AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Τα υλικα στεγάνωσης αποτελούν ενα απο τα πιο σοβαρα προβλήματα σε έναν κινητήρα.Λόγω των διαφορετικών υλικών που συνυπάρχουν πχ. αλουμινένια κυλινδροκεφαλή με χυτοσίδηρο μπλόκ ή των διαφορετικών υγρών π.χ λάδι με υγρό ψύξεως,τα υλικά στεγάνωσης θα πρέπει να μπορούν να ανταπεξέρθουν κρατώντας τα συστήματα στεγανά και αντέχοντας στις υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργούνται κατα τη λειτουργία του κινητηρα.
Δύο είναι οι κύριες ¨οικογένειες¨ υλικών στεγάνωσης
Α. Οι φλάτζες : Οι φλάτζες αποτελούν υλικό στεγάνωσης μεταξύ δύο επιφανειών,θα πρέπει να αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες και να παρέχουν ισχυρή στεγάνωση.Οι κύριες φλάτζες σε έναν κινητήρα είναι
1. Φλάτζα κεφαλής : Η φλάτζα κεφαλής είναι η κύρια βασική φλάτζα σε έναν κινητήρα,δημιουργεί στεγανώτητα μεταξύ δύο ανομοιογενών υλικών όπως είναι η αλουμινένια κυλινδροκεφαλή και χυτοσίδηρο μπλόκ και επιπλέων αντέχει σε υψηλές θερμοκρασίες και συμπιέσεις που αναπτύσονται.Κατασκευάζεται συνήθως απο ένα λεπτό χαλυβδοέλλασμα το οποίο στην επιφάνεια του έχει οδωντώσεις σαν τρίφτη τυριού προκειμένου να συγκρατεί τα επιπλέων υλικά που επικάθονται πάνω του,μετά υπάρχουν φύλλα απο αμίαντο το οποίο επικολάται με θερμοσκληρυνόμενες κόλλες το όλο σύνολο εμβαπτίζεται σε θερμοσκληρυνόμενη ρυτίνη για να αποκτήσει ελαστικότητα κατα την συναρμογή των μερών ενω μια επικάληψη σε κάθε πλευρά απο αντικολλητικά βερνίκια κάνουν έυκολη την αφαίρεσή της κατα την αφαίρεση της κυλινδροκεφαλής.Σημαντικό ρολο παίζουν και οι δακτύλιοι ενίσχυσης οι οποίοι κατασκευάζονται απο ανοξείδωτο χάλυβα,αλουμίνιο ή χαλκό οι οποίοι τοποθετούνται γύρο απο τους κυλίνδρους αποτρέποντας την ταχεία φθορά της φλάτζας λόγω της εκθεσής της στην καύση,κάποιες φλάτζες επίσης φέρουν ελαστικούς δακτύλιους γύρο απο τους αυλούς νερού και λαδιού προκειμένου να εξασφαλίσουν την στεγανώτητα.Λόγω του πολύπλοκου σχήματος των μπλόκ και προκειμένου να εξασφαληστεί η ορθή τοποθέτηση της η φλάτζα κεφαλής φέρει σημάδια για συγκεκριμένη φορά και πλευρά.Στη σύγχρωνη αυτοκίνησηση υπάρχουν και φλάτζες κεφαλής οι οποίες συμβάλουν στην αύξηση του χώρου καύσης μειώνοντας την συμπίεση είναι διμεταλλικές τύπου ¨σάντουιτς¨ με το αμιαντούχο υλικό ενδιάμεσα.
2. Φλάτζα κάρτερ και ψευδοκάπακου : Οι φλάτζες αυτές κατασκευάζονται συνήθως απο φελλό ή λάστιχο,μιας και οι θερμοκρασίες που αναπτύσονται στο κάρτερ ή το ψευδοκάπακο δεν είναι μεγάλες.Σκοπός τους είναι η στεγανωποίηση και η αποφυγή λαδιού μεταξύ των μεταλλικών μερών
3. Φλάτζα πολλαπλής εξαγωγής και εξάτμησης : Οι φλάτζες αυτές κατασκευάζονται σχεδόν πάντα απο αμιαντούχο υλικό εμβαπτισμένο σε θερμοσκληρυνόμενες κόλλες και ρυτίνες λόγο των υψηλών θερμοκρασιών που υπήκεται και εδώ υπάρχουν μεταλλικοί δακτύλιοι οι οποίοι δεν τις αφήνουν να έρχονται σε επαφή με τα υπέθερμα καυσαέρια που θα τις κατέστρεφαν.
4. Φλάτζες εισαγωγής : Οι φλάτζες αυτές κατασκευάζονται απο απλό χαρτονάκι εμβαπτιζμένο σε ρυτίνη μιας και δεν υπάρχουν και εδώ υψηλές θερμοκρασίες.Η φλάτζες αυτές στεγανοποιούν τα μέρη συναρμογής των εξαρτημάτων.
Οι φλάτζες είναι μιας χρήσης και δεν επαναχρησιμοποιούνται για την πλήρη στεγανώτητα σε αρμογές με ψυκτικό υγρό ή λάδι δύνατε να κολληθούν με ειδική κόλλα την ¨φλατζοκολλα¨.
Σημείωση : Κατα την τοποθέτηση φλάτζας η επιφάνειες πρέπει να είναι καθαρές απο σκόνες,λάδια ή λάσπες καθαρίστε τις επιφάνειες με βενζίνη τοποθεήστε την φλάτζα και σφίξτε τις βίδες σταυρωτά
Β. Τσιμούχες : Οι τσιμούχες χρησιμοποιούνται επίσης για στεγανωποίηση αλλά σε υλικά με κοινούμενα μέρη όπως άξονες,ρουλεμάν ή σε μέρη με παλινδρομική κίνηση όπως είναι οι βαλβίδες της κυλινδροκεφαλής.Παρόλο που οι τσιμούχες φαίνονται απλές η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική,μιας και θα πρέπει πέραν της στεγάνωσης να αντέχουν και στις θερμοκρασίες που αναπτύσονται κατα την τριβή.Δύο είναι οι κύριες κατηγορίες
1. Τσιμούχες O-ring : Οι τσιμούχες O-ring είναι ελαστικοί κυλινδροι απο λάστιχο που αντέχει στις θερμοκρασίες οι οποίοι στεγανοποιούν αρμογές με παλινδρομική κίνηση (όπως οι βαλβίδες) και αποτρέπουν την εισροή ή εκροή λαδιού ή ψυκτικού υγρόυ
2. Τσιμούχες αξόνων : Οι τσιμούχες αυτές είναι και οι πιό δύσκολες στην κατασκευή καθώς θα πρέπει να στεγανωποιήσουν κινούμενα μέρη με υψηλούς ρυθμούς περιστροφής,παράλληλα θα πρέπει να αντέχουν στην τριβή που αναπτύσεται,στους διαλύτες και στον χρόνο.Οι τσιμούχες αυτές κατασκευάζονται απο έναν μεταλλικό δακτύλιο τύπου ¨Γ¨ στον οποίο συγκολλάται ενας ειδικής επεεξεργασίας λαστιχένιος δακτύλιος η συναρμογή και στεγανώτητα του άξονα επιτυγχάνεται με ένα σπειροειδές κυκλικό ελατήριο.Προκειμένου να εξασφαλιστεί η στεγάνωση οι τσιμούχες φέρουν στο εσωτερικό τους ελικοειδής γραμμωση ωστε πχ το λάδι καθώς τύνει να διαρεύση να επιστρέθει πίσω με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται και η ψύξη και λίπανση της τσιμούχας,ανάλογα με τη φορά της γράμμωσης οι τσιμούχες διακρίνονται σε δεξιόστροφες,αριστερόστροφες ή αμφίστροφες.