Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Γνωριμία με τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου

Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό gi@nn@kis » Τετ Δεκ 19, 2012 8:11 pm

Πώς μπορεί ένα ειδικά σχεδιασμένο διαφορικό να μεταμορφώσει την οδική συμπεριφορά και τις δυνατότητες ενός αυτοκινήτου, βελτιώνοντας τόσο την ασφάλεια, όσο και την οδηγική ικανοποίηση;

Η λέξη «μπλοκέ» σημαίνει «μπλοκαρισμένο» ή καλύτερα «κλειδωμένο». Στην ορολογία του αυτοκινήτου, το μπλοκέ (ή περιορισμένης ολίσθησης), χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει ένα διαφορικό που έχει τη δυνατότητα να «κλειδώνει» τα δύο ημιαξόνια μεταξύ τους σε περίπτωση υπερβολικού σπιναρίσματος του ενός από τους δύο κινητήριους τροχούς.

Σε ένα κοινό διαφορικό, όταν ένας τροχός χάσει την πρόσφυση του μεταδίδει σε αυτόν το 100% της ισχύος. Αντίθετα, το μπλοκέ διαφορικό έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει μεγαλύτερο ποσοστό ροπής στον κινητήριο τροχό με τη μεγαλύτερη πρόσφυση.

Τύποι μπλοκέ διαφορικών

Υπάρχουν διάφοροι τύποι μπλοκέ διαφορικών ανάλογα με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται την πρόσφυση και το πώς αντιδρούν. Υπάρχουν τα μπλοκέ με δισκάκια που έχουν μόνιμο ποσοστό εμπλοκής και τα μπλοκέ με γρανάζια που μεταβάλλουν συνεχώς το ποσοστό εμπλοκής τους και σε κανονικές συνθήκες λειτουργούν σαν απλά διαφορικά.

LSD
Το διαφορικό τύπου LSD αποτελείται από πολύδισκους συμπλέκτες. Κατανέμει σταθερά και ισόποσα τη διαθέσιμη ισχύ και στους δύο τροχούς. Ενεργοποιείται με διακόπτη από τον οδηγό.

Σε συνθήκες ομαλής οδήγησης, το σύστημα απενεργοποιείται προκειμένου να μειωθούν οι τριβές. Διαφορικό τύπου LSD συναντάμε κατά κύριο λόγο στον πίσω ή και στον μπροστινό άξονα των 4x4 SUV για μεγαλύτερες δυνατότητες εκτός δρόμου.

Torsen

Το διαφορικό τύπου Torsen βασίζει την αρχή λειτουργίας του σε ένα σύμπλεγμα γραναζιών που «παρακολουθεί» την κίνηση του κάθε τροχού και κατανέμει ανάλογα τη ροπή στον τροχό που έχει καλύτερη πρόσφυση. Το Torsen «κλειδώνει» μόνο όταν βρίσκεται υπό φορτίο και ξεκλειδώνει όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι.

Σε κάποιες περιπτώσεις «κλειδώνει» ηλεκτροπνευματικά και μέσω διακόπτη. Το διαφορικό αυτού του τύπου το συναντάμε κυρίως σε δυνατά σπορ αυτοκίνητα αλλά και σε κάποια SUV.

Συνεκτικής σύζευξης

Το διαφορικό αυτού του τύπου χρησιμοποιείται αποκλειστικά στα τετρακίνητα αυτοκίνητα προκειμένου να κατανέμει τη ροπή του κινητήρα επιλεκτικά στον εμπρόσθιο και πίσω άξονα αναλόγως συνθηκών.

Υπάρχουν τα μηχανικά μπλοκέ και τα ηλεκτροϋδραυλικά ή ηλεκτρομαγνητικά. Στην πρώτη περίπτωση, το διαφορικό μπλοκάρει και ξεμπλοκάρει ο οδηγός μέσω λεβιέ ή διακόπτη.

Στη δεύτερη περίπτωση, η εμπλοκή γίνεται αυτόματα μέσω κεντρικής μονάδας ελέγχου που παρακολουθεί τη δυναμική συμπεριφορά του οχήματος και ρυθμίζει το ποσοστό εμπλοκής του πίσω άξονα.

«Ηλεκτρονικά» μπλοκέ

Η χρήση πλειάδας ηλεκτρονικών συστημάτων έδωσε τη δυνατότητα σε κάποιους κατασκευαστές να εξελίξουν διαφορικά, η λειτουργία των οποίων βασίζεται στους ηλεκτρονικούς αισθητήρες των συστημάτων φρένων και ESP. Με αυτό τον τρόπο φρενάρει ή μεταφέρεται μεγαλύτερο ποσοστό ροπής στον τροχό του κάθε άξονα όταν παρουσιαστούν φαινόμενα ολίσθησης.

Εικόνα

Τέτοια διαφορικά έχουν εξελίξει η BMW (ADR-X), η Fiat (ELD), η Mercedes-Benz (XTC) και το VW Group (XDS). Το πλεονέκτημα του ηλεκτρονικού μπλοκέ σε σύγκριση με το μηχανικό είναι το χαμηλότερο βάρος τους. Στην άσφαλτο είναι αποτελεσματικά. Ωστόσο, σε δύσκολες συνθήκες εκτός δρόμου υστερούν σε απόδοση.

Σε τι χρησιμεύει το μπλοκέ;

Η παρουσία του μπλοκέ διαφορικού εγγυάται ότι, το αυτοκίνητο θα έχει συνεχίσει να διατηρεί ελκτική πρόσφυση, όταν κάποιος τροχός αρχίσει να σπινάρει. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός μπλοκέ υπάρχει και ένα ποσοστό (π.χ. 45%).

Αυτό είναι το ποσοστό εμπλοκής που καθορίζει πόση ροπή θα μεταφερθεί κάθε φορά από τον έναν τροχό στον άλλο. Είναι εξίσου χρήσιμο σε δύσβατες εκτός δρόμου διαδρομές αλλά και στην άσφαλτο. Το μπλοκέ διαφορικό είναι πρακτικά άχρηστο σε αυτοκίνητα με κινητήρα μέχρι 120 ίππους.

Πώς επηρεάζει την οδική συμπεριφορά;

Στην άσφαλτο, εγγυάται καλή εκκίνηση σε γλιστερό οδόστρωμα (π.χ. σε μια ανηφόρα) ή καλύτερη κατευθυντικότητα στις στροφές, όπου, αν ο εσωτερικός τροχός αποφορτιστεί και χάσει την πρόσφυσή του το αυτοκίνητο, δε θα συνεχίσει ακυβέρνητο προς την έξοδο της στροφής, αλλά ο εξωτερικός τροχός θα συνεχίσει να δέχεται ποσοστό ροπής και να διατηρεί το όχημα στην επιθυμητή τροχιά.

Σημαντικά διαφορετική συμπεριφορά έχει το ίδιο αυτοκίνητο με και χωρίς μπλοκέ διαφορικό. Στην πρώτη περίπτωση, μπορεί να γίνει πιο διασκεδαστικό όταν η εμπειρία του οδηγού είναι τέτοια που του επιτρέπει να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του αυτοκινήτου του στο έπακρο.

Στα SUV, το μπλοκέ εγγυάται ότι το αυτοκίνητο δεν θα μείνει από δύναμη, αν κάποιος τροχός βρεθεί σε λασπώδες έδαφος ή πάγο. Τα πολύ ικανά 4x4 διαθέτουν κλείδωμα στο εμπρόσθιο, στο πίσω και στο κεντρικό διαφορικό προκειμένου ανά πάσα στιγμή να μεταφέρεται ροπή έστω και σε ένα τροχό.

Πηγή: autotriti.gr

http://www.newsbeast.gr/car/arthro/460273/diaforiko-periorismenis-olisthisis-/
:ngv:
Άβαταρ μέλους
gi@nn@kis
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 4545
Εγγραφή: Παρ Μάιος 01, 2009 7:06 pm
Λάστιχα: yoko A/T-s
Διάσταση ελαστικών: 225/65-17
Suspension: μαμά
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Name: Γιάννης

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό Lefkoulis » Τετ Δεκ 19, 2012 8:16 pm

Παιζεις με τον πονο μας! :twisted: :twisted: :twisted:
Τελευταία επεξεργασία από Lefkoulis και Τετ Δεκ 19, 2012 8:44 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορά/ες συνολικά
What the world does not give to man... man must create!

-Κωστας-
Άβαταρ μέλους
Lefkoulis
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 3472
Εγγραφή: Κυρ Απρ 11, 2010 3:20 pm
Τοποθεσία: Αργος
Λάστιχα: Dynapro AT-M (RF10)
Διάσταση ελαστικών: 215/80/15
Suspension: Calmini+Mad+KYB+Bits
cb: Όχι
Εργάτης: Όχι
Aka: Καναδός
Name: Κωνσταντίνος

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό gi@nn@kis » Τετ Δεκ 19, 2012 8:21 pm

Αγαπημενο θεμα αυτα τα μπλοκέ........ :wink:
:ngv:
Άβαταρ μέλους
gi@nn@kis
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 4545
Εγγραφή: Παρ Μάιος 01, 2009 7:06 pm
Λάστιχα: yoko A/T-s
Διάσταση ελαστικών: 225/65-17
Suspension: μαμά
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Name: Γιάννης

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό ΓΙΑΝΝΗΣ33 » Τετ Δεκ 19, 2012 8:26 pm

Lefkoulis έγραψε:Παιζεις με τον πονοι μας! :twisted: :twisted: :twisted:

:dance: :dance: :dance: :dance:
ΓΙΑΝΝΗΣ
Άβαταρ μέλους
ΓΙΑΝΝΗΣ33
4x4 Trial Race Member
4x4 Trial Race Member
 
Δημοσιεύσεις: 1017
Εγγραφή: Σάβ Μάιος 15, 2010 4:43 pm
Τοποθεσία: ΤΡΙΠΟΛΗ
Λάστιχα: YHOKOHAMA GEO A/T
Suspension: MUD+KYB+προσθηκες+4
cb: Ναι
Name: γιαννης

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό Ted23 » Τετ Δεκ 19, 2012 8:46 pm

πολυ καλο :clap: :clap:
Άβαταρ μέλους
Ted23
4x4 Trial Race Member
4x4 Trial Race Member
 
Δημοσιεύσεις: 1430
Εγγραφή: Τρί Ιουν 22, 2010 12:31 pm
Τοποθεσία: ΠΑΤΡΑ
Λάστιχα: MATADOR AT 205/70/15
Suspension: kyb + MUD
cb: Όχι
Aka: Πλανηταρχης
Name: Τεό

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό Φωτης ranger » Τετ Δεκ 19, 2012 9:43 pm

kanena απο αυτα δεν κανει!
και εκτος απο το lsd δεν συναντας ποτε τετια μπλοκε σε καθαροαιμα 4χ4.
ΠΕΡΙΒΑΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΑΜΑΛΙΑΔΑΣ
Π.Α.ΛΕ.Α
Άβαταρ μέλους
Φωτης ranger
4x4 Xtreme member
4x4 Xtreme member
 
Δημοσιεύσεις: 248
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 30, 2010 6:31 pm
Τοποθεσία: ΑΜΑΛΙΑΔΑ
Λάστιχα: 205/80/16 caiman
Suspension: σουστα της μανας του
cb: Ναι
Aka: σκαλωσιας!!!!!
Name: φωτης

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό gv2000 » Τετ Δεκ 19, 2012 10:27 pm

ενδιαφέρον post!! ωραίος Γιάννη!! :clap: :clap: :clap: :clap:
thank you for the memories GV2000 ! ... I mean it!
(2004-2017)
Άβαταρ μέλους
gv2000
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 7274
Εγγραφή: Τετ Νοέμ 12, 2008 1:15 pm
Λάστιχα: 235/70/16
Suspension: custom
cb: Ναι
Name: Παναγιώτης

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό Vasilis » Πέμ Δεκ 20, 2012 1:28 pm

Φωτης ranger έγραψε:kanena απο αυτα δεν κανει!
και εκτος απο το lsd δεν συναντας ποτε τετια μπλοκε σε καθαροαιμα 4χ4.

Μπορείς ανά πάσα στιγμή να εμπλουτίσεις το θέμα το οποίο ανοίχτηκε ώστε να μάθουμε και εμείς το κάτι τις παραπάνω!! ;-)
ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΩΡΑΙΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ
Άβαταρ μέλους
Vasilis
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 10713
Εγγραφή: Δευτ Σεπ 08, 2008 3:23 pm
Τοποθεσία: ΛΟΥΤΡΑΚΙ/ΚΙΑΤΟ
cb: Όχι
Aka: Ρουλετακιας-Ζαρακιας-Texakias
Name: ΒΑΣΙΛΗΣ

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό kaliakouda » Πέμ Δεκ 20, 2012 5:00 pm

Όπως τα λέει ο Βασίλης :!:
Και επειδή ο Αμοργιανός έχει μπόλικη δουλειά, ας συμπληρώσει κάποιος από τους κατέχοντες την λειτουργία του συστήματός του αν θέλει :idea:
Φωτιά και Καρκίνο στους Εμπρηστές!!!

http://www.youtube.com/user/kaliakoud

http://www.youtube.com/user/kaliakouda1400
Άβαταρ μέλους
kaliakouda
Founding Member
Founding Member
 
Δημοσιεύσεις: 32406
Εγγραφή: Τετ Απρ 23, 2008 4:17 pm
Τοποθεσία: Ο Θεός αγαπάει όσους ταξιδεύουν!!
Λάστιχα: Malatesta Κobra
Διάσταση ελαστικών: -
Suspension: Rocky Road+1
cb: Ναι
Aka: Αμετανόητος Μοτοσυκλετιστής!
Name: Γιώργος

Re: Οι διάφοροι τύποι «μπλοκέ» και τα χαρακτηριστικά τους

Δημοσίευσηαπό Νικόλας » Πέμ Δεκ 27, 2012 6:11 pm

Για βάλτε για βάλτε να δούμε κι εμείς.
ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΗ ΓΗ ΝΑ ΚΑΤΕΒΩ !!!
Άβαταρ μέλους
Νικόλας
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 4771
Εγγραφή: Σάβ Ιουν 04, 2011 10:27 am
Λάστιχα: Geolandar A/T-S
Suspension: Πολυ σκληρή
cb: Όχι
Aka: Παλαμίδας
Name: Νικός


Επιστροφή στο Μηχανική ορολογία - Τεχνικές Παρουσιάσεις - Μanuals

arahova Πέμ Μαρ 28, 2024 10:04 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:09 am Καλημέρα σας.
Σταύρος 4x4 Πέμ Μαρ 28, 2024 7:08 am Καλημέρα
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm θα ρωτησω τον υιο :P
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:10 pm δεν έχει διήμερη άδεια ρε μάστορα?
Tzivitzonis Τετ Μαρ 27, 2024 1:07 pm Εγώ που θα ερθω Κυριακή πόσες έχω;
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:05 pm 9 και σήμερα!!!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm Μερσύ μποκού!
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:01 pm αχαχαχαχα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Νουχρίτσααααααααααα
SIAL Τετ Μαρ 27, 2024 1:00 pm Καλημέρες! Λίγο θέαμα για όλους! viewtopic.php?f=66&t=37146&p=940582#p940582
arahova Τετ Μαρ 27, 2024 12:14 pm Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Μαρ 27, 2024 6:58 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Μαρ 26, 2024 9:36 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Μαρ 26, 2024 7:03 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 10:24 pm Φίλε Θανάση ΘανασηςΖ καλησπέρα.Για να μπορείς να συμμετέχεις στις συζητήσεις μας πρέπει να περάσεις από την ενότητα αυτή και αφού ανοίξεις ένα νέο θέμα να μας πεις δύο λόγια για σένα και το αυτοκίνητο σου από που μας γράφεις και να σε καλωσορίσουμε. Επίσης μπορείς να διαβάσεις θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τη λειτουργία του φόρουμ.
arahova Δευτ Μαρ 25, 2024 11:58 am Καλημέρα σε όλους, καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά.
ΣΤΑΥΡΟΣ Δευτ Μαρ 25, 2024 11:52 am Καλημερα σας Χρονια πολλα,καλη εβδομαδα.
antonis1627 Δευτ Μαρ 25, 2024 7:24 am Καλημέρα σας καλή εβδομάδα και Χρόνια Πολλά
arahova Κυρ Μαρ 24, 2024 11:39 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Κυρ Μαρ 24, 2024 7:32 am Καλημέρα σας.
arahova Σάβ Μαρ 23, 2024 10:19 am Καλημέρα σε όλους και καλό 3ήμερο.
antonis1627 Σάβ Μαρ 23, 2024 7:29 am Καλημέρα σας.Καλό Σαββατοκύριακο και χρόνια πολλά.
Nikola Tenv Παρ Μαρ 22, 2024 9:19 pm καλησπέρα , καλό τριήμερο και καλές εξορμήσεις στους ...τυχερούς!
arahova Παρ Μαρ 22, 2024 11:38 am Καλημέρα σε όλους και καλό 4ήμερο.
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης