AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Δίχρονος κινητήρας : Ο δίχρονος κινητήρας είναι το άλλο είδος των παλινδρομικών κινητήρων εσωτερικής καύσης,ο οποίος ανακαλύφθηκε το 1978.Ο δίχρονος κινητήρας δεν γνώρισε άνθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία καθώς μόνο κάποιες εταιρίες τον τοποθέτησαν στα αυτοκίνητά τους (Wartburg,Trabant).Η λειτουργία του δίχρονου κινητήρα βασίζεται ουσιαστικά στην αξιοποίηση των νεκρών χρόνων.Όπως έχουμε αναφερφεί στην,λειτουργία του τετράχρονου κινητήρα μόνο ένας είναι ο ωφέλιμος χρόνος σε κάθε δύο περιστροφές στου στροφάλου ενω οι άλλοι τρείς είναι νεκροί χρόνοι.Στον δίχρονο κινητήρα αυτοί οι χρόνοι γίνονται δύο και υπαρχουν δύο ωφέλιμοι χρόνοι σε κάθε δύο περιστροφές του στροφάλου,αυτό επιτυγχάνεται με την εκμετάλευση του χώρου στου στροφαλοφόρου άξονα.Οι δύο χρόνοι του δίχρονου είναι Συμπίεση / Εισαγωγή και Εκτόνωση / Εξαγωγή.Το βασικό πλεονέκτημα του δίχρονου κινητήρα είναι οτι δεν φέρει βαλβίδες αλλά θυρίδες οι οποίες είναι ανοιγμένες σε συγκεκριμένες θέσεις επάνω στον κύλινδρο.Βέβαια υπάρχουν και δίχρονοι κινητήρες (κυρίος Diesel) οι οποίοι φέρουν μόνο βαλβίδα-ες εξαγωγής ενω η εισαγωγή γίνεται απο θυρίδα.
Περιγραφή λειτουργίας
(1ος χρόνος Συμπίεση / Εισαγωγή) : Καθώς ο κινητήρας εκκινεί το έμβολο αρχίζει την ανοδική του πορεία συμπιέζοντας το μείγμα στο επάνω μέρος του κυλίνδρου και δημιουργεί υποπίεση στον χώρο του στροφάλου λόγω της ανοδικής του πορείας.Όπως προείπα ο δίχρονος κινητήρας αξιοποιεί το χώρο του στροφαλοφόρου άξονα έτσι καθώς το έμβολο κίνηται προς τα πάνω συμπιέζοντας το μείγμα αποκαλύπτει την θυρίδα εισαγωγής, λόγω της υποπίεσης νέο φρέσκο μείγμα εισάγεται στο χώρο του στροφαλοφόρου άξονα.
(2ος χρόνος Εκτόνωση / Εξαγωγή) : Καθώς δημιουργήται σπινθήρας στο συμπιεσμένο μείγμα στο πάνω μέρος του κυλινδρου το έμβολο ωθείται με δύναμη προς τα κάτω,η κίνηση αυτή δίνει την δυνατότητα στο έμβολο να συμπιέσει το μείγμα που έχει εισαχθεί στο χώρο του στροφάλου,με την κάθοδο του εμβόλου αποκαλύπτεται η θυρίδα εξαγωγής οπου τα καυσαέρια βρίσκουν διαφυγή,το συμπιεσμένο μείγμα τώρα που βρίσκεται στον χώρο του στροφάλου εισάγεται στο πάνω μέρος του κυλίνδρου μέσο μιας θυρίδας μεταφοράς αναγκάζοντας έτσι λόγω της ταχύτητάς τους να καθαρίσους και το υπόλοιπο των καυσαερίων που τυχόν υπάρχουν και να είναι έτοιμο να συμπιεστεί. Η θυρίδα μεταφοράς συνδέει το επάνω μέρος του κυλίνδρου με το χώρο του στροφαλοφόρου άξονα.Με αυτές τις ενέργειες ολοκληρώνεται ένας κύκλος σε μία περιστροφή του στροφαλοφόρου άξονα.
Προβλήματα και λύσεις : Καθώς ο δίχρονος κινητήρας δεν περιέχει κάρτερ άρα λάδι για τη λίπανση του,λόγω των τριβών θα κόλαγε αρα ένα πρόβλημα ήταν αυτό.Η λύση δόθηκε με την εισαγωγή λαδιού στον κύλινδρο μέσο του καύσιμου μείγματος με δύο τρόπους
α) Με την μείξη βενζίνης με λάδι : Εδώ το λάδι αναμειγνύεται με ην βενζίνη μέσα στο ρεζερβουάρ σε αναλογία ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και εισάγεται στον κύλιδρο.
β) Με αντλία λαδιού παροχής απο ξεχωριστό δοχείο : Μια ρυθμιζόμενη ανλία λαδιού ελεγχόμενη απο το γκάζι παρέχει λάδι ακριβώς μετά το καρμπυρατέρ στην είσοδο της θυρίδας εισαγωγής καθώς γίνεται εισαγώγή μείγματος το λάδι που παρέχεται εκεί συμπαρασείρεται στον κύλινδρο.
Η δεύτερη λύση είναι και η καλύτερη καθώς παρέχεται λίπανση ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα,το λάδι δεν χάνει το ιξώδες του καθώς δεν αναμειγνύεται με την βενζίνη και δεν βουλώνει,λόγω πυκνώτητάς του,τις διατάξεις του συστήματος εισαγωγής π.χ το ζιγκλέρ ενός καρμπυρατέρ.
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το λάδι εισάγεται στον χώρο του κυλίνδρου οπου και λιπαίνει τα κινούμενα μέρη λίγο πριν καεί κατα την κάυση.
Βοηθητικά στοιχεία : Προκειμένου να μειωθεί η απώλεια σε μείγμα και κατανάλωση στον δίχρονο κινητήρα χρεισιμοποιούνται κάποιες απλές διατάξεις.Στην θυρίδα εισαγωγής παρεμβάλλεται μια μονόδρομη ελαστική ή μεταλλική βαλβίδα (reed) η οποία ανοίγει κατα την εισαγωγή αλλά δεν επιτρέπει την εξαγωγή του μείγματος απο τον χώρο του στροφάλου συμβάλοντας έτσι στην καλύτερη συμπίεσή του,άλλη μια διάταξη είναι ο σχεδιασμός της εξάτμησης ο οποίος στραγγαλίζει στην ουσία τα καυσαέρια στην έξοδό τους προκειμένου να συγκρατηθεί καλύτερα το μείγμα στο άνω μέρος του κυλίνδρου κατα την εισαγωγή του απο τη θυρίδα μεταφοράς.
Με όλα τα παραπάνω θα περίμενε κανείς ο δίχρονος κινητήρας να είναι πιο αποδοτικός απο έναν τετράχρονο θεωρητικά είναι σωστό,λόγω της μή ύπαρξης κεφαλής αρα κινούμενων μερών και των δύο ωφέλιμων χρόνων σε καθε δύο περιστροφές του στροφάλου,ο δίχρονος κινητήρας έχει διπλάσια απόδοση απο έναν τετράχρονο ιδίου κιβυσμού.Στην πράξη όμως τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά καθώς τόσο η καύση του λαδιού όσο και η απώλεια μείγματος (έως και 50%) κατα την εξαγωγή καταστούν τον δίχρονο κινητήρα αρκετά ρυπογώνο και με υψηλή κατανάλωση.Έτσι οι αυτοκινητοβιομηχανίες τον εγκατέλειψαν παρόλο την απλότητα,το μικρό κόστος παραγωγής καθώς και τη μηδαμινή συντήρηση που είναι και τα μεγάλα πλεονεκτήματά του.Αντίθετα εταιρείες μοτοσυκλετών τον υοθετούν στα μικρά τους μοντέλα λόγω των προαναφερόμενων πλεονεκτημάτων του.Άλλες χρήσεις του συναντώνται σε μηχανές θαλάσσης,γενήτριες κ.τ.λ