AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide
? Updates every 5 Seconds
Εκκεντροφόρος
Ο εκκεντροφόρος άξονας βρίσκεται ήτε επικεφαλής ήτε χαμηλά στο πλάι του μπλοκ του κινητήρα.Σκοπός ύπαρξής του είναι να ανοίγει (για το κλείσιμο τους φροντίζουν τα ελατήρια βαλβίδων) τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής στους κυλίνδρους.Για να γίνει αυτό φέρει έκκεντρα (γι΄αυτό και το όνομα εκεντροφόρος),τα έκεντρα έχουν σχήμα αυγοειδής και βρίσκονται πάνω απο τις βαλβίδες.Τα έκκεντρα λέγονται και ¨αμύγδαλα¨ εξ΄εξαιτίας του σχήματος που έχουν.
Άνναμπελ...μύγδαλα....
Τα έκκεντρα του εκκεντροφόρου κατασκευάζονται ανάλογα τη φύση του εκκεντροφόρου.Όσο πιο ομαλή είναι η μύτη του εκκεντρου τόσο πιο ομαλά γίνεται και το άνοιγμα της βαλβίδας.Σε extreme κινητήρες χρησιμοποιούνται αγριεμένοι εκκεντροφόροι ικανοί να κρατήσουν περισσότερη ώρα της βαλβίδες ανοιχτές ωστε να γίνει περισσότερη εισαγωγή μείγματος αλλά και καλύτερη εξεγωγή καυσαερίων.Εννοείται οτι είναι σημαντικό τα έκκεντρα να είναι ακριβώς τα ίδια (δεν μπορεί να είναι αλλιως τα εισαγωγής απο τα εξαγωγής).
Κίνηση και λειτουργία
Ο εκκεντροφόρος παίρνει κίνηση απο τον στροφαλοφόρο άξονα μέσο ιμάντα ή καδένας (αλυσίδας).Η σχέση μετάδοσης είναι 2:1 δηλαδή για μία περιστροφή του εκκεντροφόρου χρειάζονται 2 περιστροφές του στροφαλοφόρου.Αυτό συμβαίνει για τους 4χρονους κινητήρες που μας αφορά.Έτσι
στη πρώτη περιστροφή του στροφαλοφόρου: Εισαγωγή ο εκκεντροφόρος κατα το 1/4 της περιστροφής του ανοίγει την βαλβίδα εισαγωγής.
Συμπίεση το έκκεντρο αρχίζει να ¨φεύγει¨ απο την βαλβίδα,η οποία λόγο του ελατηρίου αρχίζει να κλείνει.Ο εκκεντροφόρος έχει ολοκληρώσει τα 2/4 της διαδρομής του.
στη δεύτερη περιστροφή του στροφαλοφόρου: Έκρηξη ο εκκεντροφόρος παραμένει αδρανής και ξεκινά η κάυση του μείγματος λόγο του σπινθήρα που δίνει το μπουζί.Ο εκκεντροφόρος έχει κάνει τα 3/4 της περιστροφής.
Εκτόνωση το έκκεντρο της βαλβίδας εξαγωγής αρχίζει να την ανοίγει,τα καυσαέρια αρχίζουν να εξέρχονται απο τον κύλινδρο.Ο εκκεντροφόρος έχει ολοκληρώσει μια πλήρη περιστροφή.
Ο παραπάνω κύκλος είναι θεωρητικός λόγο της υπερκάλυψης του χρόνου ανοίγματος των βαλβίδων,τη διαδικασία δηλαδή οπου και οι δύο βαλβίδες παραμένουν ανοιχτές προκειμένου να εκμεταλευτούν στοιχεία για την καλύτερη και ομαλότερη λειτουργία του κινητήρα.Ο χρόνος της υπερκάλυψης σε ένα κινητήρα εξαρτάται απο την γωνία που είναι τοποθετημένα τα έκκεντρα για κάθε κύλινδρο όταν πρόκειτε για έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής ή τον χρονισμό εφ΄ όσον πρόκειται για δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής (έναν για βαλβίδες εισαγωγής και έναν για τις εξαγωγής)
Χρονισμός και προπορεία.....
Κατα την κίνηση του εμβόλου π.χ στη διάρκεια της συμπίεσης ο εκκεντροφόρος πρέπει να μην έχει επαφή με τις βαλβίδες ωστε αυτές να κρατιούντε κλειστές απο τα ελατήριά τους.Για να γίνει αυτό πρέπει να γίνει χρονισμός η δηλαδή η διαδικασία σύνδεσης του εκκεντροφόρου με τον στροφαλοφόρο μέσο του ιμάντα ή της καδένας ωστε να ανοίγουν οι σωστές βαλβίδες στο σωστό χρόνο.Για να γίνει αυτό υπάρχουν τα περιβόητα σημάδια τα οποία βρίσκονται τόσο στην τροχαλία του στροφάλου όσο και στη τροχαλία του εκκεντροφόρου.Για λόγους καλύτερης εκμετάλευσης του κινητήρα υπάρχει η διαδικασία της προπορείας η διαδικασία δηλαδή οπου η βαλβίδες εισαγωγής μπορούν να ανοιγουν πιο πριν απο τα καθορισμένα σημάδια ωστε να εισέρχεται περισσότερο μείγμα απο οτι επιτρέπουν τα προκαθορισμένα σημαδια ενω για τις βαλβίδες εξαγωγής τους επιτρεπει να εξεγουν περισσότερα καυσαέρια.
Καθαρά για λόγους ασφαλείας δεν θα γραψω την διαδικασία χρονισμού
Έταιρες διαταξεις....
Καθως οι κινητήρες εξελήσωνται εξελησονται και οι εκκεντροφόροι....