ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ έγραψε:Απόστολε τα σουστόφυλλα μπορεί να είναι μια εύκολη σε εφαρμογή και αξιόπιστη σε αντοχή λύση αλλά η συμπεριφορά τους είναι μακράν χειρότερη απο την πιο σύγχρονη λύση των αμορτισερ - ελατηρίων.
Όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει κάθετο εμπόδιο - και ειδικά εαν αυτό έχει μειωμένη πρόσφυση,βλέπε βράχο- και το εμπόδιο θέλει λίγο φόρα για να ξεπεραστεί , υπάρχουν περιπτώσεις όπου το όχημα ήρθε ανάσκελα εξαιτίας της άσχημης απόσβεσης αυτής της διάταξης.
Στο τελευταίο trial στο Ύπατο είχαμε δυο -τρία τέτοια φαινόμενα.Ο sirros τα άλλαξε άρον-αρον στο ss του έπειτα απο εκείνη την ανάβαση στον βράχο.
Στο trophy στην βόρεια Εύβοια επίσης , όλα τα samurai που μπήκαν στο νεροφάγωμα του θανάτου βγήκαν σαν γαλλικά οχτώ απο κάτω , καθώς οι σούστες έχουν εξαιρετική αντοχή σε κατακόρυφο φορτίο δεν μπορούν να παραλάβουν όμως σημαντική καταπόνηση σε στρέψη, κάτι το οποίο πετυχαίνει μια ανάρτηση multi-link.
To συγκεκριμένο αυτοκίνητο το γνωρίζεις καλύτερα απο τον καθένα σε αυτή την χώρα αλλά ταπεινή μου γνώμη είναι ότι καλύτερα να στρέψεις την γνώση και τις εμπειρίες σου σε κάτι πιο σύγχρονο.
Μεγαλη κουβεντα ανοίγεις και καλα κάνεις...
Καταρχην να ξεκαθαρισω κατι.Δεν σκοπευω να διατηρησω τα σουστόφυλλα ως το τελικο set up.Απλως δεν εχω το χρόνο τωρα και το χρημα για να κανω ενα πολυ καλο set up λόγω αλλων προτεραιοτητων.
Βασικος μου στόχος για τωρα ειναι να βαλω τους αξονες και να κυκλοφορει το αυτοκινητο.Και με την ευκαιρια αυτη να εχω και την εμπειρία του να κανω ενα καλο set up με σουστόφυλλα.
Τωρα σε οτι αφορα τα οσα αναφέρεις και σε γενικές γραμμές εχεις δίκιο.
1.Η συμπεριφορά τους ειναι μακράν χειρότερη απο αυτη των ελατηρίων.
2.Σε καθετο απότομο χαμηλής πρόσφυσης ανοδικό εμπόδιο μπορει να σου κανει γκέλα προς τα πίσω (φανταζομαι αυτο εννοείς)
3.Τα samurai στην Ευβοια βγηκαν με σουστόφυλλα τυπου φίδι σε κίνηση.(και εδω φανταζομαι πως αυτο εννοείς)
Θα αναφερω καποιες σκεψεις μου ,οχι για να αντικρούσω αυτα που αναφέρεις αλλα ετσι για να κανουμε κουβέντα.
Η αποψη οτι το να γινει μια μετατροπή με σουστόφυλλα ειναι γρηγορη και εύκολη ,εχει μεγάλο ποσοστό ασάφειας.Πόσο μαλλον το οτι το καναμε γρήγορα και δουλεύει καλα.Και εδω μεγαλη κουβεντα ανοίγω.
Επισης λένε οι αμερικανοι (εχω μιλησει με παρα πολλους και προσφατα ακομα μιλαω με αφορμη τα σουστόφυλλα) ενα καλο set up με ελατηρια θα υπερνικησει το καλύτερο set up με σουστόφυλλα σε οτι αφορά το .....flex της αναρτησης.
Εξαρτάται τι θες να κανεις με το αυτοκινητο.Και ας μιλησω για το θεμα spoa.Aκρως παρεξηγημένο set up.To σκεπτικο παρε τα μαμα σουστόφυλλα και βαλτα απο πανω ή βρηκαμε σουστες απο το τάδε,ας τις βαλουμε να σηκωσουμε το αυτοκινητο,ειναι καλό μονο οταν το αυτοκινητο προοριζεται μονο για εφε σε κανα αποκακρυσμενο επαρχιακό δίκτυο.Η ας βαλουμε μεγαλυτερα σκουλαρικια(αρκετα μεγαλυτερα) ετσι χύμα μωρε να το σηκωσουμε το αυτοκινητακι να ανεβαινει στα δύσκολα και με λιγα χρηματα κιόλας.Μην εχοντας υπολογίσει κανεις την αλλαγή στην καστερ (εστω και με τα πολυ μεγαλυτερα σκουλαρίκια) ή/και την κατα πολυ διαφορετική λειτουργία των σουστόφυλλων πανω απο τον αξονα,εχει φτιάξει μια κινητη βόμβα.Υπερβολικο,θα πει κανεις.Μπορεί.
Το ιδιο ισχύει και το χρησιμοποιει κανείς τα μαμα σουστόφυλλα (spoa ή οχι ή εστω οχι αυτα που θα επρεπε) με κατα πολυ κοντυτερους μειωτήρες ,διπλασια σε μεγεθος απο τα μαμα λάστιχα και μεγαλυτερο μοτέρ,σημαίνει οτι στο αυτοκινητο κατι θα σπάσει (και καλυτερα να σπασει εκτος δρόμου).
Ενα αλλο μεγαλο θεμα ειναι τι κανει κανεις με το τιμονι.Στραβωματα και κολληματα για να γινει ενα Ζ μπαρα τιμονιου η οποια μπορει και να χτυπαει στις σουστες σε συμπιεση-εκτονωση μπορει να ειναι επικινδυνο και καθολου βολικο στην οδηγηση.
Ολοι λενε οτι τα π.χ samurai ειναι σκληρά,σου βγαζουν τη μεση και δεν ειναι για πολλα πολλά.Ο κατασκευαστής ομως το εφτιαξε ετσι για να ειναι αξιόπιστο σε βαθος χρόνου και να παρεχει ασφάλεια στη χρήση.Βελτιωνεται αλλα δεν θα απευθυνεται μετα στον τουριστα που το νοικιαζει για να παιξει στην παραλία και να κανει κανα μπαντιλικι σε χωματόδρομο.Φυσικα ομως το Jimny ειναι πιο ανετο και πιο σύγχρονο αλλα ομως και πιο ακριβό εφοσον εχει πιο κοστοβόρες βελτιώσεις.
Αν ομως εξαρχής το Samurai φοραγε ΟΜΕ σουστοφυλλα σε μεγεθος wrangler (πιο μεγαλο και μαλακό-καλυτερη συμπεριφορά εντος-εκτός δρόμου και μεγαλυτερες διαδρομές) ,θα ισχυε αλλη αποψη πιστευω για τα σουστόφυλλα.Ενταξει δεν θα γινοταν ο βασιλιας της ράμπας (RTI) αλλα θα ηταν ικανοτατο εκτος δρόμου στο 80% των περιπτωσεων.Τωρα αν καποιος θελει το 100% (και ειναι η πραγματικη χρηση που κανει και οχι ας εχουμε και αν μας χρειαστει) ,ειναι αλλο θεμα.
Το θεμα λοιπον αν μια αναρτηση με σουστόφυλλα ειναι χειροτερη απο μια με ελατήρια ,πιστευω οτι ειναι σχετικό και ισχύει μεν αλλα υπο όρους.
Σε οτι αφορά το δεύτερο οπου η σουστα γκελάρει σε αποτομο κοπανημα,συμβαινει αλλα οχι και οτι δεν συμβαινει σε ενα αλλο αυτοκινητο με ελατήρια.Αν ο μεν με τις σουστες εβαλε οτι βρηκε στη μαντρα,με revolvers εμπρος ή εστω μεγαλα σκουλαρικια,δεν εχει τοποθετησει σωστά τον αξονα σε σχεση με το υψος του και επισης δεν εχει ρυθμισει το πλατος του σε σχεση με το υψος του,τοτε πολλα προβληματα θα βγουν και οχι μονο σε καθετο εμπόδιο αλλα και στο δρομο.Εδω βλεπουμε ενα απλο shackle reverse κανει ο αλλος(το βρηκε στο internet ,ηταν και φτηνο και το αγορασε) ,ετσι απλά,και στην εθνική σε αποτομο φρεναρισμα το χανει το αυτοκινητο (ειδικα αν ειναι κοντο μεταξονιο) και μετα απορεί για το πως ηταν δυνατον αυτο να συμβεί.
Κατα τον ιδιο τρόπο αν καποιος με ελατηρια πηρε απο τη μαντρα ελατηρια απο δεν ξερω τι και ποιο αυτοκινητο χωρις να γνωρίζει τις λίμπρες του και τα εριξε πανω,επομενο ειναι το αυτοκινητο ειτε να κλωτσησει πισω σε αποτομο ανηφορικο καθετο εμπόδιο ή σε πλαγια κλίση αν ειναι πολυ σκληρα΄(αρα οχι καταλληλα για το βαρος του) ειτε η μαζα του αυτοκινητου να κουμανταρει το ολο συστημα στο παραμικρο μπαλατζάρισμα εφοσον τα μαλακα ελατηρια δεν ισσοροπουν σωστά το βαρος της αναρτωμενης μαζας.Αν εχει και ψηλο κεντρο βαρους,δεν το συζηταμε.
Σε οτι αφορα το στραβωμα των σουστόφυλλων,δεν ξερω πως ηταν στημενα τα Samurai αυτα,φανταζομαι σε spoa,και τι σουστοφυλλα φόραγαν,αλλα αν ειχαν κοντυτερους μειωτηρες και μεγαλα λάστιχα που αυξανουν τo δαγκωμα αρα και την δυναμη στρεψης στις σουστες,ειναι επομενο να συμβει αυτο.Αν ομως ειχαν φροντισει να βαλουν ενα track antiwrap bar πισω,δεν θα ειχαν αυτο το προβλημα.Π.χ
Ενα αλλο θεμα πολυ παρεξηγημενο ειδικα σε spoa set up ,ειναι η πανάρ.Σε μαμα samurai ή wrangler μπορει να μην χρειαζεται (εχουν ομως αντιστρεπτικές που βοηθαει στο δρόμο) ,στα ιδια ομως αυτοκινητα με spoa π.χ 7" ειναι λαθος πιστευω να μην τοποθετείται,ειδικα κιολας αν οι σουστες συνδέονται με missing links (revolvers).Και σιγουρα επηρεάζει την εκτος δρόμου αποδοση εφόσον ο αξονας εχει μετατοπίσεις που σε δυσκολα εμποδια μπορει να δημιουργήσουν μεγαλο πρόβλημα.
Ξαναλέω λοιπον οτι δεν ξερω πως ηταν στημενα αυτα τα αυτοκινητα,δεν τα εχω δει,πιθανολογώ ομως οτι δεν ηταν πολυ μελετημενα.Μπορει και να ειμαι λαθος ομως.
Τωρα σε οτι αφορά εμενα και το τι θα κανω,δεν σου κρυβω οτι ακομα δεν εχω καταλήξει.Κατα 80 % λεω σουστόφυλλα γιατι εχουν λιγοτερο κόστος (οχι ομως τσάμπα και προχειρα οπως λεω παραπανω) και γιατι προτεραιοτητά μου αυτη τη στιγμή ειναι να βαλω τους αξονες και να κυκλοφορει το αυτοκινητο.Αυτο σημαινει βεβαια οτι ουτε μεγαλες απαιτήσεις θα εχω ουτε πολλές τρέλες θα κανω.Εξαλου πρεπει να το "μαθω" εκ νέου το αυτοκινητο.
Ελατηρια,τα εχω κανει,ξερω πως να τα κανω ακομα καλυτερα αλλα θελει περισσοτερο χρονο,χρήμα και υπολογισμούς.Το καλο ειναι οτι πλεον σημερα ολα τα εξαρτηματα υπαροχυν ετοιμα και δεν χρειαζεται να κανω τιποτε (και δεν μιλαω για ετοιμο κιτ,ειναι χαλια π.χ rocky road coil kit)
π.χ υπαρχει ετοιμη βαση ελατηρίου που εχει πανω της βαση βραχιονα,παναρ και αμορτισερ
ή
βαση 4 link - 3 link
και ζωντανο παραδειγμα
Υπαρχει ακομα πιο ετοιμη λύση οπως
αλλα πιστευω οτι μετα απο συχνη και σκληρη εκτος δρόμου χρηση,θα τρελλαθει κανείς στον ελεγχο συσφίξεων,θα πρεπει να κανει μια ωρα ελεγχο συσφίξεων....
Απλα ειμαι ακομα στη φαση αξιολόγησης και κοστολόγησης (χρονος-χρήμα) των 2 set up.
Και μην ξεχναμε οτι εχω και το κοστος βελτιωσης των αξονων ,δηλ,
κιτ ακραξονίων,κιτ διαφορικού,ρουλεμαν τροχων,κορωνοπηνια και ενα Detroit πισω για αρχή.Και ζαντολαστιχα βεβαίως.
Αν σου κανω μια απλη λιστα βεβαια θα βγαλεις καποιο συμπερασμα.Π.Χ
Σουστόφυλλα (spoa)
- Σουστόφυλλα εχω βρει με μικρο κόστος χαρη σε ενα φίλο.
- 3 μετρα DOM 1 1/2 " για παναρ εμπρος και πισω antiwrap bar
- 4 Johny flex Joints για τα παραπανω και μια μπίλια 3/4-16.
- Κιτ βασεων σουστοφυλλων στο σασί
- Hi steer crossover kit για να φερω το τιμονι πανω απο τις σουστες.
- Σκουλαρικια απλα εμπρος και revolvers πισω.
- Λιγες κολησεις
Πιστευω πανω κατω αυτα ειναι.
Ελατήρια
- 10 μετρα DOM 2" εξω 1 1/2" μέσα για τα links.(βραχιονες και Α bar πίσω)
- 7 σινεμπλοκ πολυουρεθανης
- 8 Johny flex Joints (κοστος)
- Ξηλωμα ολων των υπαρχοντων βασεων βραχιονων στο σασι και
συγκοληση νεων για να τα φαρδυτερα johny joints.(πακετο δουλειά)
- κιτ βασεων στους αξονες (πολλα εξαρτηματακια)
- πολλες κολλήσεις
- Ελατήρια εχω ποικιλία
QA1 Τα coilover δεν τα θέλω.
Πιστευω να μην ξεχασα κατι.Αμορτισερ εχω ,πιστευω να κανουν.
Δεν ξερω ακομα,το εξεταζω το θεμα.Και παλι ομως λεω οτι προτιμω μαλλον να βαλω τωρα σουστοφυλλα και να κυκλοφορησει γρηγορα το αυτοκινητο και βλεπω σε κανα χρονο η δυο (ουτως η αλλως σιγουρα θα κανω ενα καλο τελικο set up με ελατηρια).
Ε,πιστευω οτι θα μπορεσω να συμβιβαστω για ενα διάστημα με πιο προσεκτικη εκτος δρόμου οδηγηση (αν τελικα χρειαστει) και με ενα flex οπως το παρακατω (εφοσον μου βγει οπως το φανταζομαι):
Ολα τα παραπανω ειναι σκεψεις,προβληματισμοί και συμπερασματα.Ξανατονιζω οτι δεν ειμαι μηχανικός ουτε και παντογνώστης.
Απλά ,μελετω και προσπαθω παντα να καταλαβαινω τι προκειται να κανω και πως θα δουλεύει (στο βαθμό που ειναι δυνατό) αυτο που σκοπεύω να κανω,ειτε γενικα ειτε συγκεκριμένα.
Μεγαλο το ποστ,δείξτε κατανοηση
Suzuki Vitara,SAS,custom coil suspension,OTT Kicker 3 -double t cases,ARB F-R,33's