AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Αναρτήσεις και τα μέρη τους.
Τι είναι οι αναρτήσεις: Οι αναρτήσεις είναι το σύνολο των μηχανικών στοιχείων και διατάξεων που αναλαμβάνουν να αποροφήσουν τις ταλαντώσεις που προκαλούν οι ανωμαλίες του οδοστρώματος στους τροχούς αποσβένοντας τις ωστε να μην επιρεάζουν το πλαίσιο.
Κύρια μέρη: Τα κύρια μέρη των αναρτήσεων είναι τα εξής
α) Ελατήρια ή άλλα ελαστικά στοιχεία όπως σουστόφυλα,ράβδοι στρέψης κτλ
β) Αμορτισέρ ή κατα την Ελληνική αποσβεστήρες κραδασμών.
γ) Λάστιχα,σιλεντμπλόκ κτλ,αξίζει να σημειωθεί εδώ οτι τα ελαστικά ενός αυτοκινήτου είναι το πρώτο σημείο απορρόφισης κραδασμών και ανωμαλιών του οδοστρώματος.
Α.Τύποι αναρτήσεων: Οι επικρατέστεροι τύποι αναρτήσεων είναι επτά (7),τα οχήματα μπορούν να συμπεριλαμβάνουν έναν απο τους παρακάτω ή συνδιασμό δύο τύπων ανάλογα τη φιλοσοφία κατασκευής του οχήματος,τον τρόπο χρήσης του και την αγορά που απευθύνεται.
1. Αναρτήσεις με παραμορφούμενο παραλληλόγραμμο: Οι αναρτήσεις αυτές συνδέουν τις πλήμνες των τροχών με το αμάξωμα χρησιμοποιώντας βραχίονες σε όλα τα επίπεδα (οριζόντια,κάθετα και διαγώνια) ωστε ο τροχός να βρίσκετε μονίμος κάθετα προς το δρόμο ανεξαρτήτως ανωμαλιών του οδοστρώματος.Χρησιμοποιήται κυρίος στον πίσω άξονα προσθιοκίνητων οχημάτων.
2. Αναρτήσεις τύπου McPherson: Τα κοινός λεγόμενα και γόνατα,αυτή είναι η πιο διαδεδομένη μορφή ανάρτησης καθώς προσφέροι ανεξάρτητοποίηση των τροχών και μικρό κόστος κατασκευής.Το γόνατο στην ουσία είναι ένα αμορτησέρ που στο κάτω μέρος του έχει βάση για το μουαγιέ του τροχού ενω το πάνω μέρος εδράζεται στο θόλο του τροχού,το ελατήριο τοποθετήται ομοαξονικά με το γόνατο.Χρησιμοποιήται σε όλα σχεδόν τα οχήματα στους μπροστινούς τροχούς ενω υπάρχουν και οχήματα που φέρουν και πίσω τον συγκεκριμένο τύπο.
3. Αναρτήσεις τύπου De Dion: Αυτός ο τύπος είναι μια μορφή McFerson και παραλληλογράμμου,γόνατα McFerson συγρατούν το μουαγιέ ενω ράβδοι σε διαφορετικά επίπεδα το αγκυρώνουν στο πλάισιο.Αυτός ο τύπος χρησιμοποιήται κατα κανόνα στους πίσω τροχούς,χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του τύπου αποτελεί η Alfa 75.
4. Ανάρτηση με άκαμπτο άξονα ή γέφυρα: Αυτός ο τύπος χρησιμοποιήται με άκαμπτο άξονα σε πισωκίνητα οχήματα οπου μέσα στον άξονα εδράζεται το διαφορικό πχ Vitara,Samurai,Nina,Cherokee,οι τροχοί εδώ είναι πάντα κάθετοι σε σχέση με τον άξονα ανεξαρτήτως εδάφους.Η ανάρτηση με γέφυρα είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα μόνο που αφορά προσθιοκίνητα οχήματα,η γέφυρα συνήθος είναι ένας σωληνωτός άξονας με βάσεις για τα μουαγιέ.Η αγκύρωσή τους στο πλαίσιο γίνεται με δύο διαμήκεις βραχίονες και με τα αμορτησέρ.
5. Αναρτήσεις με ψαλίδια: Εδώ ο κάθε τροχός περιλαμβάνει δύο τριγωνικά ανισομεγεθεί πρεσαριστά ελάσματα που ονομάζονται ψαλίδια,το πάνω εδράζεται στο πλαίσιο του οχήματος ενω το κάτω στο δάπεδο του οχήματος στην άκρη των δύο ψαλιδιών εδράζεται το μουαγιέ.Τα ψαλίδια χρησιμοποιούνται κυρίως ώς εμπρός αναρτήσεις σε πισωκίνητα οχήματα με φαν τη Mercedes και τη BMW.
6. Υδροπνευματική Ανάρτηση: Η υδροπνευματική ανάρτηση αποτελεί πατέντα της Citroen.Ένας εγκέφαλος ο οποίος πληροφορήται απο αισθητήρες ελέγχει υδραυλικούς κυλίνδρους έναν για κάθε τροχό.Οι κύλινδροι αυτοί είναι γεμάτοι με λάδι στο πάνω μέρος υπάρχει ένας σφαιρικός θάλαμος ο οποίος περιέχει συνήθως άζωτο.Ο κύλινδρος χωρίζεται με τον θάλαμο με μία μεβράνη στη οποία ο εγκέφαλος προσθαφαιρεί λάδι στον θαλαμο ανάλογα με τις ενδείξεις των αισθητήρων ωστε να αποσβένεται η όποια ανωμαλία ή μεταβολη αλλά να παρέχεται και η δυνατότητα στον οδηγό να ρυθμίζει το ύψος του αυτοκινήτου.
7. Υδροελαστική ανάρτηση: Το σύστημα αυτό περιλαμβάνει υδραυλικούς κυλίνδρους σε κάθε τροχό,οι οποίοι είναι συνδεμένοι ο εμπρός με τον πίσω με ένα σωληνάκι υψηλής πίεσης.Όταν ο μπροστινός τροχός βρεί ένα εμπόδιο αναγκάζοντάς τον να σηκωθεί το υγρό (πού είναι ασυμπίεστο) μέσο του σωλήνα παροχεταίευται στον πίσω κύλινδρο και τον διαστέλει ωστε ο πίσω τροχός να κρεμάσει κρατώντας έτσι το όχημα πάντα οριζόντιο.Τέτοια ανάρτηση υπήρχε στο ΜΙΝΙ.
Β.Ελαστικά στοιχεία:
1. Ελατήρια: Τα ελατήρια είναι κατασκευασμένα απο ειδικούς χάλυβες με πρόσμιξη πυριτίου,χρωμίου και βαναδίου,Σε ειδικές εργαλειομηχανές εισάγεται το κυλινδρικης διατομής σύρμα ειδικού χάλυβα και πέρνει το ελικοειδές σχήμα του,ανάλογα με τις προσμίξεις στο κράμμα και την περαιταίρο διαδικασία γίνεται και η προφόρτισή του έτσι έχουμε τις διάφορες κατηγορίες ελατηρίων σκληρά,μαλακά κτλ
2. Φύλλα σούστας: Τα φύλλα σούστας είναι ημιελληπτικά φύλλα χάλυβα διατεταγμένα το ένα πάνω στο άλλο και πιασμένα όλα μαζί με βάσεις σχήματος ¨Π¨ που ονομάζονται αναβολέις.Το μακρύτερο έχει κυλινδρικές διαμορφώσεις στα άκρα του που οναμάζονται ¨μάτια΄ ,το ένα άκρο εδράζεται σε βάση σταθερή στο πλαίσιο ενω το άλλο εδράζεται σε μια αιωρούμενη βάση το ¨σκουλαρίκι¨ .Τα φύλλα σούστας χρησιμοποιούνται σε οχήματα οπου η άνεση έχει δευτερεύοντα ρόλο αλλά προέχει η αντοχή,συνδιάζονται με άκαμπτους άξονες στους οποίους συνδέονται με τα ¨ζυγκιά¨.
3. Ραβδοι στρέψεως: Οι ράβδοι στρέψεως είναι μασίφ κυλινδρικοί άξονες κατασμευασμένοι απο χάλυβα υψηλής αντοχής με πρόσμιξη ατσαλιού.Η ράβδος στρέψεις έχει την ικανότητας να μπορεί να έχει κάποια ελαστικότητα με συγκεκριμένη φορά.Ο άξονας αυτός στα δύο άκρα του έχει κατα μήκος διαμορφωμένες οδοντώσεις (καρέ) η μία οδόντωση εφαρμόζει σε αντίστοιχη βάση με οδόντωση που εδράζεται στο πλάισιο,ενω η άλλη άκρη εδράζεται στο στοιχείο αναρτησης εκμεταλευόμενο την ελαστικότητα της ράβδου.
Γ. Αποσβεστήρες κραδασμών: Το αμορτησέρ είναι ένας κύλιδρος με λάδι μεσα στον οποίο υπάρχει ένα έμβολο με μικρές διαμπερής τρύπες συνδεμένο με έναν άξονα (εμβολοφόρο έξονα).Το ακρο του κυλίδρου συνδέεται με την ανάρτηση ενω το άλλο άκρο του εμβολοφόρου άξονα συνδέεται με το αμάξωμα.Οταν προσπαθήσουμε να συμπιέσουμε απότομα ένα αμορτησέρ,το λάδι συναντάει αντίσταση στο έμβολο και η ροή του προς το άλλο άκρο του κυλίνδρου γίνεται αργά μέσα απο τις τρύπές του εμβόλου μην αφήνοντας έτσι τις απότομες αυξομειώσεις του μήκους του (αμορτισέρ λαδιού).Στη ίδια φιλοσοφία της απόσβεσης κινήται και το αμορτησέρ αερίου-λαδιού οπου εκεί στην κεφαλή του κυλίδρου υπάρχει ένας θάλαμος χωρισμένος με μεμβράνη απο τον υπόλοιπο κύλιδρο οπου περιέχει άζωτο παρέχοντας πιο γλυκιά αυξομέιωση του μήκους του άρα και ταλάντωση.
Δ. Ελαστικά στοιχεία: Οπου υπάρχει σύνδεση της ανάρτησησης με το πλαίσιο ή το αμάξωμα χρησιμοποιούνται ελαστικά στοιχεία,τα οποία μπορεί να είναι ροδέλες απο καουτσούκ ή σιλεντμπλόκ.Τ σιλεντμπλόκ είναι δύο ομόκεντροι μεταλικοί κύλινδροι οπου μεταξύ τους παρεμβάλεται ένα κύλινδρος απο καουτσούκ το σιλεντμπλόκ μπορεί να δεχθεί μικρά αξονικά φορτία.Σκοπός των ελαστικών στοιχείων έιναι η απορόφηση των τριγμών που προκαλούνται απο τη λειτουργία της ανάρτησης απο την επαφή των μεταλλικών μερών.
Περιγραφή λειτουργίας:
Όταν ο τροχός συναντήσει ένα εμπόδιο το ελαστικό απορροφά ένα μέρος της κρούσης,κατα την άνοδο του τροχού λόγο του εμποδίου το ελατήριο (ή σούστα) αρχίζει να συμπιέζεται η αντίδραση στην συμπίεση αυτή απο το ελατήριο προκαλεί την απορρόφηση της κρούσης προκειμένου αυτή η αντίδραση του ελάτηρίου να είναι ελεγχόμενη και προοδευτική τόσο κατα τη συμπίεσή του όσο και κατα την επαναφορά του τοποθετήται το αμορτισέρ το οποίο ελέγχει την ομαλή αυξομείωση του μήκους του ελατηρίου.
Βοηθητικές διατάξεις:Προκειμένου να υπάρχει έλεγχος μεταξύ των αναρτήσεων των τροχών κατα άξονα σε ένα όχημα χρησιμοποιούνται βοηθιτηκές διατάξεις μια απο αυτές είναι η αντιστρεπτική δοκός (ζαμφόρ).Η αντιστρεπτική δοκός είναι μια ράβδος σχήματος ¨Π¨ της οποίας τα δύο άκρα ενώνονται με τις αναρτήσεις των τροχών ενω το μέσο της αγκυρώνεται στο πλαίσιο/αμάξωμα μέσω σιλεντμπλόκ.Όταν ο ένας απο τους δύο τροχούς συναντήσει εμπόδιο ο άλλος αντιδρά κατα ένα μέρος ωστε να υπάρχει κάποια χαρκτηριστική ευστάθεια στο όχημα.Στους άκαμπτους άξονες και γέφυρες η αντιστρεπτική δοκός είναι ένας άξονας που απο το ένα άκρο αγκυρώνεται στο πλαίσιο και η άλλη στον άξονα/γεφυρα.Άλλη βοηθιτηκή διάταξη είναι η τοποθέτηση βοηθιτηκών ελατηρίων στους πίσω άξονες εδω τα κύρια ελατήρια είναι μαλακά προς όφελος της άνεσης όταν όμως το όχημα φορτωθεί επενεργούν τα βοηθιτικά ελατήρια ωστε να σηκώσουν το παραπάνω βάρος.
Για την ορθή λειτουργία του όλου συστήματος τα μέρη που συγκροτούν την ανάρτηση πρέπει να συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους,πχ ένα μαλακό ελατήριο δεν μπορεί να συνεργαστεί με ένα σκληρό αμορτισέρ όπως και το αντίστρωφο η σκληρώτητα του ελατηρίου πρέπει να είναι ανάλογη της απόσβεσης του αμορτισέρ,κι αυτό γιατί ένα πολύ μαλακό ελατήριο κατα την απορρόφηση των ανωμαλιών δεν θα μπορεί να ταλαντώνεται σωστά εξαιτίας του σκληρού αμορτισέρ ή ένα μαλακό αμορτησέρ δεν θα μπορεί να ελεγχει την ταλάντωση ενος σκληρού ελατηρίου.
Προλειπτικοί έλεγχοι.
Πως ελέγχωνται τα αμορτισέρ οτι λειτουργούν σωστά;Η απάντηση δίνεται με δύο τρόπους,ο ένας είναι η υπάρξει ίχνων λαδιού στο σώμα του αμορτισέρ τότε λέμε οτι το αμορτισέρ έχει ¨σκάσει¨ δηλαδή τα στοιχεία στεγάνωσής του έχουν καταστραφει και το αμορτισέρ χάνει τα λάδια του,ο άλλος τρόπος είναι περισσότερο εμπειρικός πιάνωντας το φτερό του οχήματος πιέζουμε προς τα κάτω αν το αφήσουμε πρέπει να επανέρθει και να σταματήσει εκει,αν συνεχίσει να ταλαντώνεται συμαίνει οτι το αμορτισέρ έχει καταστραφεί και δεν ελάγχει πλέον τη κίνηση του ελατηρίου.