AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Η τερακίνηση αναπτύχθηκε απο τις αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να βγάλουν ένα όχημα παντώς εδάφους.Στην αρχή τέτοια οχήματα κατασκευάστηκαν για στρατιωτικη χρήση,όμως η ανάγκη ανάπτυξης της αγοράς και η επίλυση συμαντικών προβλημάτων όπως η άνεση καθιέρωσε την την τετρακίνηση στην ευρεία αγορά αυτοκινήτου.Τα πρώτα οχήματα 4x4 είχαν μόνιμη τετρακίνηση και ¨κοντή¨ πρώτη ταχύτητα που αντκαθιστούσε το βοηθητικό κιβώτιο ταχυτήτων (Τ-Case).Αργότερα υοθετήθηκαν νέες μέθοδοι με διαφορετικές διατάξεις.Η τετρακίνηση μπορεί να ενεργοποιήται μηχανικά και ηλεκτρικά με ή χωρίς την επιθυμία του οδηγού.
Έτσι έχουμε:
1. Μόνιμη τετρακίνηση : Εδω όλοι οι τροχοί είναι κινητήριοι,ενα βοηθητικό κιβώτιο παρέχει δυο ή τρεις σχέσεις υποπολλαπλασιασμού.Αυτός ο τύπος χρησιμοποιήται σε βαρέα οχήματα,ενω απο αυτοκίνητα έχει σχδόν εκκλείψει.
2. Τετρακίνηση με βοηθητικό κιβώτιο διανομής : Εδώ πίσω απο το κιβώτιο ταχυτήτων τοποθετείται ένα παρόμοιο κιβώτιο με άξονες, γρανάζια,συγχρονιστές και φουρκέτες.Μέσο του επιλογέα του βοηθητικού κιβωτίου ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την κίνηση στους δύο πίσω τροχούς ή στους τέσσερις ή ακόμα στους τέσσερις και υποπολαπλασιασμό (αν διαθέτει το κιβώτιο).Αυτή η διάταξη λόγο του όγκου εφαρμόζεται σε οχήματα με μόνιμη κίνηση πίσω.Η λειτουργία είναι ίδια με το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων αφου ο βοηθητικός επιλογέας μέσω φουρκετών και συγχρονιστών εμπλέκει γρανάζια.
3. Τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό : Εδω τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα μιας και υπάρχουν πολλές διατάξεις αναφερώμενος στις κυριότερες έχουμε:
α) Τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό τύπου torsen : Στο πίσω μέρος του κιβωτίου ταχυτήτων τοποθετείται ενα βοηθητικό κιβώτιο το οποίο περιέχει ένα διαφορικό torsen το οποίο μοιράζει το ποσοστό μετάδοσης ανάλογα με τις σχέσεις των γραναζιών του (απο 45-55 έως 30 70 στους πίσω τροχούς),ο υποπολλαπλασιασμός (αν διατήθεται) επιτυγχάνεται μέσο πλανητικού συστήματος.Η τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό torsen μπορεί να προσδώσει στους τροχούς που έχουν πρόσφυση μέχρι και το 100% της ροπής όταν κριθεί απαραίτητο.Ένας ηλεκτρονικός μηχανισμός (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό) μπορεί να κλειδώσει το διαφορικό στο 50-50 μοιράζοντας την ροπή και στους δύο άξονες.Αυτή η διάταξη χρησιμοποιήται επίσης σε πισω κίνητα οχήματα ενω σπανίζει σε προσθιοκίνητα λόγο της τοποθέτησης του κινητήρας τους εγκάρσια.
β) Τετρακίνηση με συνεκτικό σύνδεσμο Fergiusson [b] : Η διάταξη αυτή περιλαμβάνεται σε προσθιοκίνητα οχήματα SUV .Καθώς το αμοιγώς προσθιοκίνητο όχημα φέρει κινητηρα-κιβώτιο-διαφόρικό εμπρός οι εταιρίες τοποθετούν και ένα διαφορικό πίσω.Ένας άξονας που πέρνει κίνηση μέσω διάταξης απο το πρόσθιο διαφορικό μεταφέρει την κίνηση πίσω στον άξονα παρεμβάλεται ένας συνεκτικός σύνδεσμος με δίσκους βουτυγμένους σε σιλικονούχο υγρό υψηλού ιξώδους.Όταν οι εμπρόσθιοι τροχοί χάσουν την πρόσφυση αρα η διάταξη αρχίζει να περιστρέφεται με υψηλή ταχύτητα το σιλικονούχο υγρό λόγο της θερμοκρασίας που αναπτύσεται απο την τριβή των δίσκων τους ¨κολάει¨ με αποτέλεσμα το σύνδεσμος να περιστρέφεται σαν ενιαίο σώμα μεταφέροντας ροπή στους πίσω τροχούς.
[b]γ) Τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό τύπου LSD: Όμοια λειτουργία με το torsen,το οποίο έχει αντικατασταθεί απο διαφορικό τύπου LSD το οποίο μοιάζει με τον συνεκτικό σύνδεσμο Fergiusson και εδώ ενα βοηθητικό κιβώτιο το οποίο περιέχει το σύστημα LSD μοιράζει το ποσοστό μετάδοσης ανάλογα με τις σχέσεις προρύθμισης (απο 45-55 έως 30 70 στους πίσω τροχούς),ο υποπολλαπλασιασμός (αν διατήθεται) επιτυγχάνεται μέσο πλανητικού συστήματος.Η τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό LSD μπορεί να προσδώσει και εδω στους τροχούς που έχουν πρόσφυση μέχρι και το 100% της ροπής όταν κριθεί απαραίτητο.Ένας ηλεκτρονικός μηχανισμός (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό) μπορεί να κλειδώσει το διαφορικό στο 50-50 μοιράζοντας την ροπή και στους δύο άξονες.
Άλλες διατάξεις που χρησιμοποιούνται ως βοηθητικές αφορούν συνδιασμό των παραπάνω όπως για παράδειγμα τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό τύπου torsen και διαφορικό LSD στον πίσω άξονα,τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό τύπου torsen και torsen διαφορικό στον πίσω άξονα και πολλές άλλες λύσεις που όμως εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό να κινήται το όχημα σε οποιοδήποτε έδαφος χωρίς απώλεια πρόσφυσης που θα το ακινητοποιούσε.
Διάφορα προβλήματα που έχει η τετρακίνηση όπως η κατανάλωση και τα περισσότερα κινούμενα στοιχεία ειδηκά στις δύο πρώτες διατάξεις καθώς και το κούρδισμα των αξόνων,οδήγησαν τους κατασκευαστές να υοθετήσουν λύσεις όπως οι ¨πλύμνες ελευθέρου τροχασμού ανάγνωση post KONGV¨ Οπου ο οδηγός μπορεί να ¨κλειδώσει¨ ή να ¨ξεκλειδώσει¨ τον εμπρόσθιο άξονα.
Κούρδισμα : Κούρδισμα ονομάζεται το φαινόμενο στο τετρακίνητο όχημα οπου κατα την στροφή του οι τέσσερις τροχοί κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες καθώς όμως η ροπή ισοκατανέμεται σε όλους το ίδιο,οι τροχοί τήνουν να σπινάρουν με αποτέλεσμα να επιβαρήνονται τα ημιαξόνια με μεγάλες στρεπτικές δυνάμεις.Αυτό το φαινόμενο είναι μεγαλύτερο σε εδάφη με υψηλό συντελεστή τριβής όπως η άσφαλτο και το τσιμέντο καθώς και κατα τη χρήση του ¨αργου¨ οπου η μούρη του οχήματος τήνει να κινηθεί ευθεία.