωσης πάει στην θέση 'S'.
Τραβάμε το χοντρό κόκκινο καλώδιο από την μπαταρία μέχρι την θέση 'B' του ενισχυτή (χρησιμοποιούμε στρογγυλό ακροδέκτη για να το πιάσουμε στον θετικό πόλο). Προσέχουμε πολύ σε αυτό το σημείο, γιατί το καλώδιο πάει 'ανασφάλιστο' μέχρι τον ενισχυτή (όπως και το αντίστοιχο του εργοστασίου πάει 'ανασφάλιστο' μέχρι την ασφαλειοθήκη κάτω από το ταμπλό). Άρα, καλό είναι να προσεχθεί πολύ, να μπει μέσα σε θερμοσυστελλόμενο και να πιαστεί καλά, μακριά από ζορίσματα, κοφτερές λαμαρίνες κλπ.
Αν δεν έχουμε αγοράσει χοντρό καλώδιο (4-5 καρέ) μπορούμε να ενώσουμε παράλληλα 2 από τα κόκκινα που θα χρησιμοποιήσουμε για τα φανάρια.
Τώρα πρέπει να πάρουμε το σήμα των φώτων από το κοντινότερο φανάρι και να δώσουμε ρεύμα και στα δύο φανάρια από τον 'ενισχυτή'.
Μπορούμε να ακολουθήσουμε 2 τρόπους. Ή να κόψουμε τα καλώδια που πάνε προς τις λάμπες και να κολλήσουμε τα καινούργια, είτε να χρησιμοποιήσουμε αρσενικά φίς για να πάρουμε το ρεύμα και θηλυκά (σαν της υπάρχουσας καλωδίωσης) για να δώσουμε το ρεύμα από τον ενισχυτή στα φώτα.
Η λύση του κοψίματος είναι μόνιμη μεν αλλά και πιο σίγουρη από την άποψη ότι δεν έχει πολλές ενώσεις. Από την άλλη, χρησιμοποιώντας φις, μπορούμε σε δευτερόλεπτα να ενεργοποιήσουμε την παλιά καλωδίωση (ξεκουμπώνοντας-κουμπώνοντας) σε περίπτωση βλάβης του ενισχυτή, ενώ σε μια μετέπειτα μετατροπή xenon δεν θα χρειάζεται να πειράξουμε κάτι, απλά θα ξεκουμπώσουμε τα φίς του 'ενισχυτή'.
Όποιο τρόπο και να χρησιμοποιήσουμε, κολλάμε τα καλώδια καλά είτε στα φίς είτε μεταξύ τους, και τα καλύπτουμε όπου χρειάζεται με θερμοσυστελλόμενο.
Από τα φώτα διασταύρωσης και στην μεριά του φίς που έρχεται από το ταμπλό ενώνουμε το λεπτό καλώδιο (1-1,5 καρέ κόκκινο) και το υπολογίζουμε να φτάσει άνετο-άνετο μέχρι την θέση 'S1' (signal 1) του ενισχυτή. Ομοίως για τα πορείας, ενώνουμε το κίτρινο, να είναι χαλαρό μέχρι την θέση 'S2' (signal 2).
Ενώνουμε το χοντρό κόκκινο καλώδιο στο καινούργιο φις που θα πάει στην λάμπα για τα διασταύρωσης και το κίτρινο για τα πορείας. Υπολογίζουμε τα καλώδια να φτάνουν μέχρι τις θέσεις L1 και L2 αντίστοιχα (line 1 και 2). Το κάνουμε και στις δύο λάμπες. Στην 'μακρινή' λάμπα περνάμε τα καλώδια μέσα στην σωλήνα και τα φέρνουμε πίσω από την μάσκα-μετώπη πιασμένα ανά τακτά διαστήματα με tiewrap. Αν θέλουμε ενώνουμε τα 2 κόκκινα (κίτρινα) μαζί για να πάμε ένα κόκκινο (κίτρινο) καλώδιο στον ενισχυτή στην θέση L1 (L2).
Όλα μαζί τα καλώδια (σήμα και επιστροφή καλού ρεύματος) τα μαζεύουμε και τα περνάμε είτε από μία είτε από 2 σωλήνες πριν πάνε στον 'ενισχυτή'.
Τις (σημαντικότατες) γειώσεις σε κάθε φανάρι τις ενώνουμε με μαύρο καλώδιο 2-2,5 καρέ και τις βιδώνουμε με στρογγυλό ακροδέκτη σε λαμαρίνα κοντά σε κάθε φανάρι. Θα κερδίσουμε τάση και από αυτό, αντί να αφήσουμε την παλιά γείωση.
Δοκιμάζουμε τα φώτα. Οι ασφάλειες (30 αμπέρ) της καινούργιας εγκατάστασης είναι πάνω στον 'ενισχυτή'. Αν η δουλειά που έχουμε κάνει είναι προσεγμένη και δεν γδαρθούν κάπου τα καλώδια, ο 'ενισχυτής' και οι ασφάλειες του θα αντέξουν όσο και το αυτοκίνητο μας!
ο Αρθογραφος ονομαζεται Δημήτρης Παπαγιαννίδης!
Άβαταρ μέλους
21 Quadra
4TF N4 Driver
Δημοσιεύσεις: 7124
Εγγραφή: 07/05/06 16:55
Last Visit: 03/01/19 20:35
Κορυφή