AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Το έμβολο ή όπως κατα κόσμο λέγεται πιστόνι,ο διωστήρας ή αλλιώς μπιέλα και ο στρόφαλος είναι απο τα βασικά εξαρτήματα του κινητήρα.Σκοπός τους είναι την παλινδρομηκή κίνηση που παράγεται στη φάση έκρηξης/εκτώνωσης να την μετατρέψουν σε περιστροφική.
α) Έμβολο:Το έμβολο κατασκευάζεται απο κράμα αλουμινίου με προσθήκη πυριτίου ή χαλκού και νικελίου σε ποσοστό έως 15%.Η ονοματολογία του εμβόλου αναφέρεται παρακάτω:
α. Κορώνα ή στέμα
β. 1ο ελατήριο συμπιέσεως (στεγανώτητας)
γ. 2ο ελατήριο συμπιέσεως (στεγανώτητας)
δ. Ελατήριο αποξέσεως λαδιού
ε. Διαμπερή τρύπα πείρου
στ.Κάτω παρειές εμβόλου (φούστες)
ζ. Παρειές εμβόλου
Το έμβολο δεν είναι ακριβώς κυλινδρικό όπως πιστεύεται φέρει σχήμα ελλειψωειδής (οβάλ) κόλουρου κώνου με τη μεγάλη διάμετρο στο κάτω μέρος του και εγκάρσια της οπής του πειρου.Φυσικά οι διαστάσεις αυτές προσμετρούνται μικρά (χιλιοστά) του χιλιοστού και γι΄αυτό δεν φαίνονται και με γυμνό μάτι.Αυτό γίνεται διότι το στέμα του εμβόλου είναι το στοιχείο που δέχεται τις περισότερες καταπονήσεις με πιέσεις που μπορούν να φτάσουν στα 60 bar και θερμοκρασίες 400 βαθμών κελσίου στιγμιαία,λόγω της διαφοράς θερμοκρασίας ανάμεσα στο στέμα και την κάτω παρειά αντίστοιχη είναι και η θερμική διαστολή το πάνω μέρος έχει πιο μεγάλη θερμική διαστολή άρα αυτή η διαφορα στη διάσταση το αποτρέπει απ΄το να κολήσει,αυτές τις απειροελάχιστες διαφορες στις διαστάσεις κυλίνδρου/εμβόλου τις καλύπτουν τα ελατήρια συμπιέσεως όπως θα δούμε παρακάτω.Οι κατασκευαστές έχουν σκεφτεί λύσεις ωστε να περιοριστούν αυτά τα φαινόμενα της υψηλής θερμοκρασίας που αναπτήσουν τα έμβολα,ένας τρόπος είναι η κατασκευή των αυτόθερμων εμβόλων τα οποία κατα τη χύτευση τους τοποθετούνται στο εσωτερικό τους δακτύλιοι χάλυβα οι οποίοι αποτρέπουν την μεγάλη διαστολή του εμβόλου.Άλλος τρόπος είναι η ψύξη του κάτω μέρος του στέματος με λάδι το οποίο ψεκάζεται απο μιά ειδική οπή στο άνω μέρος της μπιέλας (ελαιόψυξη),ακόμα εφαρμόζονται τεχνικές κατα τις οποίες οι κάτω παρειές του εμβόλου φέρουν κατα μήκος εγκοπή η οποία περιορίζει συμαντικά την διαστολή του εμβόλου εντός του κυλίνδρου,Τέλος λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας στο χώρο των υλικών υπάρχουν έμβολα που στο στέμα τους έχουν προσθήκη κεραμικών υλικών τα οποία παρέκουν άριστες θερμικές και μηχανικές ιδιότητες αλλά κοστίζουν ακριβά.
Σφυρίλατα και χυτά έμβολα: Τα χυτά έμβολα κατασκευάζονται σε μήτρες και κατόπιν επεξεργάζονται σε ειδικές εργαλειομηχανές,είναι πιο φθηνά στη κατασκευή τους και χρησιμοποιούνται ευρέως στους κινητήρες.Αντιθετα τα έμβολα που κατασκευάζονται με σφυριλάτηση είναι μεγαλύτερης αντοχής καθώς είναι συμπαγέστερα και μπορούν να δεχθούν μεγαλύτερες καταπονήσεις.
β) Διωστήρας (μπιέλα):Ο διωστήρας (μπιέλα) είναι το εξάρτημα που όπως προανέφερα,μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση του εμβόλου σε περιστροφική του στροφάλου.Στο άνω άκρο συνδέεται με τον πείρο του εμβόλου μέσω τριβέα ή βελονωιδούς ρουλεμά ενω στο κάτω άκρο εδράζεται στο στρόφαλο με το κομβίο της μέσω κουζινέτων.Πλήρη ονοματολογία της μπιέλας αναφέρεται στο παρακάτω σχέδιο:
Η μπιέλα όπως και το έμβολο κατασκευάζεται με δύο τρόπους τη χύτευση και τη σφυριλάτηση με τη δεύτερη να αποτελεί και εξεσυζητημένη λύση.Τα υλικά κατασκευής ποικιλούν έτσι έχουμε απο ανθρακούχο χάλυβα,απο χρωμιο-νικελιούχο χάλυβα,απο χρωμιο-μολυβδαινιο-βαναδιούχο χάλυβα αλλά και απο χυτοσίδηρο (μαντέμι).Η μπιέλα μπορεί να φέρει και αυλούς για τη μεταφορά του λαδιού προκειμένου να ψύξει το εσωτερικό του εμβόλου αλλά και για να ψυχθεί και η ίδια εσωτερικά.
Υπάρχουν και μπιέλες με ένα κομβίο συνδέσεως με το στρόφαλο αλλά με δύο άνω άκρα οπου εδράζονται δύο έμβολα αυτός ο τύπος εφαρμόζεται σε κινητήρες τύπου ¨V¨.
γ) Στρόφαλος:Ο στρόφαλος είναι η καρδιά του κινητήρα μεταφέρει την περιστροφική κίνηση και κινεί δίάφορα βοηθητικά εξατήματα (πχ. εκεντροφόρος)
Ο στρόφαλος σε έναν τετρακύλινδρο εν σειρά κινητήρα μπορεί να έχει 3 ή και 5 έδρανα βάσεως,με τη δεύτερη κατασκευή καλύτερη λόγο στιβαρότητας και μεγαλύτερης αντοχής.