AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Ο κινητήρας Wankel.Ο κινητήρας Wankel,ανακαλύφθηκε το 1924 απο τον Felix Wankel και μπήκε σε παραγωγή το 1954,το 1964 αγόρασε τα δικαιώματα η Mazda οπου ακόμα και σήμερα τον εμπιστεύεται στα μοντέλα RX και Cosmo.
Περιγραφή.
Ξεχάστε για λίγο οτι έχει σχέση με τον παλιδρομικό τετράχρονο βενζινοκινητήρα,ο κινητήρας Wankel είναι περιστροφικός δεν έχει δηλαδή έμβολα οπου παλινδρομούν οπου μέσω των μπιελών και στροφάλου η παλινδρομική κίνηση μετατρέπεται σε περιστροφική,αλλά ρότορες.Ο κινητήρας Wankel δεν φέρει κεφαλή βαλβίδες και εκκεντροφόρους,αλλα θυρίδες.Αλλά το συμαντικό του πλεονέκτημα είναι οτι σε μιά περιστροφή του άξονά του εκτελεί και τους τέσσερις χρόνους σε αντίθεση με τον παλινδρομικο ο οποίος εκτελεί τέσσερις χρόνους σε δύο περιστροφές του στροφάλου του.
Κύρια μέρη: Ο κινητήρας Wankel αποτελείται απο τα εξής μέρη:
1.Κύλινδρος : Ο κύλινδρος του Wankel μοιάζει με ανοιγμένο ¨8¨ η εσωτερική του επιφάνεια είναι κατεργασμένη ωστε να γίνει λεία,σε συγκεκριμένες θέσεις φέρει τις οπές των μπουζί.
2.Ρότορας : Ο ρότορας είναι ενα λοβοηδές εξάρτημα σχήματος τριγώνου,που υπέχει τη θέση εμβόλου.Στο κέντρο του φέρει δύο ομόκεντρες οπές στην οποία η μεγάλη φέρει εσωτερική οδόντωση η οποία κινεί έναν άξονα με τροχαλία για κίνηση σε altereitor,υδραντλία κτλ ενω η μικρότερη φέρει λεία κατεργασμένη επιφάνεια προκειμένου να δεχθεί το έκεντρο του κινητήριου άξονα.Στις κορυφές του ρότορα υπάρχουν εγκάρσιες οπές στις οποίες προσαρμόζονται τα στοιχεία στεγανώτητας όπες επίσης και στις προόψεις του,στις λοβοιδείς πλευρές του ρότορα υπάρχουν διαμορφωμένοι οι θάλαμοι καύσης.
3.Άξονας κινήσεως : Ο άξονας κινήσεως ειναι κατασκευασμένος απο υλικό υψιλής αντοχής,υπέχει εδώ το ρόλο του στροφαλοφόρου άξονα των παλινδρομικών με τη διαφορά οτι αντί για κομβία μπιελών έχει έκκεντρους κυλίνδρους στους οποίους προσαρμόζονται οι εσωτερικές λείες οπές των ρότορων.
4.Ενδιάμεσο καπάκι κινητήρα : Το ενδιάμεσο καπάκι τοποθετήτε μεταξύ των δύο κυλίνδρων,φέρει τις διόδους λαδιού και νερού για τον κινητήρα καθως και οπές εισαγωγής και εξαγωγής.
5.Πλαινά καπάκια κινητήρα : Ο ρόλος αυτών των καπακιών είναι να σφραγίζουν τους θαλάμους κάυσης και φέρουν και αυτά οπές εισαγωγής και εξαγωγής.
Περιγραφή λειτουργίας.
Οι δύο κύλινδροι κλείνουν ερμητικά απο τα πλαινά καπάκια ενω μεταξύ τους υπάρχει το ενδιάμεσο καπάκι.Οι δύο ρότορες οι οποίοι είναι εσωτερικά των κυλίνδρων και εφαρμόζουν στα κυλινδρικά έδρανα του άξονα,τίθονται σε περιστροφή λόγω των έκκεντρων κυλίνδρων του άξονα οι ρότορες περιστρέφονται παράκεντρα και λόγω του σχεδιασμού του κυλίνδρου οι κορυφές τους βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τα τοιχώματα του.Η παράκεντρη περιστροφή όμως αυξομειώνει το χώρο μεταξύ των τοιχωμάτων του κυλίνδρου και τις λοβοειδούς πλευράς του ρότορα οι οποίες στεγανοποιούνται με τη χρήση μεταλλικών ελασμάτων.Έτσι όταν στη μια πλευρά του ρότορα γίνεται είσαγωγή και συμπίεση λόγω περιστροφής του ρότορα,στη δεύτερη πλευρά γίνεται έκρηξη (σπινθήρας) και εκτόνωση,ενω στη τρίτη γίνεται εξαγωγή.Υπολογίζοντας την πλευρά με την εισαγωγή θεωρητικά σαν πρώτη πλευρά καταλαβαίνουμε οτι σε μια στροφή του άξονα θα έχει πραγματοποιήσει και τους τέσσερις χρόνους.
ΕπίλογοςΛόγω της περιστροφικής λειτουργίας ο κινητήρας Wankel δεν μπορεί να κυβιστεί γιατι δεν υπάρχει σταθερός όγκος των κυλίνδρων.Στην Ελληνική Νομοθεσία ορίζεται σαν 1301 cc.Απο την άλλη τα έλαχιστα κινούμενα μέρη σε συνδιασμό με τη στοιβαρώτητα της κατασκευής και τη λειτουργία που προανέφερα ο κινητήρας Wankel μπορεί να πετύχει υψιλούς ρυθμούς περιστροφής και ιπποδυνάμεις απόδειξη αυτού όταν το 1991 κέρδισε στις 24ωρες του Le Man.